1

مونیز: تخفیف تحریم‌ها ۶ ماه بعد از توافق جامع

  • کد خبر : 159544
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱

وزیر انرژی آمریکا می‌گوید که تخفیف تحریم‌های ایران در روزهای پس از توافق احتمالی این کشور و ۱+۵، به طول خواهد انجامید و سخت است که این دوره زمانی کم‌تر از ۶ ماه باشد.

«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا می‌گوید که تخفیف تحریم‌های ایران در روزهای پس از توافق احتمالی این کشور و ۱+۵، به طول خواهد انجامید و سخت است که این دوره زمانی کم‌تر از ۶ ماه باشد.

مونیز چهره فنی آمریکایی‌ها در مذاکرات اخیر بود و با توجه به تخصص و سمتش، طرف مذاکره علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

وزیر انرژی آمریکایی حدوداً یک ماه پس از خوانده شدن بیانیه لوزان با نشریه بلومبرگ مصاحبه کرد و ضمن تکرار حرف‌های پیشین خود در خصوص طولانی بودن مدت رفع تحریم‌ها به رغم خواسته ایرانیان، شرایطی هم برای توافق احتمالی تعیین کرد و گفت که بازرسان بین‌المللی باید به همه جا دسترسی داشته باشند تا رفع تحریم‌ها کلید بخورد.

مونیز گفته: «ما انتظار داریم که در هر زمان به هر جا دسترسی داشته باشیم.»

فارس/مقامات ارشد ایران بارها گفته‌اند که کشور به تعهدات هسته‌ای خود پایبند می‌ماند و بازرسان بین‌المللی می‌توانند از سایت‌های اتمی بازدید کنند ولی پایگاه نظامی و امنیتی کشورها در زمره اماکن لازم به بازدید در ذیل پروتکل الحاقی نیستند و هیچ کشوری این موضوع را نمی‌پذیرد.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوای مسلح ایران هم گفته‌اند که مسئولان نظامی اجازه ندارند بازرسی را به پایگاه‌های نظامی راه بدهند.

وزیر انرژی آمریکا اما به این موضع اصرار دارد و در ادامه مصاحبه خود گفته که این بازرسی‌ها باید «روندی تعریف شده و مشخص داشته باشند و هر زمان که بازرسان به فعالیت خارج از چارچوب برخورد کردند، بتوانند در هر زمان از مکان مورد نظر بازرسی کنند.»

خبرنگار بلومبرگ به گفته‌های یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران در خصوص عدم صدور مجوز برای برارزسی از عادی‌ترین تأسیسات نظامی ایران اشاره کرد و نظر مونیز را خواست؛ وزیر کابینه اوباما گفت که اگر دلیلی برای مشکوک شدن به سرپیچی از مفاد توافق هسته‌ای وجود داشته باشد، «محل مورد شک و شبهه باید بازرسی شود.»

بحث که به روند برداشته شدن تحریم‌های ایران رسید، مونیز باز هم گفت که تحریم‌ها تخفیف می یابد و این تخفیف هم تدریجی و در طول زمان خواهد بود.

وی با اشاره به روند اجرای تعهدات ایران در روزهای پیش از شروع روند تخفیف، دقیقاً گفت: «به نظر من حداقل ۶ ماه لازم است تا آن مراحل انجام شود؛ البته ایران می تواند این مدت زمان را افزایش دهد و یا با افزایش سرعت کار، آن را کاهش دهد.»

مقامات ایرانی خواستار برداشته شدن یکجای تحریم‌ها هستند به این معنی که با شروع باز شدن پیچ‌های سانتریفیوژهای فردو و نشان داده شدن حسن نیت ایرانی، طرف غربی هم به قول خود عمل کند و تحریم‌ها را بردارد؛ غرب اما روایت دیگری دارد و می‌گوید که در لوزان توافق شده که اول همه تعهدات ایران انجام شود و پس از تعطیلی کامل غنی‌سازی در فردو و از کار افتادن ۱۳ هزار سانتریفیوژ، روند تخفیف تدریجی تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

مونیز در انتهای مصاحبه خود به احتمال عدم توافق هم گریزی زد و گفت: «برداشته شدن تحریم‌ها و دسترسی (به همه اماکن مرود نظر در ایران) دو موضوعی است که باید به صورتی مناسب حل شود و اگر اینطور نشود، نمی‌دانم چه راهی در پیش خواهیم داشت.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159544

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. این هم یک دروغ و فریب و نیرنگ دیگر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر