1

ریشه گرانی مسکن چیست؟/پوپولیسم شهرهای ایران را دچار بحران کرد

  • کد خبر : 159671
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳

سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن زیاد است که ریشه این مساله در سوداگری زمین است و ۳۵ سال است که گفته می‌شود قیمت زمین باید از مسکن حذف کاهش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همه فسادها در پنهان کردن اطلاعات و یا وارونه جلوه دادن آن اتفاق می افتد، بیان داشت: سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن زیاد است که ریشه این مساله در سوداگری زمین است و ۳۵ سال است که گفته می‌شود قیمت زمین باید از مسکن حذف کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در شانزدهمین نشست شورای هماهنگی روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: ۳۵ سال است که گفته می‌شود قیمت زمین را از مسکن حذف کنیم زیرا که سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن زیاد است؛ اما ریشه این مساله سوداگری است و اگر کاربری زمین قابل داو ستد نباشد ارزش آن نیز ثابت باقی می ماند و این تغییر کاربری‌ها، سوداگری است و اگر دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات باشد این مسأله رخ نمی‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهمیت دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات وذکر نمونه‌ای در حوزه شهرسازی اشاره کرد و گفت: این سیستم پوپولیسم (عَوام‌گرایی) تمام شهرهای ایران را دچار بحران کرده است به عنوان نمونه تهران یک هفته هوای سالم در طول سال دارد و این خود به خود اتفاق نیفتاده است بلکه نتیجه بی انضباطی شهری است که شهر را غیر قابل سکونت کرده است.
وی ادامه داد: این بی انضباطی خود معلول است زیرا که شهروندان از حق قانونی خود مطلع نیستند و وقتی اطلاع رسانی صورت نمی گیرد این بحث “یله و رها” بودن قیمت مسکن اتفاق می‌افتد و در دو سال اخیر با دنبال کردن انضباط شهری و دیگر موارد، قیمت مسکن جهش نداشت.

آخوندی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه شعار “تدبیر و امید” در برابر “پوپولیسم” قرار می گیرد، توضیح داد: این دولت میراث دار دو موضوع “یارانه‌ها” و “مسکن مهر” است که هنوز ملت نتوانسته‌اند از بحث یارانه‌ها که بودجه کشور را فلج کرده است؛ رهایی پیدا کنند و گرفتاری مسکن مهر در تامین امکانات کامل شهری و رفاهی این مجموعه‌‌ها نیز تا چند دولت باقی خواهند ماند و دولت‌های مختلف باید به دنبال به نتیجه رساندن این موضوع باشند.

وی خطاب به روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: بیشترین ویژگی “پوپولیسم” تهی کردن موضوعات از درون بدون اینکه سودمندی و تداوم آن سیاست روشن باشد، است.

سیاه و سفید کردن موضوعات و تقدس بخشی به برخی امور ویژگی‌های دیگر پوپولیسم. به عنوان نمونه وقتی مسکن مهر اجرا شد سودمندی آن را کسی اندازه گیری نکرده و عواقب انتشار “پول داغ” به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته نشده بود و زمانی که افزایش یارانه‌ها تا ۲۰۰ هزار تومان مطرح می‌شد؛ آینده ایران مهم نبود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه سیاست‌های تبلیغی دولت “تدبیر و امید” نسبت به دولت گذشته تغییر کرده است، بیان داشت: نخستین ویژگی “پوپولیسم” وارد نشدن به بحث‌های کارشناسی و صادر کردن بیانیه است؛ زیرا که بحث کارشناسی سخت و بیانیه دادن راحت است؛ شما که می خواهید به جنگ “پوپولیسم” بروید باید استدلال کنید اگر در دام منطق پوپولیسم بیفتد؛ نقطه شکست است. زیرا کسی که این سیاست را طراحی کرده، برای گریز از استدلال، بیانیه می دهد وی می خواهد شما را در برابر ارزش‌های خود ساخته، خود پاسخگو کند در حالی‌که کار دولت تدبیر و استدلال‌ آوردن است . لیکن آوردن استدلال برای مواردی که بنیانش غلط است آب در هاون کوبیدن است.

آخوندی یادآور شد: مخاطب در دولت تدبیر و امید شهروند است و شهروند موجودی صاحب و دارای حق است که باید به اطلاعات دسترسی داشته باشد که در سیستم “پوپولیسم” فقط هدف راه انداختن موج و کشاندن مردم به دنبال خود است اما در “تدبیر و امید” به مردم به عنوان کنشگران خردورز که در اداره جامعه می توانند مشارکت کنند، در نظر گرفته می‌شود.

وی خطاب به روسای مراکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه‌های و دستگاه‌های اجرایی، توصیه کرد: از منطق “پوپولیسم” دور شوید چون فلج کننده است و می تواند آینده ملت را دچار مخاطره کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش با اشاره به تعاریف متفاوتی که می توانیم از مخاطب داشته‌باشیم، ابراز داشت: اصل آزادی دسترسی به اطلاعات را باید بپذیریم و هزاران اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی تولید می‌شود اما این اطلاعات باید پردازش شود و با دسترسی آزاد، حقوق شهروندی رعایت می‌شود و مردم درگیر سیاست‌های دولت می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم توجه به رسانه‌های نوظهور گفت: اگر فکر می‌کنیم ما منشأ اطلاعات هستیم و آن را کنترل می کنیم اشتباه است زیرا کنترل اطلاعات در این دوران غیر ممکن است و باید به جای سیاست‌های انفعالی، سیاست فعال در رسانه‌های نوظهور داشته باشیم.

آخوندی ابراز داشت: در اطلاع رسانی باید دو موضوع نشان دادن امکانات و عملکرد و عبرت از اتفاقات گذشته باید مد نظر باشد؛ در حالی که در مورد اتفاقات ناگوار با اتهام زنی اطلاع رسانی می‌کنیم که در این صورت اطلاعات، ناقص و مخفی می‌شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از “پوپولیسم” به “تدبیر” عبور کنیم و حق دسترسی آزاد به اطلاعات را توسط شهروندان تأمین کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159671

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر