2

معاون آخوندی: مردم ۱۲ سال چیزی نخورند، صاحبخانه می‌شوند

  • کد خبر : 159972
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طرح جامع مسکن اردیبهشت ماه رسماً رونمایی می شود، گفت:در کشور ما شاخص دسترسی به مسکن ۱۲ سال است یعنی اگر یک خانوار متوسط ۱۲ سال تمام درآمد خود را جمع کند و هیچ چیزی نخورد می تواند صاحب خانه شود.

معاون آخوندی: مردم ۱۲ سال چیزی نخورند، صاحبخانه می‌شوند

به گزارش تسنیم، حامد مظاهریان در برنامه ” تیـتر امشب” شبکه خبر با موضوع” بررسی وضعیت مسکن در کشور” به عملکرد دولت یازده دهم درباره مسکن اشاره کرد و افزود: در عملکرد دولت یازدهم توجه ویژه ای به بخش مسکن شده و طرح جامعه ای نیز در بخش مسکن برای افق ۱۴۰۵ دیده شده است تا همه نیازهای قشرهای مختلف در آن دیده و شناسایی و پاسخ داده شود .

وی در ادامه به نظام تامین مالی مسکن اشاره کرد و گفت : ما در سال گذشته دو اقدام مهم در این خصوص انجام دادیم که یکی ۳۰۰ هزار وام ساخت بافت فرسوده در دولت تصویب و دولت برای ان اعتبار قائل شد .

معاون وزیر راه افزود: همچنین ۲۰۰ هزار وام روستایی تصویب شد که در مجموع برای ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ما نظام مالی پیش بینی کردیم که حرکت بزرگی بود .

مظاهریان گفت : دولت کمک بزرگی کرد و مجلس حمایت کرد و این دو وام در بودجه سال ۹۴ دیده شده و در ابتدای امسال از طرف بانک مرکزی سهمیه بانک ها در این خصوص ابلاغ شده است .

وی افزود : اعطای ۳۰۰ هزار وام برای ساخت بافت فرسوده به مدت ۶ سال رقم بزرگی است و تحولی در ساخت بافت فرسوده ایجاد خواهد کرد .

معاون وزیر راه ادامه داد : در واقع این ۵۰۰ هزار وام پیشنهاد خود دولت بود که در لایحه بودجه قرار گرفت .

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش عملکرد در طی سالهای ۹۳ و ۹۲ نیز گفت : این ناشی از وضعیتی بود که بانک ها درگیر آن بودند و طی اخباری که امروز منتشر شد بانک ها صد هزار میلیارد تومان معوقه دارند که بدون ضمانت است و این باعث شده است که قدرت وام دهی بانک ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بانک ها سال گذشته وضع خوبی نداشتند افزود : ضمن اینکه ما در بودجه سال قبل وام مسکنی تدارک ندیده بودیم که بانک ها به این تعهدات عمل کنند اما اکنون وامی را تدارک دیده ایم که در بودجه پیش بینی شده و مجلس به آن رای داده است .

مظاهریان با بیان اینکه مسکن تحت تاثیر شاخص های کلان اقتصادی است گفت : ضمن اینکه ما در حال گفتگو و ایجاد هماهنگی هستیم اما نقش دولت مدرن در مسکن، تسهیل گری ، ایجاد برنامه ، نظارت و حمایت است .

وی با بیان اینکه دولت تاجر و سازمنده خوبی نیست افزود : اعتقادی نداریم که دولت همانند شرکت ساختمانی وارد عرصه ساخت و ساز شود .

معاون وزیر راه ادامه داد : تجریه های که دولت در یکی دو دهه گذشته در بخش مسکن داشته است با تمام مداخلاتی که داشته است نقش دولت نیم درصد تا سه درصد بوده که ما باید نقش تسهیل گر را داشته باشیم .

طرح جامع مسکن اردیبهشت به صورت رسمی منتشر می شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت : طرح جامع مسکن را بازنگری کردیم و سند آن آماده شده است و اردیبهشت ماه به صورت رسمی منتشر می شود .

حامد مظاهریان به نقش و تجربه دولت در تامین مسکن قشرهای کم در آمد اشاره کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در وزارتخانه صورت گرفت این بود که ما طرح جامع مسکن را بازنگری کردیم که سند آن آماده شده است و انتشار می یابد .

وی افزود : طبق آمار ،سهم مسکن از اشتغال مستقیم کشور ۱۲ درصد است که هر نوع گسترش در این بخش منجر به افزایش شغل در کشور خواهد شد .

معاون وزیر راه ادامه داد : سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت حدود ۳۰ درصد در کشور و سهم مسکن از بودجه خانوار نیز حدود ۳۳ درصد است و این نشان می دهد که دسترسی بخش قشرهای کم در آمد به مسکن محدود است .

مظاهریان گفت : در کشور ما این شاخص متعلق به ۱۲ سال است یعنی اگر یک خانوار متوسط ۱۲ سال تمام درآمد خود را جمع کند و هیچ چیزی نخورد می تواند صاحب خانه شود .

وی با بیان اینکه استاندارد جهانی بین ۳ تا ۵ سال است افزود: همه هدف برنامه جامع این است که بتواند این عدد را کاهش دهد .

مظاهریان در پاسخ به این سوال که ارزیابی خود شما نیز درباره مسکن قشرهای کم درآمد ارزیابی مثبتی نیست گفت : برای همین منظور است که وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن اجتماعی را مطرح کرد .

وی افزود : طبق جمع بندی که انجام داده ایم به این موجودی رسیدیم که اگر سالی حدودا یک میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود به طور متوسط طی ۱۲ سال همه خانوارهای نیازمند می توانند صاحب خانه شوند .

معاون وزیر راه ادامه داد : البته طبق این برنامه همه گروه ها شناسایی و تقسیم بندی شده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت : ضمن اینکه یک پروژه بزرگی با عنوان مسکن مهر در دست دولت یازدهم است که درگیر این پروژه هستیم و دغدغه وزارت خانه است و بخش عمده ای را درگیر کرده است .

وی افزود : ضمن اینکه مسکن فرابخشی است اما اگر بتوانیم بخش های دیگر مانند بودجه و بانک ها را هماهنگ کنیم که مراحل آخر را طی می کند ، طرح جامع مسکن اردیبهشت به صورت رسمی منتشر می شود .

مظاهریان در پاسخ به این سوال که طرح مسکن اجتماعی درحد حرف باقی مانده است گفت : مسکن اجتماعی یک برنامه مشترک تامین مسکن میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است و این دو وزارتخانه بر مبنای وظیفه ای که دارند یک برنامه مشترک برای تامین مسکن طراحی کرده اند .

وی افزود : این دو وزارتخانه متن فرایند کار را نهایی کرده اند که سالی یک میلیون و ۵۰ هزار خانه ساخته شود که اکنون نیز ۲۰ هزار واحد آن برای خانواده های که دو فرزند معلول دارند شروع شده است .

وی با بیان اینکه ساخت این ۲۰ هزار واحد از سال گذشته آغاز شده است که در واقع تخصیص زمین و تامین منابع صورت گرفته است ادامه داد : البته شناسایی این افراد از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی صورت می گیرد .

مسکن مهر اولویت نخست ماست

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت : مسکن مهر اولویت اول ماست تا هر چه سریعتر به اتمام برسد .

حامد مظاهریان در ادامه برنامه “تیتر امشب” شبکه خبر درباره مسکن مهر نیز افزود: هیچ دوره ای مانند سال گذشته آمار فروش اقساطی آنها موفق نبوده ، ضمن اینکه مسکن مهر اکنون به مراحل نازک کاری رسیده است .

وی افزود : در واقع از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهر ،یک میلیون و ۷۴۳ هزار واحد نازک کاری آن به اتمام رسیده است و با رشد خوبی دراین خصوص مواجه هستیم .

مظاهریان با بیان اینکه زمین رایگان در مسکن مهر یک افسانه است گفت : زمین که رایگان نمی تواند باشد بلکه در این پروژه به دنبال این بودند که مسکن را در بیرون از شهر بسازند تا قیمت زمین ارزان تمام شود .

وی افزود : اینکه قیمت زمین صفر باشد اینگونه نیست ، چون آماده سازی زمین ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد و زمین بیرون شهر که به نظر مجانی است در عمل با زیر ساخت ها و آماده سازی که صورت می گیرد مشخص می شود که چه هزینه هنگفتی دارد .

مظاهریان ادامه داد : در حالی که در ساخت بافت های فرسوده این هزینه آماده سازی و زیر ساخت ها وجود ندارد .

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مهر اولویت یک ما(دولت یازدهم) است تا به سر انجام برسد گفت : وزیر مسکن برای پروژه ،قائم مقام مشخصی را منصوب کردند تا این پروژه طی سال های آینده به اتمام برسد اما معضلاتی دارد که باید برطرف شود و لازم است بودجه ای ویژه برای آن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قصد داریم بخش مهمی از مسکن مهر را امسال تحویل دهیم افزود : همه بودجه وزارت خانه صرف این پروژه می شود .

مظاهریان در ادامه به بحث ثبات در قیمت مسکن اشاره کرد و گفت : بررسی ها نشان می دهد که در سال ۹۳ قیمت مسکن در بحث خرید ۵ درصد ودر بحث اجاره نیز ۹ تا ده درصد افزایش داشته که وزارت راه و شهرسازی در این ثبات نقش داشته است .

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود در مسکن واقعی است افزود : این رکود در مسکن تحت تاثیر بسیاری از عوامل حتی بین المللی است و شاخص های کلان اقتصادی مطلوب نیست .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159972

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر