3

صالحی: شرط پذیرش پروتکل الحاقی، توافق درباره همه مسائل است

  • کد خبر : 159976
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: شرط پذیرش پروتکل الحاقی ، توافق درباره همه مسائل است و تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشده است این بدان معنا خواهد بود که توافقی حاصل نشده است.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌سی‌ تی‌وی چین گفت: قدرت‌های جهانی موافقت کرده‌اند در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران همه تحریم‌ها را به سرعت رفع کنند.

وی افزود : در صورت تصویب مجلس ایران، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند از برخی مراکز غیرهسته‌ای ایران در چارچوب شرایط مشخص بازدید کنند.

صالحی تاکید کرد: ایران از منافع ملی خود محافظت و در ادامه گفت‌وگوها بر خطوط قرمز خود تاکید خواهد کرد.

صالحی در پاسخ به سئوالی منبی بر این که آیا ایران در چارچوب تدابیر اضافی اجازه خواهد داد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات غیرهسته‌ای آن دیدار کنند؟ گفت: این موضوع میان دو طرف مطرح و بررسی شده است. اگر همه مسائل به خوبی پیش برود ما این حقیقت را پذیرفته‌ایم که پروتکل الحاقی را خواهیم پذیرفت. این موضوع در ژنو سه مطرح شد. اما همانگونه که گفتم شرط تحقق این موضوع توافق درباره همه مسائل است و تا زمانی که درباره همه مسائل توافق نشده است این بدان معنا خواهد بود که توافقی حاصل نشده است. ما نمی توانیم یک بخش را مورد توجه قرار دهیم و از بخش و حوزه دیگری غفلت کنیم. در پروتکل الحاقی این فرصت و امکان وجود دارد که از برخی سایت‌ها بازدید انجام شود اما این به تفاهم و توافق دوجانبه وابسته است. برای مثال فرض کنید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می خواهند از یک مرکز یا تاسیسات غیر هسته‌ای بازدید کنند ما مخالف این موضوع هستیم. مراکز و تاسیسات هسته‌ای در چارچوب توافق تامین امنیت تحت نظر قرار دارند. ما درباره مراکز غیر هسته‌ای صحبت می‌کنیم. بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می توانند از مناطق اطراف مراکز غیر هسته‌ای نمونه‌برداری کنند.

خبرنگار شبکه سی سی تی وی در ادامه از علی اکبر صالحی پرسید موضع ایران در قبال توسعه و تحقیق چیست؟ زیرا کاخ سفید اخیرا فکت شیتی منتشر و اعلام کرد تا ده سال تحقیقات در بخش غنی سازی و توسعه این بخش در ایران محدود خواهد بود تا این اطمینان حاصل شود که زمان دستیابی ایران به نقطه فرار هسته ای به یک سال افزایش یافته است. آیا توافقی در این خصوص وجود دارد؟ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همانگونه که قبلا هم گفته‌ام توافقی در این خصوص وجود ندارد اما درکی در این خصوص وجود دارد که باید زمان دستیابی حدود یک سال باشد و ما هم معتقدیم این موضوع معقول است و به هیچ وجه هم غیرمنطقی نیست. ما برای نمایش اراده و آمادگی ایران که خواهان حل این مسائل است جواب مثبت داده‌ایم و بطور داوطلبانه معیار یک سال زمان برای دستیابی به نقطه گریز هسته‌ای را پذیرفته‌ایم. بنابراین در چارچوب ایده یک سال زمان برای دستیابی به نقطه عطف هسته‌ای ما فعالیت‌های خود را در بخش غنی سازی اورانیوم محدود کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=159976

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اگر ما بتوانیم به همه دنیا اعلام کنیم که ما ایرانی ها می خواهیم چند ده نیروگاه اتمی بلکه بیشتر درداخل بسازیم وسوخت ان را هم درداخل تولید کنیم و مازاد تولید برق حاصله از انرا که پاکترین انرژی محسوب می شود به کشور های نیازمند بدهیم و طرح بزرگتری هم داریم که با افزایش ساخت نیروگاه های برق اتمی بیشتر تمامی خودروهای خودمان را هیبریدی (برقی) کنیم وباز برق مازاد انرا به همه دنیا صادر کنیم و الودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی وغیره را از کشور خود و تمام دنیا برطرف نماییم ایا کدام ملت و دولت و بشر عاقلی پیدا می شود که با ما دراین مورد وطرح مخالفت کند ما می خواهیم الودگی را از کشور خود و هر کشوری که بخواهد با افزایش تولید برق و صادر نمودن مازاد ان به انها برطرف کنیم این که ارزوی هر انسانی است امروزه کره زمین ( اب و خاک و جنگل و مراتع و دشت و کویر و ابر و باد و مه و هوا وانسانهاو جانداران ) از این الودگی رنج فراوانی می برند و مرگ ومیر ناشی از این نوع الودگی به حد و مرز ویرانگر رسیده وما راه رهایی از انرا را یافته ایم یعنی تمامی مصرف انرژی بشر باید به سمت وسوی انرژی برق از نیروگاه های اتمی باشد تمامی خودرو ها برقی و تمامی ماشین الات صنعتی و غیره برقی بشود و همچنان که می دانید هدایت این انرژی به تمامی نقاط این کره خاکی خیلی اسانتر از حمل انرژی های دیگر مثل سوخت های فسیلی و غیره است این طرح باید در سازمان ملل از طرف ایران مطرح تا ببینیم چه کسانی مخالف این طرح که به نفع بشریت است می باشند . این طرح واین ایده اگر با همکاری و همراهی و همسویی دیگر کشورها باشد دنیا را می توان درکمترین زمان از بلای الودگی نجات داد .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر