2

شورای نگهبان مصوبه مجلس را به دلیل «تبعیض ناروا» رد کرد

  • کد خبر : 160203
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶

شورای نگهبان طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را به علت ابهام، محدودسازی نظارت این شورا و تبعیض میان کاندیداها مغایر با قانون اساسی شناخت.

به گزارش روابط عمومی شورای نگهبان، این شورا نظر خود را در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۲۹) و الحاق یک تبصره به ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

بر این اساس، طرح دوفوریتی اصلاح ماده (۲۹) و الحاق یک تبصره به ماده (۵۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب جلسه مورخ هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ نهم اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به‌شرح زیر اعلام شد:
۱- در جزء ۱۳ الحاقی به بند (ب) ماده ۲۹ قانون موضوع ماده یک مصوبه، منظور از «مجریان» روشن نیست؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲- تبصره ۴ الحاقی به ماده ۵۲ قانون موضوع ماده ۲ مصوبه، با توجه به نظریه تفسیری شماره ۱۲۳۴ مورخ اول خرداد ۱۳۷۰ شورای نگهبان از حیث محدود نمودن وظایف و اختیارات این شورا در امر نظارت بر انتخابات، مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی شناخته شد؛ همچنین این تبصره از این جهت که موجب تبعیض ناروا نسبت به اشخاص دیگری است که صلاحیت آنان قبلاً به تأیید این شورا رسیده، مغایر بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است.

مستندات نظر شورای نگهبان درباره درباره طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۲۹ و الحاق یک تبصره به ماده۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را اینجا بخوانید.

خاطرنشان می‌شود نمایندگان شورای اسلامی در مصوبه خود مقرر کرده بودند که مجریان شبکه‌های استانی صداوسیما نمی‌توانند در محدوده شهر و استان خود کاندیدای انتخابات مجلس شوند.

همچنین در ادامه وکلای ملت به استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات آینده رأی مثبت داده بودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=160203

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر