2

توافقی که برای همه خوب است

  • کد خبر : 160712
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

اکنون که ایران و ۱+۵ به نقطه پایانی مذاکرات نزدیک می شوند واشنگتن حاضر نخواهد بود این تنها نقطه روشن در سیاست خارجی خود را به خاطر نگرانی و دلواپسی چند کشور منطقه خاموش کند.

داود هرمیداس باوند*: آمریکا سیاست هایی را در سطح منطقه خاورمیانه در پیش گرفته بود که البته نتوانست به هیچ یک از احتمالات خود دست پیدا کند، اکنون که ایران و ۱+۵ به نقطه پایانی مذاکرات نزدیک می شوند اما واشنگتن حاضر نخواهد بود این تنها نقطه روشن در سیاست خارجی خود را به خاطر نگرانی و دلواپسی چند کشور منطقه خاموش کند.

بنابراین آمریکا در صدد سیاست اطمینان دهی برآمده تا رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس را قانع کند که توافق با ایران به نفع منطقه است و به همین خاطر این کشورها نباید نگران باشد؛ آمریکا آنها را قانع خواهد کرد که این توافق میان ایران و قدرت های جهانی به نفع منطقه و جهان خواهد بود و در طولانی مدت و در واقعیت هم همینطور است و دستیابی به یک توافق هسته ای بر پایه منافع دوجانبه و از مسیر گفت وگو و دیپلماسی می تواند در کوتاه و طولانی مدت نتایج مثبت و قابل توجهی به همراه داشته باشد.

در این بین اما واشنگتن سعی کرد در کنار نشستن با ایران بر سر میز مذاکرات هسته ای جانب کشورهای عربی منطقه را نیز داشته باشد و بتواند اطمینان خاطر آنها را در جلب حمایت کاخ سفید به دست آورد به گونه ای که هم در ائتلاف بین المللی بمباران داعش آنها را بازی داد و هم در موضوع حمله نظامی عربستان به یمن از جانب آنها حمایت کرد و حتی اعلام کرد که حاضر است در دیگر مسائل منطقه ای با کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری  اطلاعاتی و لوژستیکی داشته باشد و سعی خواهد کرد به گونه ای آنها را در ادامه نیز راضی و همراه نگه دارد.

در مساله فروش سلاح تهاجمی پیشرفته نیز آمریکا احتمالا به سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اطمینان خواهد داد که احتمالا یک سپر دفاع موشکی همچنان که قرار بود در لهستان و یا چک و اسلواکی برقرار شود و با واکنش روس ها مواجه شد؛ در این کشورها به اجرا دربیاورد و به نوعی به آنها در قبال توافق هسته ای با ایران اطمینان خاطر دهد این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده که تهران امنیت و منافع همسایگان و منطقه را امنیت و ثبات و منافع خود می داند.

مجلس ایران نیز به دنبال مقابل به مثل با کنگره آمریکا است و ادامه اقدامات دو مجلس ایران و آمریکا هم به روند و فرایند مذاکرات بستگی دارد و همچنین تصمیمات شورای امنیت و اگر شورای امنیت توافق صورت گرفته را تایید کند و برداشته شدن تحریم ها را در یک قطعنامه تصویب کند بنابریان موضع کنگره را تا حد زیادی تعلیق می کند چرا که تصمیمات شورای امنیت باید از سوی همه اعضا و نهادهای داخلی کشورها  به اجرا دربیاید.

نابراین اگر شورای امنیت قطعنامه ای صادر کند و ضمن تایید توافق تصمیم به برداشتن تحریم ها کند، همه کشورها طبق بند ۵ ماده ۲ و ۲۴ منشور سازمان ملل ، موظف به پذیرش و رعایت دستورات هستند و همین موضوع واکنش احتمالی کنگره آمریکا به توافق هسته ای با ایران را ضعیف خواهد کرد.

واکنش مجلس ایران نیز یک ژست است، چرا که چه میخواهد بگویند؟ میخواهد بگوید ما با این توافق مخالفیم؟ این سخن که خود نقض غرض است و به معنای خودزنی پارلمان ایران؛ بنابریان همه باید بدانند که توافق نهایی هسته ای به نفع ایران، آمریکا، منطقه و جهان است و منافع نسبی همه را تامین می کند.

*کارشناس مسائل بین الملل
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=160712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر