4

می‌خواهند با بازجویی تحقیر را به تحریم اضافه کنند

  • کد خبر : 161661
  • ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ یک از خبرهای رسیده از مذاکرات حاکی از رفع تحریم‌ها نیست گفت:‌ دانشمندانی که آژانس می‌خواهد با آنها مذاکره کند چندین بار سوژه ترور بوده‌اند.

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در میزگرد کارشناسی در روز ملی مقاومت و پایداری با عنوان مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع، گفت:‌ من در روزهای گذشته به دلیل ناآشنایی با مسائل تخصصی هسته‌ای سعی می‌کردم اظهارنظر کارشناسی در این زمینه نداشته باشم و به قول معروف در دسته دلواپسان مذاکرات نبودم اما امروز اعلام می‌کنم که من نیز به دلایلی دلواپس هستم.

وی ادامه داد: این دلواپسی به اعتبار اطلاعات ویژه جدید در زمینه هسته‌ای نیست بلکه اتفاقات رخ داده در بیان طرف آمریکایی و واکنش‌های ضعیف از طرف تیم خودمان ایجاد شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در اوایل ورود تیم مذاکره کننده در دوره جدید به مذاکرات هسته‌ای جمله‌ای از سوی آقای کری خطاب به تیم مذاکره‌کننده نقل شده بود  مبنی بر اینکه  وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود شما اینقدر نگران نباشید و بر روی جزئیات کلمات سماجت نکنید و قبول کنید که مذاکرات بین ما به توافق منجر شود و آن وقت خواهید دید که سیل سرمایه‌گذاران برای ورود به جمهوری اسلامی آنقدر زیاد خواهد بود که کل دستاوردهای هسته‌ای از یاد شما می‌رود.

صفارهرندی با بیان اینکه این تعبیر حقیقتاً یک تعبیر وسوسه‌کننده است اضافه کرد: به گمان من چه بسا امیدواری‌های دل‌گرم کننده و به تعبیر من افراطی برای حل موضوع هسته‌ای از همین تعبیرهای طرف مقابل نشأت گرفته است.

وی با اشاره به وعده بهبود شرایط اقتصادی مردم در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت یازدهم، اظهار داشت: کسی که این وعده را به مردم داد قطعاً قصدش این نبود که وعده دروغ بدهد ولی نه تنها ۱۰۰ روز از ابتدای دولت گذشت بلکه صدها روز دیگر نیز گذشت ولی اتفاقی رخ نداد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بروز برخی مشکلات در مسیر مذاکرات و افزایش نگرانی‌ها برای رسیدن به یک توافق اظهار داشت: چیزی که نگرانی‌ها را زیاد می‌کند این است که چرا وقتی مسیر مذاکرات به طور مرحله به مرحله طی می‌شود ما احساس نمی‌کنیم که به یک نقطه مطلوب نزدیک می‌شویم بلکه کاملاً مسیر برعکسی را مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: حتی خود تیم مذاکره‌ کننده نیز این نگرانی را دارد و امروز مسیری را که ما با ۱+۵ طی کردیم و همراهی‌های بسیاری را نیز با آنها نشان دادیم ما را به سمتی برده که امیدواری نسبت به حل مسئله کمتر شده است و این نشان می‌دهد که خللی در کار وارد است.

صفارهرندی با تأکید بر اینکه همچنان دستور کار کشور و نظر بزرگان نظام این است که مذاکرات ادامه پیدا کند،‌ افزود: فعلاً به هیچ وجه تصمیمی برای عقب‌گرد در مذاکرات وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ارزیابی ما این است که همچنان باید به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد کنیم و آنها را فرزندان ملت بشناسیم و تعابیر تندی که از جانب برخی افراد ابراز می‌شود همانند واژه‌هایی نظیر «خائن» را در خصوص تیم مذاکره‌کننده به کار نبریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دغدغه اساسی امروز جامعه را بحث عدم اعتماد به طرف مقابل عنوان کرد و با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در همین زمینه افزود: نگاه مردم حاکی از این است که میزان اعتماد مردم نسبت به عمل به وعده‌ها از سوی آمریکا نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد:‌ این نشان می‌دهد که دغدغه‌مندی در زمینه مذاکرات تنها محدود به یک حزب، گروه و جمعیتی که به آنها دلواپس گفته می‌شود نیست.

صفارهرندی تصریح کرد: کسانی که از دور تنها روش برخورد حریف را در مذاکرات می‌بینند احساس می‌کنند که ما در حال دور شدن از یک توافق خوب هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته ملت ایران و کسانی که سررشته‌دار اداره کشور هستند اجازه رخ دادن یک توافق بد را نمی‌دهند.

وی با اشاره به خواسته اصلی مردم در زمینه رفع تحریم‌ها در مذاکرات گفت: اصلی‌ترین خواسته مردم دفع تحریم‌ها است اما امروز از رفع تحریم‌ها خبر خوشی منتشر نمی‌شود و نه تیم مذاکره‌کننده ما حرف امیدوارکننده‌ای می‌زند و نه حرف‌های تیم مقابل تأیید کننده برداشته شدن تحریم‌هاست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حتی زمانی که تیم ما اینگونه برداشت می‌کند که مثلاً یک ماه بعد از اجرای توافق تحریم‌ها برداشته می‌شود تیم مذاکره‌کننده مقابل همین را نیز قطع کرده و می‌گوید برداشته شدن تحریم‌ها زمان‌برتر از این حرف‌هاست.

صفارهرندی با بیان اینکه ظاهراً از موضوع رفع تحریم‌ها قرار نیست آبی گرم شود، افزود: اضافه بر این مسئله طرف مقابل می‌گوید نوع خاصی از نظارت‌ها و بازجویی ها قرار است درباره ایران اجرا شود که قطعاً هدف آنها کشف نادانسته‌ها و شفاف‌سازی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چیزی که مورد نظر آنهاست این است که تحقیر را نیز در کنار تحریم‌ها به ملت ما تحمیل کنند.

وی با اشاره به هدف ۱+۵ از اعمال نظارت‌های گسترده و درخواست برای بازجویی از دانشمندان اظهار داشت: بسیاری از سوژه‌هایی که می‌خواهند با آنها مذاکره کنند همان دانشمندانی هستند که پیش از این بارها سعی کرده بودند آنها را ترور کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تعبیر من این است که طرف مقابل می‌خواهد این دانشمندان را به جای ترور فیزیکی ترور شخصیتی و روحی کند و قطعاً تحقیر کردن ملت ایران باتوجه به جایگاه رسمی آن بر منطقه بهره‌ای کلان برای آمریکایی‌ها خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم هیچ یک از آحاد ملت حاضر باشد تحقیر را نیز بپذیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، صفارهرندی درپاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه باتوجه به اینکه شما مشاور فرماندهی سپاه هستید مواضع سپاه درخصوص قضایای هسته‌ای چیست؟ آیا تحریم‌ها واقعاً به سپاه آسیب رسانده یا این ارگان را تقویت کرده است، گفت: من سخنگوی سپاه نیستم فقط مطلع از مواضع اعلام شده سپاه هستم.

وی افزود: از نگاه سپاه تحریم‌هایی که علیه ملت ما اعمال شده ظالمانه است. از آنجایی که سپاه در مکتب امام ظلم‌ستیز خودش را پرورش یافته می‌داند و خودش از متصل به صفات حسینی کرده معتقد است که نباید زیر بار زور رفت.

صفار هرندی به چگونگی فعالیت عمرانی سپاه اشاره و خاطرنشان کرد: اساساً باید دید که فعالیت عمرانی و شبه اقتصادی چگونه صورت گرفت. چون اگر سپاه به دنبال سودجویی اقتصادی بود ۷هزار میلیارد پروژه‌ای که به ثمر رسانده و تحویل داده است و حالا بابت پولش سال‌هاست که طلبکار است اما همچنان پروژه جدید می‌پذیرد. هیچ بنگاه اقتصادی همچنین معامله‌ای صورت نمی‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه از نگاه سپاه ماجرا چیز دیگری است، گفت:‌ زمانی شرکت‌های چند ملیتی در ایران پروژه می‌ساختند اما یک روزبه اسم تحریم دست از اجرای پروژه‌ها کشیدند و خواستند دست ما را در پوست گردو بگذارند. اما سپاه آستین بالا زد و گفت خلأ آنها را جبران می‌کنیم.

وی اضافه کرد: سپاه در کنار دیگر پیمانکاران داخلی وارد عمل شد چون قدرت ناشی از دستاوردهای دوران جنگ را داشت و می‌توانست پروژه‌های بزرگ را اداره کند.

صفارهرندی با بیان اینکه سپاه از خدا می‌خواهد که این تحریم‌ها برداشته شود، گفت: این شرکت‌ها مجدداً بازگشتی به محیط پر رقابت فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی داخل کشور ما خواهند داشت آن زمان سپاه هم با امکانات خود با عنوان یک پیمانکار با آنان رقابت خواهد کرد. اگر آن‌ها شرایط بهتری را ایجاد کردند خوشحال می‌شود که دارد اوضاع اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.

«اگر نه همچنان که در مواردی پیش آمده مطلوبیت عملشان چنان بود که دستگاه‌های حکومتی و دولتی به آن مراجعه کنند همان کسانی که روزهای اول گفته بودند که ما نمی‌خواهیم سپاه وارد این فعالیت شود یکسال بعد گفتند ما استدعا می‌کنیم که شما بیایید پرژه بپذیرید. اگر اینگونه شد این حرف‌های روزنامه‌نگاری که این حرف‌های روزنامه‌نگاری که حالا کسانی که طرفدار ادامه تحریم‌ها هستند نان‌شان بر این تحریم‌هاست این‌ها فقط شعارها و بلوف‌هایی است که قانع کننده نیست».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سپاه پرورش یافته مکتبی است که امامش در روز عاشورا می‌گوید مرگ بهتر از زندگی کردن زیر سایه ننگ است و قبول ننگ بهتر از رفتن به جهنم است. ملت ما حاضر نیست ذلت را بپذیریم.

صفارهرندی ادامه داد:‌ ما حاضریم ننگ را بپذیریم. پذیرفتن ننگ بهتر از این است که انسان خیانتی را مرتکب شود که مستوجب رفتن به جهنم شود. جهنم جهنمی است که حقوق مردم در آن ضایع شود. بنابراین چه حقی بالاتر از دستاورد ملی است.

وی با بیان اینکه من اصلاً در مقوله هسته‌ای و بحث حقوقی آن تخصصی ندارم اما به عنوان یک ناظر می‌توانم تحلیل کنم گفت: آنها می‌گویند حتی اگر مسائل هسته‌ای حل شد نیز نباید منتظر ماند که همه مسائل حل شده بلکه بقیه موضوعات هست همچون حقوق بشرو تروریسم.

عوضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیغام به ما داده‌اند که چرا در حوزه‌های دیگر مثل نانوتکنولوژی پیشرفت می‌کنید دنبال چه هستید؟ نانوتکنولوژی که دیگر با مسائل نگران‌کننده غیرمرتبط است بنابراین انسان وقتی این رویه‌ها را می‌بینید که می‌فهمد که رویکرد آنان قرار نیست برداشتن تحریم‌ها باشد.

صفارهرندی در پایان گفت: اینها (استکبار جهانی) می‌خواهند ما را به نقطه‌ای برسانند که هیچ چیز نداشته باشیم که حالا بخواهیم بر سر آن مذاکره کنیم و ما باید به این امر توجه داشته باشیم.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=161661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر