2

واشنگتن:تسلیم‎ ایران در مذاکرات‎ هسته‎ای خیالبافانه ‎است

  • کد خبر : 161757
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

«کولین کال»، معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در جریان یک سخنرانی در «انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا» به طور مفصل درباره رویکردهای دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ سخنرانی کرده است.

فارس: «کولین کال»، معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً در جریان یک سخنرانی در «انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا» به طور مفصل درباره رویکردهای دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ سخنرانی کرده است.

وی در نشست سالانه این انجمن که ۱۴ ماه مه برگزار شده با اشاره به تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سوئیس گفته در صورتی که این توافق تا دو ماه آینده نهایی شود، از دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای پیشگیری خواهد کرد.

«کال» در ادامه به برشمردن مفاد مختلف تفاهم لوزان اعم از کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران؛ کاهش ذخائر هسته‌ای، تبدیل سایت فوردو و غیره پرداخت و گفت که تحت این توافقنامه زمان گریز هسته‌ای ایران از دو تا سه ماه به بیش از یک سال افزایش خواهد یافت.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک هم گفت: «سوخت مصرف‌شده‌ای که از آن پلوتونیوم استخراج می‌شود تا آخر عمر رآکتور به خارج فرستاده خواهد شد.»

«کال» پذیرش پروتکل الحاقی را از دیگر موارد مثبت توافقنامه احتمالی دانست و با بیان اینکه پذیرش این پروتکل، دائمی خواهد بود گفت به موجب آن از تمامی سایت‌های اعلام‌شده و اعلام‌نشده ایران بازرسی به عمل خواهد آمد.

این مقام بلندپایه آمریکایی سپس درباره امتیازات ارائه شده به ایران در قبال این اقدامات گفتن که تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا سازمان ملل علیه این کشور برداشته خواهد شد. کال گفت: «بگذارید صریح بگویم. ایران باید قبل از برخورداری از کاهش محسوس تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به نحوی قابل راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای را کاملاً اجرا کند. این می‌تواند نسبتاً سریع اتفاق بیفتد اما تنها در صورتی که ایران به سرعت به تعهداتش عمل کند.»

معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا همچینن به صراحت گفت که تحریم‌ها علیه ایران «تعلیق» خواهند شد و نه لغو. به گفته ایشان: «حتی در این صورت هم، همان‌طور که ریچارد در بخش قبلی درباره‌اش صحبت کرد تحریم‌ها پس از اقدام ایران برای احیای اعتماد به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش  تعلیق خواهند شد و نه لغو.»

«کال» بر اساس این موارد گفت که تفاهم حاصل شده در لوزان در روز ۲ آوریل (۱۳ فروردین‌ماه) در صورت نهایی شدن، توافقی خوب برای آمریکا و جهان خواهد یود.

معاون اوباما در ادامه این سخنرانی با بیان انتقادهای مطرح شده از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تلاش کرد به آنها پاسخ بدهد. «کال» با رد انتقادهایی که دولت اوباما را «تشنه» توافق هسته‌ای با ایران می‌دانند گفت که دو بار تمدید مهلت مذاکرات در ماه‌های جولای و نوامبر سال گذشته نشان می‌دهند که واشنگتن رسیدن به توافقی که برآورد کننده «کف مطالبات» آمریکا باشد را به رسیدن به هر توافقی ترجیح می‌دهد.

این مقام ارشد آمریکایی در ادامه گفت: «حالا ما به خاطر مولفه‌هایی که بر سر آنها توافق کرده‌ایم، به توافق نزدیک هستیم. ما به توافقی که برآوردکننده کف مطالباتمان باشد، نزدیک‌تر شده‌ایم. اما ما هنوز به خطوط هدف، نرسیده‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «بگذارید یک چیز را به شما اطمینان خاطر بدهم، اگر ایرانی‌ها از این مولفه‌ها عدول کنند و یا در صورتی که موضوعات حل‌نشده درباره تحریم‌ها و بازرسی‌ها به گونه‌ای حل نشوند که تضمین‌کننده پایبندی ایران به توافق جامع نباشد، به کلامی ساده توافقی در کار نخواهد بود. ختم کلام.»

این مقام آمریکایی در ادامه به انتقادهایی اشاره کرد که معتقدند تنها با ادامه سیاست‌های فشار مانند تشدید تحریم‌ها، تهدیدهای نظامی و برچیدن تمامی زیرساخت‌های هسته‌ای ایران برای همیشه می‌توان به توافقی بهتر با ایران دست یافت. “کال” گفت: «این خطوط فکری تنها یک مشکل دارند؛ خیالبافانه هستند. این فیلم را قبلاً دیده‌ایم. و زنگ هشدار این است که آنها پایان خوشی ندارند.»

«کال» با تأکید بر پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران در دوران تحریم‌ها و فشارهای آمریکا گفت که ایران از سال ۲۰۰۶ به بعد تعداد سانتریفیوژهای خود را از ۱۶۴ دستگاه به هزاران دستگاه افزایش داده است. به اعتقاد این مقام آمریکایی برآیند این رویکرد فشار این بوده که آمریکا عامل لجوج و انعطاف‌ناپذیر دیده شده است. به گفته کال:

این آمریکا بود که به خاطر مواضعش، طرف لجوج دیده شد، موضوعی که باعث شد بسیج کردن فشارهایی موثر، از آن دست که ما توانسته‌ایم در سالهای گذشته علیه ایران فراهم آوریم، برای بوش بسیار بسیار دشوار شود.»

معاون دستیار رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «سالهای دیگر این دهه، به بازگرداندن ایران به مذاکرات و همراه کردن دنیا با خودمان برای آن مذاکرات گذشت و این اتفاق تنها به این دلیل رخ داد که اوباما در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ توانست روایت‌ها را عوض کرده و این را روشن کند که این تهران و نه واشنگتن است که باید به خاطر بن‌بست در دیپلماسی مقصر دانسته شود.»

«کال» در توضیح بیشتر افزود: «این باعث شد که ما بتوانیم فشارهای موثر بر ایران را افزایش داده و ائتلافی بین‌المللی برای حمایت از تلاشهایمان انجام دهیم و محدودیت‌هایی معنادار و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران وضع کنیم.»

معاون اوباما سپس انتقادهایی که معتقدند می‌توان ایران را در مذاکرات هسته‌ای تسلیم کرد را رد و ادعا کرد دولت ایران مشروعیت داخلی‌اش را به مقابله با تحریم‌های بین‌المللی و دفاع از حق ملی برنامه هسته‌ای ایران وابسته کرده است. او علاوه بر این گفت:

«ضمن اینکه اینها همان حکومتی هستند که دو دهه قبل، در جریان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰، یک میلیون تلفات و ۶۰۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی متحمل شد، اما با این وجود، ۸ سال طول کشید تا با یک معاهده موافقت کند. پس چرا بعضی‌ از منتقدان فکر کی‌کنند که ایران امروز، تنها به خاطر خواسته یا حرف آنها احتمال دارد کاملاض زانو بزند؟ زیرا هیچ کارشناس امور ایران چه در داخل و چه در خارج دولت به این معقتد نیست. هیچ.»

«کال» با تأکید دوباره بر اینکه پیگیری این سیاست‌ها تنها به انزوای آمریکا به جای انزوای ایران منجر خواهد شد گفت: «طبق دیدگاه ما، بهای سنگینی برای خیالبافی وجود دارد.»

این مقام کاخ سفید در بخش دیگری از اظهاراتش انتقادهایی که ادعا می‌کنند ایران درآمدهای ناشی از رفع تحریم‌ها را صرف گسترش نفوذ در منطقه خواهد کرد را رد کرده و گفت که این کشور به صرف این درآمدها برای رفع مشکلات اقتصادی داخلی بیشتر نباز دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=161757

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر