1

امروز ریشه بسیاری از تحولات اساسی در علوم پزشکی به ایران بازمی‌گردد

  • کد خبر : 161826
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲

ایران یکی از جاهایی است که استعداد پیشرفت و توسعه در آن در ژن مردم آنها وجود دارد و مردم آمادگی بسیاری دارند که بتوانند در علوم مختلف پیشرفت‌های خوبی را تجربه کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این‌که آنهایی که در گذشته مخالف ورود های‌تک به ایران بودند الان نیز مخالف هستند، گفت: آنها امروز هم نمی‌خواهند که بسیاری از علوم و رشته‌ها به داخل کشورمان بیاید، اما همان مواردی که آنها نمی‌خواهند امروز در ایران شکل گرفته است.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد با تأکید بر این‌که ایران جزو قدیمی‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که در دانش پزشکی موقعیتی ممتاز داشته است، گفت: امروز ریشه بسیاری از تحولات اساسی در علوم پزشکی به ایران بازمی‌گردد.

رئیس دولت سازندگی با بیان این‌که من به شدت علاقمند بودم که روزی در کشور ایران تکنولوژی واکسن هپاتیت تولید شود، به وضعیت کشور در حوزه بیوتکنولوژی اشاره کرد و گفت: امروز نیز بیوتکنولوژی در کشور پیشرفت خوبی دارد و جوانانمان با علاقه در حال آموزش، تدریس و توسعه این حوزه هستند.

وی با بیان این‌که در زمان جنگ امکان توجه به این موضوعات برای ما پیش نمی‌آمد، ادامه داد: پس از پایان جنگ توانستیم مقدمات تهیه تکنولوژی واکسن هپاتیت را در کشور فراهم کنیم. در آن دوران دکتر ملک‌زاده وزیر وقت و دکتر فاضل برای تهیه این تکنولوژی به کوبا سفر کردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عدم تمایل غرب به تبادل تکنولوژی با ایران در گذشته افزود: پیش از کوبا برای تبادل تکنولوژی به غربی‌ها مراجعه شد اما آنها حاضر به تبادل فناوری‌های برتر با ایران نبودند اما کوبا این کار را کرد. گرچه زمان زیادی طول کشید تا کوبا در این زمینه با ایران همکاری کند اما باید از آنها تشکر کنیم که در این صنعت های‌تک و پیشرفت آن در کشور به ایران کمک کردند.

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این‌که از نظر ما پیشرفت در علوم مختلف یک رسالت دینی است،‌ گفت: اسلام بیش از همه ادیان آسمانی و مکاتب دیگر به دانش اهمیت داده است و نخستین آیه‌ای که پس از ۱۵ سال وحی به پیامبر اسلام (ص) نازل شد،‌ دستور به قرائت ، نوشتن،‌ تعلیم و کار با قلم است.

وی با اشاره به جایگاه علمی ایران در توسعه علوم مختلف، تأکید کرد: ایران در طول تاریخ در توسعه علوم مختلف نقش بسیار بزرگی داشته است و کسانی که با تاریخ پزشکی سروکار دارند می‌دانند که تحول عمده دانش در غرب پس از جنگ‌های صلیبی اتفاق افتاد. پس از این جنگ زمانی که غرب شکست خورد و از منطقه ما خارج شد، به همراه خود دانشی را که تمدن اسلامی آن را ساخته بود برد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکیدات اسلام و توجه به علوم مختلف،‌ خاطرنشان کرد: در زمانی که تمدن اسلامی به دلیل وسعت آموزش در دنیای اسلام شکل گرفت، اروپا در قرون وسطی که دوران سیاهی محسوب می‌شود قرار داشت، و دوران سلطه تفکرات جامد ارتجاعی کلیساها، اروپا را سخت در بربریت برده بود، ‌ایران منشأ تحرکات در دنیای اسلام و غرب بود.

رئیس دولت سازندگی با اشاره به فعالیت دانشگاه بین‌المللی جندی‌شاپور در ایران،‌ گفت: پیش از اسلام در ایران دانشگاهی بزرگ و بین‌المللی به نام جندی شاپور وجود داشت که در این دانشگاه‌ها از کشورهای مختلف دنیا از جمله چین، هندوستان و یونان دانشمندانی حضور داشتند و به فعالیت علمی می‌پرداختند.

وی ادامه داد: پس از این‌که اسلام منطقه را در دست گرفت، این دانشگاه و دانشمندان را نیز در پناه خود تقویت کرد و هنگامی که خلافت اسلام از مدینه به بغداد منتقل شد در بغداد مرکز علمی بزرگی شکل گرفت و از برخی دانشمندان برای فعالیت و تحصیل دعوت بعمل آمد و در آن دوران تمام کتب دنیا که مجموعه‌ای از تاریخ بشریت محسوب می‌شوند به زبان عربی ترجمه و در آن مرکز قرار گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر این‌که پس از مرحله ترجمه کتب، ایرانیان اقدامات بسیار بزرگتری انجام دادند، خاطرنشان کرد: پس از ترجمه کتب دانشمندان و شخصیت‌های بزرگ پزشکی همچون رازی‌ها و ابوعلی‌سیناها مرحله تحقیقات را آغاز کردند و توانستند با تحقیقات خود علوم مختلف از جمله علوم پزشکی را ادامه دهند.

رئیس دولت سازندگی، با تأکید بر این‌که علم در فضای آزاد شکل می‌گیرد و در فضای بسته محدود پیشرفت می‌کند، خاطرنشان کرد: پس از قرون وسطی و هنگامی که فضای نسبتاً آزادی در اروپا در حال شکل‌گیری بود، ‌اروپا کم کم به توسعه علوم پرداخت و همراه با تحول و رنسانسی که ایجاد شده بود، توانست دانش را از اقصی نقاط دنیا از جمله مناطق اسلامی منتقل کند.

وی با تأکید بر این‌که ایران ریشه و مادر بسیاری از علوم و تحقیقاتی است که از تمدن اسلامی به سایر کشورها منتقل شده است،‌ اظهار کرد: اکثر علومی که امروز در ایران است و ریشه در تمدن اسلامی داشته، امروز عمدتاً غربی‌ها افتخار توسعه و پیشرفت آن را دارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اکنون نوبت غیرغربی‌ها نیز فرا رسیده که در توسعه و پیشرفت علوم مختلف اقداماتی انجام دهند، گفت: ایران یکی از جاهایی است که استعداد پیشرفت و توسعه در آن در ژن مردم آنها وجود دارد و مردم آمادگی بسیاری دارند که بتوانند در علوم مختلف پیشرفت‌های خوبی را تجربه کنند.

وی با اشاره به همکاری میان ایران و کشورهای مختلف در زمینه علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری‌های موجود، گام بزرگی در توسعه و پیشرفت علوم مختلف از جمله علوم پزشکی برداشته شود.

هاشمی با تأکید بر این‌که در حال حاضر در سراسر دنیا دانشمندان ایرانی در سطوح مختلف علمی فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنان از دانشمندان بزرگ و نامدار دنیا محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: امروز فضای دانشگاهی در کشور ایران فضایی نسبتاً خوب است و بزرگترین دانشگاه غیردولتی حضوری دنیا نیز متعلق به ایران است.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر دولت آمادگی کاملی برای گسترش همکاری‌های علمی با کشورهای مختلف دارد، خاطرنشان کرد: گرچه آنهایی که در گذشته مخالف ورود های‌تک به ایران بودند الان نیز مخالف هستند، و نمی‌خواهند که بسیاری از علوم و رشته‌ها به داخل کشورمان بیاید، اما همان مواردی که آنها نمی‌خواهند امروز در ایران شکل گرفته است.

ایسنا/رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه بیوتکنولوژی، افزود: امروز بیوتکنولوژی در ایران به سرعت در حال حرکت به سمت جلو است و رقابتی میان دانشگاه‌های ما در این زمینه ایحاد شده است. امروز همچنین در کشورمان سلول‌های بنیادین در اختیار دانشمندان جوان کشورمان قرار دارد.

وی در پایان با اشاره به برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی تهران، اظهار کرد: امروز در ایران دانشمندان فراوانی در زمینه‌های واکسن،‌ پیشگیری و توسعه علم پزشکی وجود دارد و ما می‌ توانیم در این بخش‌ها محور قرار بگیریم. امیدواریم با برگزاری این کنگره گام بزرگتری برای همکاری بین‌المللی میان ایران و کشورهای مختلف برداشته شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=161826

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر