1

تولید کشور هنوز به سطح سال‌های ۸۹ و ۹۰ نرسیده است

  • کد خبر : 161881
  • ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۵

سیف با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات در سال جاری سرمایه در گردش، بنگاه‌های کوچک و تاثیرگذار است، گفت: سطح تولید کشور کماکان در سطحی پایین‌تر از رقم مشابه در سال‌های ۸۹ و ۹۰ قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ولی اله سیف، صبح امروز در دومین نشست سراسری مدیران و کارکنان بانک صنعت و معدن با مورد توجه قرار دادن فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس اظهار داشت:‌ تاکید رهبر معظم انقلاب بر این بود که درست است ما با محدودیت منابع مواجه هستیم، اما نباید در این شرایط تسلیم شد و علی‌رغم محدودیت‌ها باید راه رشد و توسعه را درپیش گرفت.

سیف ضمن بیان اینکه مقام معظم رهبری راه مقابله با محدودیت را صرفه‌جویی، توجه به اولویت‌ها و تخصیص بهینه منابع می‌دانند افزود: سیستم بانکی با تاسی از فرمایشات ایشان باید منابع را به‌صورت بهینه و هدف‌مند صرف فعالیت‌هایی کند که تاثیر بیشتری بر رشد اقتصاد و تولید دارند.

وی تامین منابع بیشتر برای رفع نیاز‌‌ فعالیت‌های مثبت اقتصادی را از جمله تلاش‌های بانک مرکزی با هدف خروج از رکود و رشد اقتصادی دانست و افزود: در این راه باید به دو نکته اساسی توجه داشت که این منابع به واحد‌های کوچک تولیدی و بنگاه‌هایی که تاثیر بیشتری در رشد اقتصادی دارند، اختصاص یابد.

رئیس شورای پول و اعتبار با انتقاد از تمرکزِ بخش تامین سرمایه بر منابع بانکی تصریح کرد:‌ تنها روش تامین سرمایه، مراجعه به نظام بانکی نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و بنگاه‌های بزرگ باید از سایر روش‌ها تامین سرمایه شوند.

سیف در ادامه با اشاره به برآورد اولیه توان تسهیلات دهی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی طی سال ۹۳ که حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود گفت: در سال گذشته با رشد ۴۴٫۵ درصدی، ۳۴۱ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیلات اعطا شد که سهم بخش‌های تولیدی ۵۰٫۵ درصد بود که سهم این فعالیت‌ها از تولید ناخالص داخلی کشور بدون احتساب نفت، در ۹ ماهه سال ۹۳ حدود ۴۰ درصد بوده که نشان دهنده عملکرد مناسب نظام بانکی در تامین مالی فعالیت‌های تولیدی است.

رئیس‌ کل بانک مرکزی با مهم دانستن دستیابی به رشد اقتصادی ۳٫۶ درصدی در ۹ ماهه سال ۹۳ پس از ۳ دوره رشد منفی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند این رشد را هنوز مشاهده نمی‌کنند، البته سطح تولید کشور کماکان در سطحی پایین تر از رقم مشابه در سال‌های ۸۹ و ۹۰ قرار دارد.

وی ادامه داد:اما با اولویت‌گیری‌های بانک مرکزی واحد‌های تولیدی درحال جان گرفتن هستند به‌طوری که در سال ۹۳ معادل ۶۰٫۷ درصد تسهیلات با هدف تامین مالی سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اختصاص یافت که ۸۰٫۹ درصد از این رقم، در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گرفت.

سیف با بیان اینکه مقایسه عملکرد بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص داخلی با سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی حاکی از عنایت جدی سیاست‌گذار پولی به تامین مالی واحد‌های صنعتی است، اظهار داشت: درحالی که سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از تولید ناخالص در ۹ ماهه سال ۹۳ بدون احتساب نفت معادل ۲۰٫۷ درصد بود، سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی در همین سال به ۳۱٫۲ درصد رسید.

افق نیوز

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=161881

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر