3

در صورت اراده سیاسی طرف مقابل حصول توافق تا ۱۰ تیر ممکن است

  • کد خبر : 162774
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۹:۱۳

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: چنانچه اراده سیاسی طرف‌های مذاکراتی ما استمرار یابد و آنان به پارامترهای توافق‌شده پایبند بمانند، دست‌یابی به یک توافق تا آخر ماه ژوئن (۱۰ تیر) قابل تحقق است.

رضا نجفی سفیر و نماینده مقیم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در جریان برگزاری نشست شورای حکام آژانس طی سخنانی اعلام کرد که به باور ایران چنانچه اراده سیاسی طرف‌های مذاکراتی ما استمرار یابد و آنان به پارامترهای توافق شده پایبند بمانند، دستیابی به یک توافق تا آخر ماه ژوئن (۱۰ تیر ماه) قابل تحقق است.

وی همچنین با اعلام عدم شناسایی ادعاهای مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان موسوم به پی. ام. دی. بار دیگر تأکید کرد که به اعتقاد ما تکرار چنین اتهامات بی پایه‌ای چیزی به ارزش آنها اضافه نکرده و نخواهد کرد و لذا ارزش رسیدگی ندارند.

نجفی در ابتدای سخنان خود با بیان این که از زمان برگزاری آخرین نشست شورای حکام تحولاتی مثبت در زمینه موضوع پرونده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را شاهد بوده‌ایم در این زمینه به صدور بیانیه مشترک وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپایی به همراه وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ که از ۲۶ مارس لغایت ۲ آوریل ۲۰۱۵ در سوئیس با یکدیگر دیدار کردند اشاره کرد و گفت که طبق مفاد بیانیه مشترک، دو طرف «گام‌هایی تعیین‌کننده برداشته­‌اند» و «درباره پارامترهای اصلی یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به راه‌حل‌هایی دست یافته‌­اند. عزم سیاسی، حسن نیت و کار سخت کلیه طرف‌ها این مهم را ممکن ساخت.» این تصمیم اساسی «مبنای مورد توافق برای متن نهایی برنامه اقدام جامع مشترک (برجام)» را پایه گذاشت و ما بر مبنای راه‌حل‌های به دست آمده، کار تدوین متن و ضمایم برجام را مجدداً آغاز کرده ایم.

وی در این باره تصریح کرد: بر این باوریم چنانچه اراده سیاسی طرف های مذاکراتی ما استمرار یابد و آنان به پارامترهای توافق شده پایبند بمانند، دستیابی به یک توافق تا آخر ماه ژوئن (۱۰ تیر ماه) قابل تحقق است.

نماینده ایران در آژانس در فراز دیگری از سخنرانی خود گفت که جمهوری اسلامی ایران نیز در این اثنا به تعهدات خویش برای اجرای اقدامات داوطلبانه در چارچوب برنامه اقدام مشترک مصوب در ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ و دوره زمانی تمدید بعدی آن پایبند بوده و اجرای چنین اقداماتی توسط ایران که به شکلی مستمر توسط آژانس نظارت و تایید و به صورت ماهانه گزارش شده است، که بار دیگر اراده قوی و حسن نیت ایران در احترام به تعهدات خویش را ثابت می‌کند.

نجفی گفت: هر چند بیان جزییات فنی طولانی در گزارش دبیرکل امری غیر ضروری است ولی در عین حال نمادی آشکار از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد.

وی در مورد ادعاهای بی پایه و غیر مستند مطروحه در خصوص به اصطلاح ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که بخش تکراری و کسالت آور گزارش دبیرکل به طرح مجدد ادعاهای بی اساس گذشته مربوط می‌شود که موضع ایران در خصوص آنها به خوبی برای همگان روشن است. ما هرگز به اصطلاح «ابعاد نظامی احتمالی (PMD)» را شناسایی نکرده‌ایم و به اعتقاد ما تکرار چنین اتهامات بی اساسی چیزی به ارزش آنها اضافه نکرده‌ و نخواهد کرد و لذا این موضوعات ارزش رسیدگی ندارند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در تشریح موضع منطقی و مستدل کشورمان در این زمینه اعلام کرد که ما در آخرین جلسه شورای حکام به تازه‌ترین مورد افشای سندسازی درباره به اصطلاح ابعاد نظامی احتمالی (PMD) برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران یعنی «عملیات مرلین» اشاره کردیم. این افشاگری که گواهی بر صحت اظهارات ایران در زمینه جعلی بودن اسناد ارائه شده به آژانس است، در حقیقت یک ماشین ساخت اسناد جعلی علیه برنامه هسته­‌ای منحصراً صلح‌آمیز ایران بود. دسترسی به اسناد طبقه بندی شده موجود ارائه شده به دادگاه یک دولت عضو شامل به اصطلاح «نسخه اصلی سلاح‌های هسته‌ای»، که ظاهراً قرار بوده در ایران جاگذاری شوند و همینطور دسترسی به کلیه پرسنل درگیر در این امر به ویژه کارشناس مزدور خارجی در «عملیات مرلین» باید به منظور تعیین منشا اسناد و اطلاعاتی که از قبل در اختیار آژانس قرار گرفته، برای آژانس تأمین شود.

نجفی افزود: همان گونه که قبلاً در مناسبت‌های مختلف بیان کرده‌ایم، تا این تاریخ آژانس قادر نبوده است حتی یک صفحه سند موثق و معتبر در این باره را به ایران نشان دهد و بدیهی است «عملیات مرلین» دلیل اصلی آن است.

نجفی در ادامه با اشاره به استمرار روند همکاری ایران و آژانس اظهار داشت: در تازه ترین تحول، دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران در نیویورک و متعاقب آن دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه در وین با مدیرکل دیدار کردند. تیم فنی ایران نیز در تهران دو جلسه با تیم آژانس برگزار کرد و در این جلسات دو اقدام عملی باقیمانده را مورد بحث و بررسی بیشتر قرار داد. به نظر ما این دو مسئله را به راحتی می‌توان خاتمه داد و ما می‌­توانیم بحث بر سر اقدامات عملی جدید را شروع کنیم؛ ولی به این شرط که اسناد و اطلاعات غیر موثق کنار گذاشته شوند.

نماینده کشورمان در آژانس تأکید کرد: در ضمن، پیشنهاد ارائه شده توسط ما در نشست نوامبر سال گذشته شورای حکام برای دسترسی مدیریت شده به یکی از سایت‌ها «در منطقه مریوان» که ادعا شده‌ بود مکان انجام فعالیت‌های ممنوعه می‌باشد گرچه معتبر می‌باشد، اما همچنان بی پاسخ باقی مانده است. از نظر ما از آنجا که سایت مریوان یک داستان ساختگی مانند دیگر ادعاهای مطرح شده علیه ایران است، یک بازدید ساده از محل ادعایی «در منطقه مریوان» به راحتی می‌تواند ثابت کند که اطلاعات موجود در اختیار آژانس آن گونه که ادعا می‌­شد «کاملاً معتبر» نمی‌باشد.

 نجفی در بخش دیگری از سخنان خود مراتب قدردانی ایران از حمایت اکثریت گسترده دولت‌های عضو آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی از روند دیپلماتیک جاری و اجرای برنامه اقدام مشترک و نیز قرائت بیانیه جنبش عدم تعهد در حمایت از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان را اعلام کرد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس در خاتمه با اشاره به ناکامی کنفرانس ۲۰۱۵ بازنگری ان. پی. تی. در تصویب یک سند نهایی به دلیل مخالفت سه کشور شامل دو کشور امین معاهده مزبور (آمریکا و انگلیس) و کانادا که در حمایت کورکورانه از یک (رژیم) غیر عضو ان. پی. تی. (رژیم صهیونیستی) صورت گرفت گفت که حمایت از یک رژیم منزوی در خاورمیانه که به اجرای یک برنامه سلاح هسته‌ای مخفیانه ادامه می‌دهد در مقابل محکومیت بین‌المللی، سبب شد تا این سه عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار کنفرانس را مسدود کنند.

وی افزود: این حادثه تاسف‌بار که نمادی از ریاکاری شماری اندک از حامیان خودخوانده موضوع عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است، اعتبار ان. پی. تی. را تضعیف کرده است. این اقدام یک عقبگرد عمده برای ان. پی. تی. به شمار می‌رود و دور بعدی بازنگری ان. پی. تی. را با بلاتکلیفی و سرخوردگی مواجه خواهد کرد.

به گزارش فارس، اجلاس جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا روز جمعه این هفته به کار خود ادامه خواهد داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=162774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر