4

انتقاد شدید از حس جنگ‌طلبی «تونی بلر»

  • کد خبر : 16282
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰:۰۰

نشریه “نیو استیتسمن” که یک مجله چپ‌گرای سیاسی ـ فرهنگی است، در مقاله‌ای به قلم «مهدی حسن» از تلاش «تونی بلر» برای آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه علیه ایران سخن می‌گوید. نویسنده در این مقاله علت این نگاه “بلر” نسبت به ایران را عدم شناخت وی از تاریخ و مذهب خاورمیانه می‌داند و بیان می‌دارد […]

نشریه “نیو استیتسمن” که یک مجله چپ‌گرای سیاسی ـ فرهنگی است، در مقاله‌ای به قلم «مهدی حسن» از تلاش «تونی بلر» برای آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه علیه ایران سخن می‌گوید. نویسنده در این مقاله علت این نگاه “بلر” نسبت به ایران را عدم شناخت وی از تاریخ و مذهب خاورمیانه می‌داند و بیان می‌دارد که بلر به اشتباه، ایران را حامی طالبان و عامل آشوب در افغانستان می‌خواند، حال آنکه ریشه مشکلات افغانستان و حمایت از طالبان را باید در پاکستان و عربستان سعودی جستجو کرد. وی در نهایت بیان می‌دارد که نباید اجازه داد بلر، ایران را نیز به سرنوشتی همچون عراق دچار کند.

«تونی بلر» و سخن از تغییر رژیم‌ها در خاورمیانه در سالگرد ۱۱ سپتامبر
«تونی بلر»، متجاوز عراق، دوست خانوادگی «قذافی»، میهمان آخر هفته‌های «حسنی مبارک»، پدرخوانده «گریس مردوخ»، دوباره بازگشته است، اما به جای آنکه در سالگرد ۱۱ سپتامبر از همدستی انگلیس در شکنجه‌ها عذرخواهی کند، از فرصت استفاده کرد و همان گونه که می‌توان حدس زد، از تغییر رژیم‌ها در خاورمیانه سخن گفت.

توسل به نیروی نظامی، راه حل «تونی بلر» برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای
«اکنون با گذشت ۱۰ سال از حادثه ۱۱ سپتامبر، ایران به دشمنی جدی تبدیل شده است»، این جمله را مجله تایمز به قلم درشت بر روی جلد خود چاپ کرده است. نخست وزیر سابق به بی‌بی‌سی تودی می‌گوید که «در صورت لزوم باید آماده باشیم تا برنامه نظامی هسته‌ای ایران را با توسل به زور متوقف سازیم». وی همچنین می‌افزاید: «چنانچه ایران همچنان به تولید سلاح هسته‌ای ادامه دهد، نمی‌توان توسل به نیروی نظامی علیه آن را نادیده گرفت».

سفیر صلح از جنگ سخن می‌گوید!
حال آیا شگفت‌آور نیست که «سفیر صلح» خاورمیانه کسی باشد که دائما از جنگ بیشتر در منطقه سخن می‌گوید؟ از این گذشته، آیا جای شگفتی نیست که تونی بلر، بار دیگر با ادعایی بی‌پایه و اساس، یک ملت خاورمیانه‌ای را تهدیدی هسته‌ای می‌خواند؟

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند
ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای نیست. این تنها نظر من یا محمود احمدی‌نژاد نیست، بلکه، خود مقامات اطلاعاتی آمریکا نیز بر این عقیده‌اند. اسناد اطلاعات ملی سال ۲۰۰۷ با «اطمینان کامل» بیان می‌دارد که تهران در سال ۲۰۰۳ برنامه هسته‌ای خود را «متوقف» ساخته است. اسناد سال ۲۰۱۱ که هنوز منتشر نشده است نیز این ادعا را بار دیگر تایید می‌کند. «محمد البرادعی» رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌دارد که وی هرگز هیچ مدرک موثقی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید سلاح هسته‌ای است، مشاهده نکرده است و تهدید دانستن ایران را «اغراق‌آمیز» می‌خواند.

«بلر» همواره نگاهی خصمانه نسبت به خاورمیانه داشته است
نخست وزیر سابق، به هیچ روی بی‌طرف نیست. وی هیچ‌گاه برنامه خصمانه خود علیه خاورمیانه را پنهان نکرده است. یکی از همکاران سابق وی در کابینه و از متحدان نزدیکش بیان می‌دارد که: «در رابطه با روابط خارجی، تونی اساسا یک نومحافظه‌کار است. او نیز همچون جورج بوش و نومحافظه‌کاران واشنگتن قصد داشت تا بعد از عراق به سمت ایران حرکت کند».

ناآشنایی «بلر» با مذهب و تاریخ خاورمیانه
با این حال، بلر نیز همانند نومحافظه‌کاران آمریکایی، شناخت بسیار کمی از مذهب و فرهنگ خاورمیانه دارد. به عنوان مثال، در ژانویه ۲۰۰۴،«جان اسنو» از شبکه چهار در شرم‌الشیخ مصر، در رابطه با واکنش انگلیس به سونامی آسیا به مصاحبه با بلر پرداخت، او در آن زمان در یکی از ویلاهای حسنی مبارک در حال گذراندن تعطیلات به همراه خانواده‌اش بود. پس از اتمام مصاحبه، سخن به سیاست‌های راجع به خاورمیانه رسید. اسنو بیان داشت که «مشکل ایران است که همه چیز به مصدق برمی‌گردد». بلر نگاهی مبهوت به او انداخت و بیان داشت که: «تو می‌خواهی به من بگویی مصدق که بود». این، اعترافی در خور توجه بود. هر فرد ایرانی می‌داند که در سال ۱۹۵۳، پس از آنکه مصدق صنعت نفت ایران را ملی کرد، انگلیس تلاش کرد تا وی یعنی نخست وزیر وقت ایران، که به شیوه دمکراتیک انتخاب شده بود را بر اندازد، و شاه مستبد اما طرفدار غرب را روی کار آورد.

«بلر» گمان می‌کند تنها اوست که وضعیت منطقه با به خوبی درک می‌کند
با این حال، علی‌رغم اعتراف خود وی مبنی بر بی‌توجهی به تاریخ خاورمیانه و نیز قضاوت نادرست و ویران‌کننده‌اش در مورد عراق، بلر همچنان عقده عجیب خودبرتربینی خویش را حفظ کرده است. وزیر سابق کابینه و عضو حزب کارگر بریتانیا به من می‌گوید: «تونی همچنان گمان می‌کند که تنها اوست که می‌تواند نقطه‌ها را به هم وصل کند و تصویر بزرگ و جامع منطقه را درک کند». او می‌افزاید: «اما مسئله این است که آیا اصلا نقطه‌ای وجود دارد یا آیا درست است که آنها را به شیوه بلر به هم متصل کنیم؟».

تصور اشتباه بلر مبنی بر حمایت ایران از طالبان
به عنوان مثال، بلر، به نحوی بسیار شگفت‌آور، ایران افراطی و شیعه را با گروه‌های افراطی سنی از جمله القاعده و طلبان در هم می‌آمیزد. او نیز همچون دولت آمریکا ادعا می‌کند که ایران از طالبان در افغانستان حمایت کرده و سلاح این گروه را تامین می‌کند- ادعایی که در عین حال از سوی دولت افغانستان رد می‌شود. «شرار کوپر کولز» فرستاده سابق بریتانیا به افغانستان و پاکستان بیان می‌دارد که «بلر به شدت ذهن خود را با ایران مشغول کرده است، اما در حقیقت مشکل افغانستان، نه ایران، بلکه پاکستان است». در میان عموم، آمریکا و متحدانش ایران را متهم به تامین سلاح و حمایت از گروه شورشی طالبان می‌کنند؛ اما میان خودشان دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص دارند. در یک مخابره دیپلماتیک آمریکا که در سال گذشته توسط ویکی‌لیکس منتشر شد، رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا بیان داشت که «اطلاعات نشان می‌دهد که سلاح کشنده بسیار کمی از مرز ایران و افغانستان عبور می‌کند».

پاکستان و عربستان، حامی اصلی طالبان
«کوپر کولز» نیز با این سخن موافق است. او بیان می‌دارد که «عملیات مخفی لشگر قدس سپاه پاسداران و فرستادن سلاح سبک به برخی از اعضای گروه طالبان در جنوب افغانستان بسیار ناچیز و اندک است. اما در عین حال شواهد نشان می‌دهد که ایران برخی تقاضاهای طالبان برای سلاح پیشرفته را رد کرده است». حقیقت آن است که حامی اصلی طالبان، پاکستان و عربستان، یعنی ۲ هم‌پیمان غربی‌ها هستند که بلر سخنی از آنها نمی‌گوید.

ایران به هیچ روی نمی‌خواهد اوضاع افغانستان را تحریک کند
آنچه بلر هیچ اشاره‌ای بدان نمی‌کند این است که نیروهای ایرانی در سال ۲۰۰۱ همراه با اتحاد شمالی با طالبان جنگیدند، ضمن آنکه «حامد کرزای»، رئیس جمهور افغانستان خود بیان داشت که مبالغ هنگفتی پول از تهران دریافت کرده است. همچون ما، حمایت از دولت افغانستان به سود ایران نیز هست. کوپر کولز، نویسنده کتاب «مخابره‌هایی از کابل» بیان می‌دارد که ایرانی‌ها حقیقتا نمی‌خواهند که اوضاع را در افغانستان تحریک کنند. او می‌افزاید «ایران شیعه نمی‌خواهد که طالبان به پیروزی برسد. با این حال ایران همچنین تمایلی ندارد که آمریکا یا ناتو به موفقیت چندانی در منطقه دست یابد».

حمله نظامی به ایران موجب تقویت تندروهای مخالف غرب در ایران می‌شود
اما، تونی بلرِ ناجی، این فرق جزئی را نمی‌بیند. از نظر او، ایران شیطان است و غرب فرشته. به عقیده او تنها اقدام نظامی است که مفید است. «ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در ایران بیان می‌دارد که «بلر مسائل را بسیار ساده و در عین حال در آنها اغراق می‌کند و بدین ترتیب تصویری کاملا نامطلوب از رفتار ایران ارائه می‌دهد و به ایجاد جوی کمک می‌کند که حمله پیش‌دستانه به ایران را موجه نشان می‌دهد». اما حقیقت آنست که چنین حمله‌ای تنها تندروهای مخالف غرب در ایران را قوی‌تر می‌کند، و به همین دلیل است که رهبران جنبش مخالف در ایران به شدت با مداخله نظامی خارجی مخالفند.

گستاخی بلر، عامل تیره‌روزی عراق

توهم، گستاخی و بی‌توجهی عامدانه بلر، عراق را در منجلاب گرفتاری و خونریزی فرو برد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم بار دیگر همین کار را با ایران نیز انجام دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر