4

درآمد نفتی ایران تا ۱۲۰ سال آینده تضمین شد

  • کد خبر : 16361
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۶

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به شکسته شدن رکورد سرمایه گذاری در پارس جنوبی جزئیات دستور رئیس جمهور برای اختصاص ۴٫۷ میلیارد دلار به پارس جنوبی را تشریح کرد و از تضمین درآمدهای نفتی ایران تا ۱۲۰ سال آینده با توسعه پارس جنوبی خبر داد. موسی سوری در گفتگو با مهر درباره […]

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به شکسته شدن رکورد سرمایه گذاری در پارس جنوبی جزئیات دستور رئیس جمهور برای اختصاص ۴٫۷ میلیارد دلار به پارس جنوبی را تشریح کرد و از تضمین درآمدهای نفتی ایران تا ۱۲۰ سال آینده با توسعه پارس جنوبی خبر داد.

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت جذب منابع مالی و اعتباری فازهای جدید و در دست اجرا پارس جنوبی، گفت: تا پایان شهریورماه امسال در مجموع بیش از هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در این میدان مشترک گازی با قطر منابع مالی و اعتباری جذب شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه از این میزان اعتبار یک میلیارد دلار منابع مالی از محل منابع داخلی وزارت نفت اختصاص یافته است، تصریح کرد: همچنین حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعتبار از محل قراردادهای بیع متقابل به فازهای پارس جنوبی تزریق منابع انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اختصاص حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو از محل انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی به پیمانکاران، اظهار داشت: در مجموع تا اسفند ماه امسال حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در فازهای مختلف پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص ۴٫۳ میلیارد دلار منابع مالی به طرحهای پارس جنوبی، تبیین کرد: قرار است این منابع در خارج کشور به وزارت نفت برای تحویل به پیمانکاران پارس جنوبی تحویل شود.

سوری با تاکید بر اینکه برای اختصاص این منابع مالی رئیس جمهوری مجوزی برای بانک مرکزی ایران صادر کرده است، اعلام کرد: از سوی دیگر اخیرا از محل فاند انرژی حدود ۴۱۰ میلیون دلار منابع مالی به طرح توسعه فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین در خصوص انتشار اوراق مشارکت ریالی فازهای پارس جنوبی توضیح داد: امسال معادل پنج میلیارد دلار اوراق مشارکت ریالی برای تامین منابع نالی و اعتباری فازهای پارس جنوبی اختصاص یافته است.

به گفته این مقام مسئول این اوراق مشارکت به ترتیب از مهر ماه منتشر و در ماه‌های آبان و آذر انتشار آنها ادامه می یابد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان (معادل ۴۸ میلیارد دلار) پروژه برای توسعه میدان پارس جنوبی تعریف و اجرایی شده است، گفت: امسال ۱۶ میلیارد دلار به این میزان سرمایه گذاری افزوده خواهد شد و پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه سرمایه گذاری در پارس جنوبی به ۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

درآمد نفتی ایران تا ۱۲۰ سال آینده تضمین شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده با در نظر گرفتن نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام معادل ۵۰ دلار میدان پارس جنوبی دارای چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش اقتصادی است، تصریح کرد: اگر هر بشکه نفت خام معادل ۱۰۰ دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشی این ثروت عظیم ملّی حدود ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در یکصد سال گذشته درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام ۸۸۰ میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: چنانچه با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام ۵۰ دلار، ارزش آن را به روز معادل سازی کنیم حدود ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار می شود.

وی با یادآوری اینکه ارزش گاز موجود در میدان پارس جنوبی حداقل معادل ۱۲۰ سال صادرات و فروش نفت ایران با نفت بشکه ای ۵۰ دلار است، بیان کرد: با یک محاسبه (نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار) معادل ۲۴۰ سال صادرات و فروش نفت ایران است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد: چنانچه این ثروت عظیم ملّی در داخل کشور و در زنجیره نفت و گاز و پتروشیمی تبدیل به فرآورده های نهایی شود وارزش افزوده آن در داخل کشور ایجاد شود مقدار این ثروت به ۱۰ برابر افزایش می یابد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16361

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. آقای سوری مدیر توانمند و عالمی هستند و در زمان مدیریتشون شاهد استخدام افراد تحصیل‌کرده و باانگیزه از دانشگاههای معتبر کشورمون بودیم. و راندمان تولید پارس جنوبی به حداکثر رسید. و دقیقا به همین دلیل مخالفانی از قشر کم سواد و کم دانش که نتوانستند به این حیطه راه یابند و منافع فردیشون تامین نشد، شروع به مخالفت با ایشون کردند.
    متاسفانه عده ای از این گروه بی تبحر در اون دوران دارای رده های مسئولیتی بودند و زمینه ساز بازنشستگی ایشون شدند.
    و پس از بازنشستگی آقای سوری، عظمت نفت پارس هم رفت.
    خودخواهی عده‌ای محدود منافع ملی ما رو هم تباه کرد. مثال این اتفاق در دولت گذشته زیاد هست.
    امیدوارم دولت جدید جبران مافات کنه و امیدوارم آقای سوری برگردند و دوباره شاهد تحولی در این منطقه استراتژیک باشیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر