1

نهاوندیان:افق مذاکرات هسته‌ای، مثبت است

  • کد خبر : 164231
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران پایمردانه در مقابل تحریم‌های اقتصادی ایستادگی کرد، گفت: آثار سوء تحریم‌ها تنها محدود به کشور تحریم شونده نبوده بلکه سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور عصر سه شنبه در جلسه مشترک اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن ایران ایتالیا اظهارداشت: در حال حاضر ماموریت بزرگ پیش روی اتاق های بازگانی مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها بویژه ایران و ایتالیا، آمادگی برای فصل نوین در مناسبات بین المللی اقتصادی ایران در دوران پس از تحریم است.

وی ادامه داد: اگر چه کار مذاکرات هسته‌ای تمام نشده اما همین که به جای استفاده از زبان تهدید، اعمال نظرهای یک طرفه و اعمال مواضع یک جانبه، طرفین به منطق و اهداف مشترک دست پیدا کردند، دلیل کافی است که نسبت به آینده مذاکرات و حصول توافق خوشبین باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: در حوزه مسائل هسته‌ای طرف مقابل به جای اینکه از مسئله هسته‌ای به عنوان بهانه برای مقابله با ملت ایران استفاده کند، خواسته‌های خود را محدود به این مسئله کرد که برنامه هسته‌ای ایران هدف تسلیحاتی را دنبال نکند که از منظر جمهوری اسلامی ایران این مسئله تحصیل ماحصل بود چراکه ایران بارها اعلام کرده که هدف تسلیحاتی را در برنامه هسته ای خود دنبال نکرده و نمی کند اما در عین حال باید حقوق پیشرفت هسته ای را همانند دیگر حوزه ها دنبال کند و اذعان طرف مقابل به این مسئله زمینه حصول توافق را به طور جدی فراهم کرد.
نهاوندیان با اشاره به رفت و آمدهای هیات‌های اقتصادی مختلف از سراسر جهان به ایران در طول ۲۲ ماه گذشته اظهار داشت: این مسئله به خوبی نشان داد که در مذاکرات هسته ای نیز طرف های مقابل تمایل فراوانی برای گسترش همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: در حال حاضر زمان حرکتی جدید برای اتاق های بازرگانی ایران و ایتالیا فرا رسیده است که اقتصاد این دو کشور بیش از پیش با امکانات و ظرفیت های یکدیگر آشنا شوند.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه افزایش شفافیت و رقابت اقتصادی در کشور، اولین و مهم ترین دستاورد رفع تحریم‌ها است، گفت: ملت ایران اگرچه پایمردانه در مقابل تحریم‌های اقتصادی ایستادگی کرد اما هزینه عدم شفافیت و کاهش رقابت در بازارها را مصرف کنندگان ایرانی پرداختند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: زمان آن رسیده که تولید کننده، مصرف کننده و ارائه‌ کنندگان خدمات در اقتصاد ایران همه گزینه‌های مختلف رقابتی را مدنظر قراردهند و بهترین و کارآمدترین راه را انتخاب نمایند.
نهاوندیان با تاکید بر اینکه در رقابت برای دسترسی و حضور در بازار ایران، ملاک درجه آمادگی برای مشارکت هرچه بیشتر است، افزود: موسسات مالی و ارائه کنندگان خدمات مالی ایتالیایی می توانند در کنار صنعت گران این کشور زمینه های حضورسریعتر و گسترده تر را برای حضور در اقتصاد ایران فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مزیت رقابتی اقتصادی ایتالیا در مقایسه با سایر رقبا، شاکله اقتصادی مبتنی بر بنگاه های کوچک و متوسط است، ادامه داد: با توجه به جمعیت جوان ایران و مسئله جدی اشتغال، سیاست دولت به طور قاطعانه حمایت از بنگاه های متوسط و کوچک است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: همین هم سازی و هم ساختاری اقتصاد دو کشور، فرصت ویژه‌ای برای اقتصاد ایران و ایتالیا فراهم می کند.
نهاوندیان در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی برای برگزاری این نشست مشترک گفت: این جلسه نقطه آغاز ورود به یک فصل جدید مناسبات اقتصادی بین ایران و ایتالیا است.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: اتاق های مشترک بازرگانی از جمله ایران و ایتالیا وظیفه مهم زنده نگداشتن کانال های اقتصادی دوکشور با وجود فشارها در دوران تحریم های ظالمانه علیه ایران را بر دوش داشته‌اند.
نهاوندیان تاکید کرد: ضررهای متعدد این تحریم ها برای اقتصاد ایران و ایتالیا و همچنین مقامات سیاسی جهان این نکته را گوشزد می کند که آثار سوء تحریم ها تنها محدود به کشور تحریم شونده نبوده بلکه سایر کشورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: مطمئن هستیم اقتصادهایی که با توجه به اهمیت و نقش اقتصاد ایران ارتباطات خود را با کشور حفظ نمودند و در شرایط پرفشار تحریم از طرق ممکن برای حفظ پیوند استفاده کردند، ثمرات این حفظ رابطه را در دوران پس از تحریم که دوران شکوفایی و جهش برای اقتصاد ایران است، کاملا لمس خواهند کرد.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=164231

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر