1

سواحل شمالی آنتالیا و لس‌آنجلس نیست / از شنای مختلط تا کشف حجاب در دریا

  • کد خبر : 164334
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

با وجود تقارن تعطیلات امسال با ماه مبارک رمضان، مشاهده می‌شود هنجارها باز هم می‌شکنند و روزه‌خواری علنی، شنای مختلط و کشف حجاب رنگ ارزش‌ها را مکدر می‌کند.

هر چند آغاز تابستان امسال با ماه مبارک رمضان هم‌زمان شده ولی کم نیستند مسافرانی که از شهرهای دور و نزدیک، برای تن زدن به آب دریا و لذت بردن از مواهب طبیعی در این ماه هم راهی شهرهای نوار شمالی کشور از جمله بابلسر می‌شوند.

نبود زیرساخت‎های مناسب در حوزه دریا و ساحل در مازندران، اشتیاق و استقبال مسافران و گردشگران را برای حضور در مناطق ممنوعه بیشتر کرده و این در حالی است که بیشترین شمار تلفات از این مناطق گزارش می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر بابلسر در گفت‌وگو با فارس، در همین زمینه گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب و کمبود بودجه در حوزه دریا و ساحل، در حالی به چشم می‎خورد که سالانه بیش از ۸۰ درصد مسافران برای بهره‎مندی از جاذبه‎های گردشگری دریا به مازندران سفر می‎کنند اما آنچه که در ساحل تعریف شده، به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای مسافران نیست.

علی روستایی‎آهنگر در ادامه کمبود امکانات و مناسب نبودن طرح‎های ساحلی از یک‎سو، و کمبود ناجیان غریق و مطالبات معوق آنان از سوی دیگر را از مهم‎ترین چالش‎های اجرای طرح‎های سالم‌سازی دریا در شهرهای ساحلی مازندران می‎داند.

به گزارش فارس، با آنچه گفته شد، خوشبختانه تابستان سال گذشته شمار قربانیان دریای مازندران کاهشی ۵۰ درصدی داشت، ضمن آنکه برای پیشگیری از غرق شدن هموطنان، به‌طور قطع نیازمند بازتعریف در حوزه طرح‎های سالم‌سازی دریا هستیم.

طرح‌های سالم‌سازی دریا در مازندران امسال از اول خردادماه آغاز شد و به گفته معاون سیاسی‎امنیتی استاندار مازندران، هدف از اجرای طرح‌های دریا این است که  محیطی فراهم شود تا مسافران علاوه بر استفاده از جنگل و دشت، در دریا هم، اوقات خوب و خوشی را سپری کنند.

علیرضا یونسی افزود: در سال گذشته مازندران از لحاظ شاخص امنیتی ارتقا یافته است.

این مسئول از تخصیص اعتبار ۶ میلیارد تومانی در حوزه سالم‌سازی دریا خبر داد و بیان کرد: از اعتبار موجود ۴ میلیارد آن برای بازسازی و همسان‌سازی هشت طرح دریا استفاده و هزینه می‌شود.

* گردشگران و ناهنجاری‌ها

به گزارش فارس، از فقدان زیرساخت‌های مناسب و کمبود امکانات که بگذریم، بی‌توجهی به اخلاقیات، شعائر دینی و ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در سواحل از سوی برخی مسافران و گردشگران، فرهنگ بومی و محلی مناطق مختلف و شهرهای ساحلی استان را دستخوش چالش‌هایی کرده است و هرازچندگاهی شاهد شنای مختلط مسافران در سواحل هستیم و برخی گردشگران، دریا را با استخرهای خانوادگی اشتباه می‌گیرند.

متانت، ادب و اخلاقیات از وجوه بارز فرهنگ ما ایرانیان است، ولی گویا برخی افراد آن طور که باید در این زمینه‌ها تربیت نشده‌اند، امیر بخشنده مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش بابلسر با بیان این مطلب به خبرنگار فارس، گفت: بستر اصلی این آموزش‌ها اول در خانه و خانواده و بعد در مدرسه و آموزش و پرورش است و باید در این زمینه بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم، حیف است که با برخی بی‌توجهی‌ها ارزش‌ها زیر سئوال برود.

به گزارش فارس، در همین زمینه امام جمعه نور با بیان اینکه، معمولاً فصل گردشگری با افزایش ناهنجاری‌ها همراه است و برخی از مسافران هیچ حرمتی برای ارزش‌های منطقه قائل نیستند، گفت: باید برای رفع این مشکلات چاره‌جویی شود.

حجت‌الاسلام عبدالرحمن باقرزاده، از شنای مختلط برخی مسافران در ساحل انتقاد کرد و از دستگاه‌های قضایی و انتظامی خواست تا قاطعانه با ناهنجاری‌های اخلاقی برخورد کنند، زیرا برخورد قاطع با هنجارشکنان عین رأفت اسلامی است و باید مسافران برای هنجارهای دینی و فرهنگ منطقه احترام قائل شوند.

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی بابلسر نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: با توجه به اینکه در ایام ماه رمضان نیز طرح‌های سالم‌سازی دریا دایر است، متولیان امر بر لزوم حفظ شعائر دینی تاکید و عنوان می‌کنند اجازه داده نمی‌شود شنای مختلط در آب‌های دریا صورت گیرد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود فلاحتی افزود: مثل هرسال در این فصل، شهرستان بابلسر همانند دیگر شهرهای ساحلی در نوار شمالی کشور با ورود حجم گسترده‌ای از مسافر با فرهنگ‌های متفاوت از مناطق مختلف روبه‌رو است، لذا باید همگام با دستگاه‌های فرهنگی و نظارتی همواره در عرصه خدمت به مردم حاضر باشیم.

به گزارش فارس، اما اخیراً، علیرضا یونسی معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مازندران نیز در جلسه‌ای با اشاره به بحث شنا در سواحل خاطرنشان کرد: ابداً اجازه داده نمی‌شود شنا به‌صورت مختلط تحت هیچ شرایطی صورت گیرد و با متخلفان این امر برخورد قانونی می‌شود.

* تقاضای ملی و امکانات محلی

در حال حاضر زیرساخت‌های موجود در سواحل با توجه به بضاعت و امکانات پاسخ‌گوی حجم گسترده حضور مسافران حاضر در سواحل نیست و به گفته فرماندار محمودآباد با امکانات شهرستانی نمی‌توان از حجم گسترده مسافران ملی پذیرایی کرد.

سیف‌الله فرزانه رئیس ستاد ساماندهی سواحل محمودآباد ادامه داد: بیشتر افراد غرق شده در سواحل محمودآباد، مسافران و افراد غیربومی هستند که شناخت مناسبی از مناطق ساحلی نداشته و به فن شنا آشنایی ندارند.

وی افزود: باید برای کاهش آمار غریق در سواحل، اطلاع‌رسانی عمومی از طریق رسانه ملی و شهرداری‌ها انجام شود.

به گزارش فارس، نکته دیگر این که وجود بیش از ۵۰۰ نقطه کور، کمبود طرح‌های سالم‌سازی دریا، کمبود ناجیان غریق و نارضایتی آنان از پرداخت نشدن معوقات‌شان از عوامل نگران‌کننده است، امسال حدود ۹۴ طرح سالم‌سازی دریا در بیش از ۴۷۶ کیلومتر نوار ساحلی دریای مازندران گسترده و فعال شده است اما در کمتر از ۲۰ روز گذشته، هفت غریق در این استان ثبت شده است.

* بودجه‌های دولتی و طرح‌های سالم‌سازی

رئیس ستاد ساماندهی طرح‌های دریا در وزارت کشور، گفت: برای افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا، بودجه‌های دولتی کافی نیست و باید از بخش خصوصی برای این مهم نیز بهره گرفت.

علی ملازاده از اختصاص اعتبار ۲۶۰ میلیارد ریال برای ساماندهی طرح‌های سالم‌سازی دریا در سواحل استان‌های شمالی خبر داد و اظهار کرد: اختصاص اعتبار برای هر استان منوط به هزینه کردن بهینه و اصولی برای طرح‌های سالم‌سازی دریا است.

وی با تاکید بر ضرورت پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه ناجیان غریق، تصریح کرد: در این طرح‌ها برخی از دستگاه‌ها شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند که باید در این اعتبارات به‌طور ویژه دیده شوند.

رئیس ستاد ساماندهی طرح‌های دریا در وزارت کشور با اشاره به ارزیابی ساماندهی سواحل کشور در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در این ارزیابی‌ها با استفاده از نظرات کارشناسی، دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی استان‌ها و افراد بومی، دغدغه‌هایی مشخص شد که طی یک ماه تلاش بی‌وقفه، آئین‌نامه‌ای جامع تدوین شد.

این مسئول با بیان اینکه متولی ساماندهی سواحل در استان استاندار و در شهرستان‌ها فرمانداران هستند، یادآور شد: در شهرستان‌ها باید کمیته‌های تخصصی تشکیل شود و مسئولان شهرستان‌ها با توجه به مسئولیت‌شان امور را مدیریت کنند.

ملازاده در ادامه نقش ناجیان غریق، عوامل نیروی انتظامی و امدادگران جمعیت هلال‌احمر را در کاهش تلفات انسانی موثر خواند و بیان کرد: گشت‌های چرخشی و نظارتی باید برای جلوگیری از غرق شدن انسان‌ها در سواحل استان فعال باشند.

به گزارش فارس، جمعیت هلال‌احمر بابلسر از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون با حضور ۵۰۰ داوطلب در حال امدادرسانی به ساکنان و مسافران این شهرستان است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=164334

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر