1

ضرب‌الاجل نهایی چهارشنبه شب یا بامداد پنج‌شنبه

  • کد خبر : 164613
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷

وزیر خارجه آلمان یکشنبه شب در بدو ورود به وین عدم توافق هسته‌ای را شکستی برای همه طرف‌ها توصیف کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

فارس/هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

نهمین روز مذاکرات با دو دور مذاکرات ایران و آمریکا و نیز کنفرانس خبری کری به پایان رسید.

 

***

۱۴:۲۵ نشست وزرای ۱+۵ و موگرینی آغاز شد
۱۴:۰۰ پایان نشست وزرای خارجه پس از نیم ساعت

۱۳:۴۱ وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی پیش برای چهاردهمین بار در وین به گفت‌وگو نشستند.

۱۳:۳۳ یک مقام ارشد ایرانی می‌گوید فضای مذاکرات خوب است و ایران می‌خواهد توافق حاصل شود، اما حاضر نیست توافق را به هر قیمیت بپذیرد.

۱۳:۳۰ وزرای خارجه ۱+۵ ساعت ۱۴:۰۰ به وقت تهران دیدار می‌کنند

۱۳:۱۴ یک روزنامه صهیونیستی اعلام کرد پس از انتشار اخباری مبنی بر قوی بودن احتمال توافق ایران با غرب، تل‌آویو به دنبال آن است که حداقل دو سوم اعضای کنگره آمریکا را برای دادن رأی منفی به توافق احتمالی مذکور با خود همراه کند.

۱۳:۰۴ با ورود وزیر خارجه چین به هتل کوبورگ، جمع وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در وین تکمیل شد.
۱۲:۵۶ وزیر خارجه روسیه هم به جمع وزرای خارجه در وین پیوست.

۱۲:۱۳ پایگاه «آی ۲۴» رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره تشدید تلاش‌های این رژیم درباره مذاکرات هسته‌ای خبر داد که تل‌آویو به منظور خرابکاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای، به کنگره آمریکا روی آورده است.

۱۱:۵۸ سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از ورود هیأت ۵ نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و گفت: ورود این هیأت به منظور مذاکره در خصوص جزئیات تفاهمات صورت گرفته در سفر اخیر «یوکیا آمانو» به ایران انجام می‌گیرد.

۱۱:۵۲  وزیر خارجه انکلیس دقایقی قبل وارد هتل کوبورگ محل مذاکرات هسته ای ایران و ١+۵ شد.

۱۱:۳۲  فارین پالیسی در گزارشی در راستای سیاست «پلیس خوب پلیس بد» با اشاره به فضای به شدت دو قطبی در این کشور در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران می‌نویسد که آیا «دولت اوباما می‌تواند توافق هسته‌ای را به آمریکا بقبولاند».

۱۱:۲۷  شبکه سی بی اس آمریکا در گزارشی با ادعای «ایجاد گشایش درباره موضوع تحریمهای ایران در مذاکرات هسته‌ای» نوشت: «به جای تعلیق فوری تحریمها، این موضوع در سه مرحله اتفاق خواهد افتاد».

۱۱:۲۵  کارشناس مسائل سیاسی پاکستان حل بسیاری از مسائل منطقه‌ای را در گرو حل موضوع هسته‌ای ایران و توافق نهایی بین ایران و غرب دانست.

۰۵:۰۶ خبرگزاری روسی اینترفکس نوشته است که وزرای خارجه ایران و گروه موسوم به ۱+۵ ظهر روز دوشنبه در شهر وین دیدار می‌کنند.

۰۲:۴۳ یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرات هسته ای ضمن تأکید بر اینکه ۷۰ درصد ضمیمه فنی حل شده گفت که ضرب الاجل نهایی، چهارشنبه آخر شب یا بامداد پنجشنبه است.

۰۲:۳۵ وزیر خارجه ایران در خصوص روند مذاکرات هسته ای تصریح کرد که هنوز هیچ چیز مشخص نیست و تلاش ها برای رسیدن به توافق ادامه دارد.

۰۱:۳۳ وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مراسم احیا در مرکز اسلامی امام علی (ع) وین حضور یافت.

۰۰:۵۱ خوش خدمتی‌های فرانسه پایانی ندارد؛‌ فرانسه از یک طرف به دنبال متوقف کردن فعالیت هسته‌ای ایران است و از طرف دیگر قول ساخت دو نیروگاه هسته‌ای در عربستان را از ریاض گرفته است.

۰۰:۴۱ وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ظهر و بعدازظهر با وزرای خارجه انگلیس، روسیه و فرانسه دیدار و گفت‌‌وگو خواهد کرد.

۰۰:۱۶ وزیر خارجه آلمان با بیان اینکه در این مرحله پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، اما هنوز همه مسایل حل نشده، گفت:‌ عدم رسیدن به توافق، شکستی برای همه ماست.

۰۰:۱۱ اگر مسیر مذاکرات در همین جهت ادامه یابد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای، تحریم‌ها و بالاخص اصلی‌ترین آنها یعنی تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان لغو شود.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=164613

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر