2

کنکاش در خریدهای خارجی پرسپولیس در ۱۰ سال گذشته/ این ۲۷ نفر!

  • کد خبر : 164639
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷

باشگاه پرسپولیس طی ۱۰ سال گذشته با ۲۷ بازیکن خارجی عقد قرارداد کرده است.

کاوه علی اسماعیلی- خبرگزاری خبر آنلاین؛این بازیکنان شرایط متفاوتی داشته‌اند. برخی از آنها، تاریخ باشگاه را دچار تحول کردند و برخی بدون انجام حتی یک بازی، از این باشگاه جدا شدند. با این حال، ماجرای خریدهای پرسپولیس به گونه‌ای بوده که همه می‌گویند کاش هرگز آنها به این باشگاه نمی‌آمدند! به بهانه آخرین خرید خارجی پرسپولیس یعنی لوکا ماریچ که از کرواسی به تهران آمده، گزارشی می‌خوانید از ۲۷ خرید باشگاه سرخپوش پایتخت در ۱۰ سال گذشته، از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴٫

 

فصل بازیکن توضیح
ششم روبرت ساها (چک) با وجود مربی بزرگی چون مصطفی دنیزلی، ساها توانست خیلی زود خودش را ثابت کرده و سمت چپ دفاع پرسپولیس را بیمه کند. او یکی از خریدهای خوب این باشگاه بود.
زیاد شعبو (سوریه) مهاجم سوریه‌ای که شرایط خوبی داشت اما چون دیر به تیم اضافه شد، نتوانست بیش از دو گل برای سرخپوشان به ‌ثمر برساند.
صلاح حسن (عراق) این بازیکن نیز از ترکیب اصلی تیم ‌ملی کشورش راهی پرسپولیس شد اما به خاطر اینکه سن و سال کمی داشت، در تمرینات اعتماد کادر فنی را جلب نکرد و دقایق کمی به میدان رفت اما یک گل برای سرخ‌ها به‌ ثمر رساند.
هفتم جورج آراندا (پاراگوئه) بازیکنی که تنها سه بار برای پرسپولیس و مجموعاً ۶۱ دقیقه برای این تیم بازی کرد و خرید خوبی نبود. خیلی زود هم تهران را ترک کرد تا برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت کند!
ماته دراژویچ (کرواسی) بازیکنی که در نیم‌فصل دوم لیگ هفتم به پرسپولیس پیوست اما هرگز نتوانست به سطح آمادگی علیرضا نیکبخت و محسن خلیلی برسد و نیمکت‌نشین ماند. با این حال یک گل برای سرخ‌ها به یادگار گذاشت.
الونگ الونگ (کامرون) در فصل هفتم عملکرد جالبی داشت. او در کنار کریم باقری، کمربند میانی سرخ‌ها را محکم بسته بودند و عملکرد هر دو نفرشان، بارها مورد تقدیر رسانه‌ها و هواداران قرار گرفت.
هشتم ابراهیم توره (سنگال) این بازیکن حالا در مهم‌ترین باشگاه‌های کشور فرانسه بازی می‌کند. زمانی که در پرسپولیس بود نیز، از میزان آمادگی بسیار بالایی بهره می‌برد ولی آنقدر به حاشیه رفت که افشین قطبی، سرمربی وقت سرخپوشان را شاکی و عصبانی کرد تا واژه DOG HOUSE در ادبیات ورزشی ایران وارد شود.
پائولو روبرتو دی‌کارمو (برزیل) وقتی از پرسپولیس جدا شد، در کشورش یک مغازه پرنده فروشی باز کرد! همین ماجرا، کیفیت فنی این بازیکن را نشان می‌دهد. کسی که مقابل سپاهان و در روزی که حدود ۷۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی حاضر بودند، موقعیت دروازه خالی را هدر داد. شاید او بدترین خرید ۱۰ ساله اخیر پرسپولیس باشد.
ایوان پترویچ (صربستان) وقتی از ابومسلم به پرسپولیس آمد، تصور نمی‌شد کیفیت بالایی داشته باشد اما خودش را ثابت کرد و به کاشته‌زن اول تیم بدل شد. خرید مطمئن و خوبی بود.
فرانک آتسو (توگو) قدبلند، سیه‌چرده و بسیار خشن اما کیفیت بالایی به لحاظ فنی نداشت تا کمتر از ۱۰ بار برای سرخپوشان به میدان برود. آتسو یک خرید بسیار بد برای پرسپولیسی‌ها بود.
نهم اشپیتیم آرفی (کوزوو – آلمان) آرفی می‌خواست در پرسپولیس آقای گل شود ولی در تهران، بیشتر به فکر حواشی بود تا فوتبال. البته دو بار دچار مصدومیت‌های بدی شد و از طرف دیگر، زلاتکو کرانچار سرمربی وقت پرسپولیس، نشان داد علاقه زیادی به فوتبال این بازیکن ندارد تا آرفی به نیمکت‌نشینی عادت کند. حاشیه‌های آرفی هرگز از یاد نمی‌رود. او هنوز از پرسپولیس طلبکار است و شکایتش به فیفا را پیگیری می‌کند.
هوار محمد (عراق) هافبک عراقی و دردسرساز پرسپولیس، هر روز علیه مسئولان باشگاه مصاحبه می‌کرد و در نهایت، به دفتر خبرورزشی آمد و پس از یک مصاحبه جنجالی، از ایران رفت! بازیکن خوبی بود اما حاشیه‌های فراوانی داشت.
تیاگو فراگا (برزیل) هافبک دفاعی بی‌سر و صدایی بود. پنالتی‌های تیم را می‌زد و حتی روی نیمکت هم صدایش درنمی‌آمد. تیاگو اما حالا از پرسپولیس به فیفا شکایت کرده و به دنبال دریافت مطالباتش است. یک خرید کاملاً متوسط که شاید بهتر از او را در ایران داشتیم.
تیاگو فراگا(برزیل) توانایی فنی این بازیکن زیاد نبود، همان اوایل لیگ به بهانه بی‌پولی از ایران رفت و به بهانه وخامت اوضاع جسمی فرزند تازه به دنیا آمده‌‌اش، دیگر به تهران برنگشت. او پولش را از محل درآمدهای باشگاه پرسپولیس گرفت.
دهم سکوبرت (مالی) این مدافع، خشن‌ترین بازیکنی بود که به پرسپولیس آمد. بازیکنان پرسپولیس می‌گفتند زیر کفشش، یک قطعه آهن کوچک می‌بست تا وقتی به بازیکنان حریف ضربه می‌زند، آنها نتوانند از جای‌شان بلند شوند! سکوبرت به خاطر ۲۵ میلیون تومان به فیفا شکایت کرده و می‌خواهد پرسپولیس را به دردسر بیندازد. او نیز خرید خوبی نبود.
هروه اوساله (بورکینافاسو) علی دایی این بازیکن را در اردوی آلمان پسندید و کلی از او تعریف کرد اما وقتی به تهران رسیدند، معلوم شد اوساله دچار بیماری هپاتیت B است. او خیلی زود دیپورت شد اما به دنبال حق و حقوقش رفت و از پرسپولیس شکایت کرد!
یازدهم مامادو تال (بورکینافاسو) این مدافع که به درخواست حمید استیلی به پرسپولیس آمده بود نیز نتوانست بازیکنی بهتر از سکوبرت یا فرانک آتسو برای سرخپوشان باشد. با قد بلندی که داشت، اهل زدن ضربات سر نبود و روی زمین هم سرعت کمی داشت تا هر مهاجمی به راحتی از او عبور کند.
ایمون زاید (لیبی) وقتی مصطفی دنیزلی سرمربی تیم شد، محمد رویانیان خرید جدیدی به او هدیه داد که از تمرین کردن بدش می‌آمد اما تاریخ باشگاه پرسپولیس را دچار تغییر کرد. او در ۴ بازی طی ۱۲ بازی که به میدان رفت، هت‌تریک کرد که مهم‌ترین آن، در مقابل استقلال بود. دیداری که هرگز از یادها نمی‌رود. او اولین خارجی بود که در دربی‌های پایتخت هت‌تریک می‌کرد و به یکه‌تازی‌های استقلال و پرویز مظلومی در دربی‌ها پایان داد.
آسمیر آودوکیچ (بوسنی) از تیم‌ ملی بوسنی و هرزگوین برای حراست از دروازه پرسپولیس به تهران آمد اما به خاطر اینکه برای جذب او، دیر اقدام شده بود، فقط توانست در ۷ بازی آسیایی سرخپوشان به میدان برود. عملکرد آودوکیچ در آن پرسپولیسِ بحران‌زده فوق‌‌العاده بود.
دوازدهم روبرتو سوسا (پرتغال) هافبک طراح و تکنیکی خوبی بود ولی چون پول نگرفت، از پرسپولیس جدا شد. دیگر دلیل جدایی این بازیکن، مصدومیت شدید بود. سوسا پس از چند بازی، به خاطر پارگی رباط صلیبی از پرسپولیس رفت اما هنوز پرونده شکایتش از این باشگاه در جریان است.
نیلسون کوره‌آ جونیور (برزیل) یکی از بهترین خریدهای خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس. در برهه‌ای از زمان حضورش، محبوب‌ترین بازیکن پرسپولیس بود و فقط او مورد تشویق قرار می‌گرفت. نیلسون، در کنار شرایط فنی مناسب، محبوبیت بی‌نظیری هم داشت و توانست دو فصل و نیم در این باشگاه دوام بیاورد. در نهایت با تصمیم سؤال برانگیز حمید درخشان، در میانه‌های فصل گذشته از پرسپولیس جدا شد.
ولاتکو گرازدانسکی (مقدونیه) در نیم‌فصل به پرسپولیس آمد. به اندازه کافی خوب نبود ولی توسط یحیی گل‌محمدی به بازی گرفته می‌شد. ولاتکو دو گل حساس هم برای پرسپولیس به‌ثمر رساند. او نیز یک خرید معمولی و پایین‌تر از حد متوسط بود.
مارکو پروویچ (صربستان) یک هافبک ریزنقش و بازیساز که به کار پرسپولیس آمد. تا حدودی در کنار علی کریمی، ضعف‌های خط میانی تیم را پوشاند و در زمانی که پرسپولیس صاحب توپ بود، به کار می‌آمد. خرید نسبتاً خوبی بود ولی او نیز از پرسپولیس شکایت کرد درست مثل ولاتکو.
سیزدهم مارکو اسچپانویچ (مونته نگرو) علی دایی باز هم یک خرید خارجی بسیار بد داشت. این هافبک که مدعی بود باید پشت مهاجم بازی کند، با هدف حضور در میانه میدان و به عنوان یک عنصر تدافعی جذب شد و فقط یک بار برای پرسپولیس به میدان رفت که در همان دیدار، پرسپولیس مقابل نفت تهران در ورزشگاه تختی تهران شکست خورد، در نیم‌فصل هم از پرسپولیس جدا شد. او نیز بابت ۵۰ هزار دلار از پرسپولیس شکایت کرده است. دیگر بازیکن خارجی پرسپولیس در این فصل، نیلسون بود که در ۳۰ بازی تنها ۱۵ گل دریافت کرد آن هم در حالی که ۱۸ دیدار را بدون گل خورده به اتمام رسانده بود و یک رکورد به یادماندنی از خود به جای گذاشت.
چهاردهم مایکل اومانا (کاستاریکا) از جام‌ جهانی‌ ۲۰۱۴ مستقیماً به پرسپولیس آمد اما دیر به ترکیب تیم اضافه شد و از هفته ششم برای سرخپوشان به میدان رفت. او در طول فصل، یکی از مهم‌ترین بازیکنان پرسپولیس بود که بیشترین دقیقه بازی را داشت اما با این حال، اوضاع خط دفاع سرخپوشان در فصل قبل، بسیار بد بود. تکلیف اومانا برای جدایی یا ادامه همکاری با پرسپولیس اصلاً مشخص نیست.
گابریل فرناندو (برزیل) او نیز تاریخ‌ساز شد. اولین بازیکن در تاریخ فوتبال ایران است که ضربه پنالتی خود را نتوانست به بازیکنی که پس از اخراج دروازه‌بان تیمش، لباس گلری به تن کرده بود (مازیار زارع- ملوان) گل کند! اوایل حضورش، بازیکن خوبی بود ولی پس از اخراج حمید درخشان، به مهره‌ای همیشه حاشیه‌ساز بدل شد و از لیست فصل آینده سرخپوشان کنار گذاشته شد.
تادئو (برزیل) برای به ‌دست‌ آوردن لقب بدترین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس، رقابت شانه به شانه‌ای با دی‌کارمو دارد. تادئو با ۹ کیلوگرم اضافه وزن به پرسپولیس پیوست و در بازی‌هایی که با حمایت درخشان به میدان رفت، نشان داد اصلاً بلد نیست به توپ ضربه بزند! درخشان، نیلسون را با آن همه محبوبیت از لیست خود بیرون گذاشت تا تادئو را بگیرد اما برانکو به او لقب بوکسور داد و از لیست فصل آینده این بازیکن را خارج کرد اما تادئو نیز سودای شکایت از پرسپولیس به فیفا را در سر می‌پروراند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=164639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر