1

در هر مرحله اجرای توافق، امکان دبه آمریکا وجود دارد

  • کد خبر : 165392
  • ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰

سردبیر روزنامه رسالت گفت: مهم‌ترین مسئله نطق متفاوت رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات بود که خاطره جنگ فک‌شیت‌ها را در بیانیه لوزان زنده کرد.

کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اشاره به جمع‌بندی مذاکرات اظهار داشت: آنچه که روز گذشته در وین اعلام شد جمع‌بندی مذاکرات ۲۰ روزه در دور پایانی و ضرب‌العجل‌های تعیین شده بود و تعبیر رئیس‌جمهور و جزئیات این جمع‌بندی تا حصول توافق فاصله وجود دارد و نمی‌توان از آن به عنوان توافق یاد کرد.

*نطق متفاوت روسای جمهور ایران و آمریکا خاطره جنگ فک شیت‌ها را زنده کرد

وی در ادامه به سخنان همزمان رؤسای جمهور ایران و آمریکا بعد از قرائت بیانیه اشاره و تصریح کرد: مهمترین مسئله نطق متفاوت رؤسای جمهور ایران و آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات است که خاطره جنگ گزاره‌برگ‌ها را در بیانیه لوزان زنده کرد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بیانیه لوزان دارای سه صفحه بود که مناقشاتی را قرائت متن آن بین ایران و آمریکا  ایجاد کرده بود درصورتی‌که امروز با یک متن ۱۵۹ صفحه‌ای روبرو هستیم که اگر این متن در قرائت مورد مناقشه قرار بگیرد و قرائت‌های متفاوت از آن اعلام شود نشان می‌دهد که ما برای رسیدن به توافق باید مسیر طولانی‌ای را طی کنیم.

وی در ادامه به مصوبات مجالس کشورهای آمریکا و ایران برای تأئید توافق اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیم‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا پذیرش توافق را منوط به تصویب کنگره اعلام کرده است. طبیعی است که واشنگتن موضوع جمع‌بندی را در یک پروسه حقوقی طی می‌کند.

سردبیر روزنامه رسالت گفت: رئیس‌جمهور آمریکا گفته اگر کنگره توافق را رد کند آن را وتو خواهد کرد ولی اخبار رسیده از واشنگتن حاکی از آن است که مخالفین توافق فقط دو رأی لازم دارند تا جلوی وتوی اوباما را بگیرند که احتمال به دست آوردن این دو رای با وجود لابی صهیونیست‌ها در موقع تصمیم‌گیری بسیار زیاد است.

انبارلویی تأکید کرد: از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی  قانون حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای را تصویب کرده  که در همین راستا جمع‌بندی مذاکرات باید در مجلس مورد بررسی و کار کارشناسی قرار بگیرد و امروز هم رئیس قوه مقننه با تایید بررسی آن در مجلس، مطرح کرد که  توافق را بدون نگاه سیاسی بررسی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: این جمع‌بندی برای بررسی و کار کارشناسی باید به شورای امنیت ملی هم ارسال شود.

*امروز فصل تازه‌ای از مناسبات ایران و غرب رقم خورد

سردبیر روزنامه رسالت یادآور شد: آنچه که مسلم است اعلام این جمع‌بندی فصل تازه‌ای از مناسبات ایران با غرب را رقم خواهد زد و توافق موفق شده که برخورد خصومت‌آمیز غرب علیه ایران را قدری تعدیل کند و منطق و استراتژی ملت ایران برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای باعث شد که قدرت‌های جهانی اقتدار ملی ما را به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه به تفاوت بین پرونده هسته‌ای ایران با کره شمالی اشاره و تأکید کرد: کره شمالی از ابتدا گفته بود که ما به دنبال بمب هسته‌ای هستیم در صورتی که جمهوری اسلامی ایران مخالفت خود را با تولید بمب اعلام و آن را حرام دانست.

*غرب در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران بر اساس عقلانیت سیاسی عمل کرد

انبارلویی خاطرنشان کرد: غرب در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران بر اساس عقلانیت سیاسی عمل کرده است.

وی ادامه داد: تیمی که در مذاکرات حاضر شد یک تیم زبده سیاسی و دیپلماتیک بوده که توانسته است در نبرد دیپلماتیک برتری منطق ایرانی را بر منطق غربی نشان دهد. امروز باید افتخار کرد که در خط مقدم دیپلماسی چنین سردارانی را داریم که توانستند در حد توان به وظایف انقلابیشان عمل کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه در ادامه به دبه درآوردن آمریکایی‌ها در طی مذاکرات اشاره کرد و افزود: در این جمع‌بندی در هر مرحله ممکن است شاهد دبه در آوردن آمریکایی‌ها باشیم و آنچه که باعث می‌شود این اتفاق رخ ندهد استحکام حقوقی و منطقی متن است. متن باید شفاف و تفسیر ناپذیر باشد تا بتوانیم بر اساس آن دست به اقدام بزنیم.

وی تصریح کرد: البته در این مدت ۱۰ ساله به اندازه کافی دقت‌هایی را در خصوص مباحث حقوقی و منطقی متن انجام داده‌ایم ولی ممکن است در آینده کسانی تلاش کنند که این بساط را بر هم بزنند. کما اینکه رژیم صهیونیستی نارضایتی خود را از چنین جمع‌بندی اعلام کرده است اما عقلانیت جهانی حکم می‌کند که ما به سمت اصلاح برویم نه به سمت بازگشت بحران.

*تیم مذاکره‌کننده ما  گام‌های بلندی در عرصه روشنگری جهان برداشت

انبارلویی اظهار داشت: بحث مذاکره و رابطه با آمریکا تابع فراهم آمدن شرایط است. شرایطی که به فرموده امام راحل ابتدا مقامات کاخ سفید باید آدم شوند و سر عقل بیایند و دست از استکبار و خونریزی و خشونت علیه بشریت بردارند در این صورت راه برای گفت‌وگوی سازنده باز می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: آنچه که در این مدت مذاکرات بین ایران و ۱+۵ گذشته است تنها در رابطه با مناقشات مسائل هسته‌ای بوده است.

سردبیر روزنامه رسالت با بیان اینکه تیم مذاکره موفق شد که در وین منطق ایرانی را جایگزین منطق غربی کند خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ما خوشبختانه گام‌های بلندی در عرصه روشنگری جهان برداشته که باید این عمل را تقدیر کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=165392

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر