1

مسئولان “هواشناسی” و مدیریت بحران” تحت پیگرد قضائی قرار می گیرند؟

  • کد خبر : 166474
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

این بازمانده حادثه سیل با بیان اینکه سیل بیش از ۲۰ متر ارتفاع داشت مدعی شد: خواهرم ساعتها با مرگ جنگید اما هیچ نیروی امدادی به او کمک نکرد و این درحالی است که دختر ۱۸ ساله متوفی در آستانه جشن عروسیش قرار داشت.

بر کسی پوشیده نیست بلایای طبیعی بعنوان رخدادهایی اجتناب ناپذیر در همه زمان ها شناخته می شوند و جوامع بواسطه موقعیت جغرافیائیشان ممکن است در معرض خطراتی همچون سیل، زلزله، طوفان، صاعقه و … قرار گیرند که البته در این بین همواره ۲رفتار در خصوص عملکرد “پیش” و “پس” از حادثه مورد توجه اند که در میزان خسارات و آسیبی های ناشی از بلایای طبیعی بسیار حائز اهمیت محسوب می شود.
ناطقان/در این باره حادثه سیلی که در ایام اخیر به بخش هایی از کشور از جمله منطقه “کن” و “سولقان” در شمال غرب تهران خسارت وارد نمود؛ موجب شد یکبار دیگر افکار عمومی و مسئولین در معرض آزمونی پیرامون رفتارهای “پیش” و “پس” از حوادث قرار گیرند که در کمال تاسف باید گفت میزان بالای خسارت های جانی و مالی نشان از عدم آمادگی ما در قبال خشم طبیعت است.

مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران) در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه با بیان اینکه رودخانه کن به امید فرمانداری و شهرداری نماند و از حریم خود دفاع کرد، گفت: در بازدید قبلی گروه تهرانگردان از این منطقه(کن و سولقان)، من نگران تاثیر ساخت و سازها بر سلامت آب آشامیدنی بودم اما تصور نمی‌کردم که وضعیتی ایجاد شود که رودخانه از حریم خود برعلیه ساخت و سازهای غیرمجاز دفاع کند.

امام جمعه موقت تهران هم در خطبه های این هفته، تلفات رخ داده در حادثه سیل اخیر را محصول بی توجهی برخی مسئولان برشمرد و خاطرنشان کرد: مگر سازمان هواشناسی کشور قدرت پیش‌بینی ندارد؟ مگر ستاد بحران ما نباید برای مقابله با حوادث آمادگی داشته باشد؟ مگر نباید علاج واقعه را پیش از وقوع‌ آن انجام داد.

در این بین رئیس سازمان هواشناسی که در راس هرم یک مجموعه قانونی، رسالت بررسی و پیش بینی وضعیت آب و هوایی در کشور را به دوش دارد، نه تنها در قبال ضعف هایشان در اطلاع رسانی به مردم و در نتیجه آمار قابل توجه کشته ها، مصدومان و خسارت های ناشی از سیل حاضر به استعفا (!) از مسئولیت نشد، بلکه حتی یک عذرخواهی خشک و خالی هم برای وی “ناخوشایند” بود و در نتیجه به راحتی از کنار موج انتقادها گذر کرد.

از سوی دیگران عملکرد مسئولان ستاد مدیریت بحران هم از زبان یکی از ساکنان منطقه “کن” و “سولقان” بسیار شنیدنی بود که در بازدید و دلجویی مسجد جامعی از مناطق سیل زده، ماجرا را با طرح این سوال که چرا بالگردی برای نجات افراد گرفتار در گل و لای و سیل به محل اعزام نشد، گفت: در دقایق اولیه هنگامی که با سازمانهای امدادی تماس می‌گرفتیم باورشان نمی‌شد که سیل آمده است تا اینکه نا امید از همه جا با استفاده از نردبام برای خواهرم، برانکاردی آماده و او را به بیمارستان رساندیم؛ اما متاسفانه جان باخته بود.
این بازمانده حادثه سیل، با بیان اینکه سیل بیش از ۲۰ متر ارتفاع داشت مدعی شد: خواهرم ساعتها با مرگ جنگید اما هیچ نیروی امدادی به او کمک نکرد و این درحالی است که دختر ۱۸ ساله متوفی در آستانه جشن عروسیش قرار داشت.

و نهایتا بدنبال انفعال و بی مسئولیتی مدیران مربوطه در قبال آمار بالای تلفات و آسیب های سیل اخیر، حضرت آیت الله آملی لاریجانی بعنوان قاضی القضات، امروز در جلسه مسئولان عالی قضایی درخواست بررسی عوامل و مقصران احتمالی در خصوص آمار بالای تلفات و خسارت های “سیل اخیر” را مطرح کرد و گفت: سازمان بازرسی و دادستان‌ها به حوادث سیل اخیر ورود کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=166474

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر