3

آمریکا در سال ۲۰۰۸ متعهد شد ایران را تهدید نظامی نکند

  • کد خبر : 166502
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه منشور سازمان ملل اجازه حمله، تهدید به حمله و استفاده از زور را به هیچ کشوری نمی‌دهد، گفت: ایران این حق را دارد که تهدیدات آمریکا به حمله نظامی را در سازمان ملل پیگیری حقوقی کند.

فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس در واکنش به تهدیدات آمریکا به حمله نظامی علیه ایران گفت: تهدید یک کشور به حمله نظامی خلاف منشور سازمان ملل است. این منشور اجازه حمله، تهدید به حمله و استفاده از زور را به هیچ کشوری نمی‌دهد.

وی با اشاره به حق ایران در پیگیری حقوقی تهدیدات آمریکا به حمله نظامی، گفت: کشورهای عضو سازمان ملل پذیرفته‌اند که به منشور این سازمان متعهد باشند. بر همین اساس ایران می‌تواند با استناد به این منشور از آمریکا بخاطر تهدید به حمله نظامی شکایت کند.

این کارشناس مسائل آمریکا معتقد است یکی از ضعف‌های سیاست خارجی ایران در حوزه دعاوی بین‌المللی، عدم پیگیری حقوقی مواردی است که در آن حق ملت و کشور ایران نقض می‌شود.

ایزدی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا، اظهار داشت: در دوسال گذشته ما شاهد مذاکرات فشرده ایران و ۱+۵ بودیم. براساس متن برجام نیز دو طرف مذاکره با حسن نیت در این مذاکرات شرکت کردند.

وی اضافه کرد: بر این اساس تهدیدات آمریکا به حمله نظامی علیه ایران نقض این توافق است چراکه تهدید به حمله نظامی خلاف حسن نیت است. اگر بنا به تهدید به حمله نظامی است، توافق که برای جلوگیری از جنگ و حمله نظامی است  بی‌معنا می‌شود.

این استاد روابط بین الملل ادامه تهدید آمریکا به حمله نظامی را نقض متن برجام عنوان کرد و گفت: این موضوع از نظر حقوقی قابل پیگیری است. از منظر سیاسی نیز این سؤال بوجود می‌آید که آمریکا چه برنامه‌ای برای ایران دارد که حتی بعد از توافق نیز ادبیات خلاف قوانین بین‌المللی خود را ادامه می‌دهد؟

این کارشناس مسائل آمریکا به توافق ۱+۵ در زمان ریاست جمهوری بوش پسر در سال ۲۰۰۸ مبنی بر عدم تهدید ایران به حمله نظامی اشاره کرد و گفت: جان کری در جلسه چند روز پیش شورای روابط خارجی سنای آمریکا به این توافق اشاره داشت از اینکه آمریکا متعهد شده است ایران را تهدید به حمله نظامی نکند.

ایزدی ادامه داد: در این شرایط اوباما باید پاسخ دهد که چرا هنوز از این ابزار استفاده می‌کند و ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: نتیجه‌ای که در این وضعیت بدست می‌آید، عدم تغییر سیاست آمریکا در قابل ایران است، از اینکه آمریکا هنوز در فکر تهدید دولت و مردم ایران است، تهدیداتی که اصل توافق را زیر سؤال می‌برد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=166502

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر