1

لیست سیاهی برای ممانعت از سخنرانی سراغ نداریم

  • کد خبر : 166959
  • ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز گفت: البرز در پنج سالی که از تاسیسش می‌گذرد به جز یک‌سال اخیر بیش از هر چیز تحت‌الشعاع ناپایداری مدیریتی قرار گرفته است.

 

توکل لطفی با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، به تشریح آخرین وضعیت سیاسی، قومیتی، دانشگاهی، رسانه‌ای و تقسیماتی استان پرداخت.

ناپایداری مدیریتی رو به آرامی پیش رفته است

وی افزود: ناپایداری مدیریتی البرز در یک سال گذشته با ورود تیم جدید با وجود تلاش‌هایی از ناحیه برخی تریبون‌های خاص برای ادامه ناپایداری، رو به آرامی پیش رفته است.

لطفی خاطرنشان کرد: برخی جریانات در استان تلاش دارند از طریق جریان‌سازی و خبرسازی‌های سوء، مسئولین استانی را دچار تضاد و تنش کنند و با استفاده از این فضا به مقاصد خود برسند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان تصریح کرد: استاندار البرز به عنوان نماینده عالی دولت در استان، نمود بارز شعار اعتدال و میانه‌روی است و با در پیش گرفتن این سیاست تا کنون مانع بروز هر گونه حاشیه نامناسب و منفی شده است و فضا را به سمت آرامش نسبی هدایت کرده است.

دبیر کمیسیون کارگری، دانشجویی و اقوام شورای تأمین استان یادآور شد: برخی مواقع از جانب عده‌ای از افراد و تریبون‌های خاص انتقادهای غیرمنصفانه و مغرضانه‌ای مطرح می‌شود اما استاندار البرز با نپرداختن به این گونه مسائل و حاشیه‌ها، فضای آرام موجود را حفظ کرده است.

لطفی افزود: بررسی، برنامه‌ریزی و اعمال برنامه‌های توسعه‌ای و حل مشکلات در استان در گرو وجود جوّی آرام و بدون حاشیه است که خوشبختانه در یک‌سال اخیر این فضا شکل گرفته و رو به بهبود بوده و چشم‌انداز امیدبخشی در آینده دارد.

نمی‌توان وجود مشکلات در البرز را منکر شد

مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز اظهار کرد: نمی‌توان وجود مشکلات در البرز را منکر شد و با وجود داشتن شرایط فرهنگی و بنیه اقتصادی مشابه با پایتخت، ظرفیت‌های اداره پایتخت با البرز قابل مقایسه نیست که این کار حل مشکلات البرز را قدری دشوار می‌سازد.

وی افزود: استان البرز در مسائلی از قبیل امکانات اداری و اجرایی، تثبیت ادارات کل و نهادهای اجرایی و مسائلی در خصوص انسجام و یکپارچگی فرهنگی در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد.

فعالیت ۳۵ حزب، تشکل و نهاد سیاسی و صنفی در البرز

لطفی در خصوص مسائل سیاسی به خصوص بحث احزاب و تشکل‌های سیاسی استان گفت: مجموعاً حدود ۳۵ حزب، تشکل و نهاد سیاسی و صنفی در البرز وجود دارد که فقط ۱۲ مورد از آنها دارای مجوز فعالیت هستند و درصدد صدور مجوز برای مابقی تشکل‌ها هستیم.

مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز گفت: فعالیت تشکل‌های سیاسی در کرج با جمعیت، وسعت و پتانسیل‌های موجود همخوانی ندارد و در حد شهرستان‌های کوچک کشور است.

وی افزود: پتانسیل فعالیت‌های حزبی و سیاسی در استان بسیار بالاست، اما برخی، منافع خود را با فعالیت تشکل‌های سیاسی قوی در تضاد می‌بینند و درصدد جلوگیری از این گونه فعالیت‌ها هستند.

سهل‌انگاری مسئولان برگزاری برنامه، علت اصلی لغو سخنرانی مطهری

به گزارش ایسنا، این مسئول با اشاره به لغو سخنرانی علی مطهری در کرج تصریح کرد: اگرچه فشارهایی از برخی جناح‌ها برای ایجاد مانع در برگزاری این برنامه وجود داشت اما لغو سخنرانی ایشان بیشتر ناشی از سهل‌انگاری مسئولان برگزاری برنامه برای هماهنگی سالن همایش وهمزمانی با برگزاری نشست دیگری در همان سالن بود.

لطفی افزود: فرمانداری کرج در خصوص حضور این نماینده مجلس بر اساس دو بند مربوط به برگزاری تجمعات مبنی بر هماهنگی قبلی با مکان مورد نظر و فرصت برابر برای همه طیف‌ها مصوب شورای تامین استان عمل کرد و از همان ابتدا نیز اعلام داشت که با حضور مطهری در کرج هیچ‌گونه مخالفتی ندارد، اما هماهنگی لازم با محل برگزاری صورت نگرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: غیر از چند چهره خاص که احتمالاً از طرف مراجع قضایی محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته شده است ما هیچ لیست سیاهی برای ممانعت از سخنرانی درکشور و استان سراغ نداریم.

دبیر کمیسیون کارگری، دانشجویی و اقوام شورای تأمین استان در ادامه افزود: دولت با تأکید بر تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی سعی در تحرک دوباره بخشیدن به این نهادهای مدنی را دارد اما در البرز خودسانسوری و عدم احساس امنیت کافی از جانب این تشکل‌ها کار را دشوار کرده است.

دولت بر تقویت احزاب و تشکل‌ها تأکید می‌کند

وی گفت: اگرچه دولت بر تقویت احزاب و تشکل‌ها تأکید می‌کند ولی هم‌چنان بحث اخلال در برگزاری تجمعات و سخنرانی‌ها در کشور وجود دارد و این خود یکی از عوامل احساس ناامنی در میان تشکل‌های سیاسی است.

لطفی ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه فعالیت سیاسی در استان تصریح کرد: با شناختی که جناب استاندار از کادر تشکیلات اداری و اجرایی و فضای سیاسی و فعالان سیاسی استان دارد در آستانه دو انتخابات مهم پیش‌رو می‌توان فضا را برای این فعالیت‌ها آرام و آماده کرد.

احساس ناامنی و بلاتکلیفی مهم‌ترین مانع فعالیت تشکل‌های سیاسی

این مسئول یادآور شد: مهم‌ترین مانع فعالیت تشکل‌های سیاسی، احساس ناامنی و بلاتکلیفی است و با توجه به انتخاباتی که در پیش است این موانع باید رفع و شرایط فعالیت برای طیف‌های مختلف تسهیل گردد.

وجود ۱۶۰هزار دانشجو در دانشگاه‌های البرز

دبیر کمیسیون کارگری، دانشجویی و اقوام شورای تأمین البرز در خصوص دانشگاه‌های استان توضیح داد: البرز با وجود دانشگاه‌های مهمی چون خوارزمی و پردیس کشاورزی و با وجود ۱۶۰ هزار دانشجو که بخش مهمی از آنها در تحصیلات تکمیلی مشغول هستند، یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور محسوب می‌شود.

وی درباره جوّ موجود در دانشگاه‌های استان افزود: معمولاً دانشگاه‌ها از محیط حاکم بر کشور تاثیر می‌گیرند و جوّ دانشگاه‌های البرز علی‌رغم حضور دولت تدبیر و امید هم‌چنان محدود و امنیتی است که امیدواریم با توجه به مسائلی چون دستاورد هسته‌ای تیم دیپلماسی، انتخابات پیش‌رو و برنامه‌هایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی، دانشگاه‌ها از این حالت خارج شوند.

دانشجوها خود پیگیر فعالیت مجدد تشکل‌های تعلیق شده باشند

لطفی گفت: به طور کلی از محیط موجود در دانشگاه‌ها راضی نبوده، اما امیدواریم این جو رو به بهبودی رود؛ اگرچه از دانشجوها نیز این انتظار می‌رود تا خود پیگیر فعالیت مجدد تشکل‌های تعلیق شده باشند.

قانون افزایش تعداد نماینده‌های مجلس اجرایی نشده است

مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز در خصوص انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در استان گفت: براساس اصل ۶۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی در خصوص افزایش کرسی‌های مجلس شورای اسلامی، هر ۱۰سال باید تعدادی کرسی به کرسی‌های موجود اضافه شود که اگر این قانون اجرایی می‌شد دو نماینده به حوزه استان البرز اضافه می‌شد اما این قانون اجرایی نشده است.

وی افزود: بر این اساس، انتخابات مجلس در استان البرز طبق روال دوره گذشته احتمالاً در دو حوزه انتخابی کرج، فردیس و اشتهارد با دو نماینده و حوزه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، با یک نماینده درحدود ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای برگزار خواهد شد.

صحت انتخابات شورای شهر کرج تایید شده است

لطفی ضمن اشاره به اعتراضات صورت گرفته پس از انتخابات شورای شهر به خصوص در کرج گفت: صحت انتخابات مذکور تایید شده است اما باید با آسیب‌شناسی آن ضعف‌ها و کوتاهی‌های گذشته را رفع کنیم تا دیگر چنین مسائلی پیش نیاید.

وی تأکید کرد: فرمانداران به عنوان روسای هیئت‌های اجرایی انتخابات باید در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهند تا شاهد برگزاری انتخاباتی سالم و بدون بحث باشیم.

لطفی درباره سوءاستفاده از امکانات دولتی و بیت‌المال در تبلیغات و انتخابات خاطرنشان کرد: با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی جلساتی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد تا از این موارد جلوگیری به عمل آید.

الکترونیکی شدن انتخابات، دقت آن را بالا می‌برد

مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز در خصوص الکترونیکی شدن انتخابات در البرز نیز خاطرنشان کرد: این بحث اقدامات زیادی را می‌طلبد و اگر اجرایی شود به مانند کشورهای زیادی که تا کنون این پروژه را عملی کرده‌اند دقت در انتخابات بسیار بالا می‌رود و البرز نیز می‌تواند یکی از پایلوت‌های این طرح باشد اما فعلاً در دستور کار قرار ندارد.

وی در خصوص تبلیغات زودهنگام نمایندگان هم توضیحاتی داد و گفت: این بحث به خصوص برای افرادی که به امکانات دولتی دسترسی دارند مطرح است و اعلام می‌داریم هرگونه فعالیت انتخاباتی زودهنگام رصد و به دستگاه‌های ذیصلاح گزارش خواهد شد تا طبق قانون در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

استان البرز دو کرسی مستقل در مجلس خبرگان رهبری خواهد داشت

لطفی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز خاطرنشان کرد: تصمیمات قطعی در خصوص تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه استانهای مجلس خبرگان رهبری پس از جلسه دوره‌ای این مجلس در اواسط شهریورماه مشخص می‌شود، ولی به احتمال قوی در دوره پیش‌رو برای اولین بار استان البرز دو کرسی مستقل در مجلس خبرگان رهبری خواهد داشت.

تمامی تحرکات فرقه‌های انحرافی و غیرقانونی در استان رصد می‌شود

این مسئول در ادامه سخنان خود در خصوص وضعیت فرقه‌های ضاله و عرفان‌های نوظهور در استان خاطرنشان کرد: ضمن این‌که اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی از احترام و حقوق مناسب و برابر برخوردار هستند تمامی تحرکات فرقه‌های انحرافی و غیر قانونی در استان رصد شده و در حال حاضر اطلاعات کامل آنها در خصوص فعالیت‌ها، تعداد و … موجود است و در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تنوع قومی از ویژگی‌های بارز جمعیتی استان البرز است

وی ضمن اشاره به تنوع قومی در البرز اذعان کرد: تنوع قومی از ویژگی‌های بارز جمعیتی استان البرز است و اگر امکانات عملی، علمی و ساختاری در دسترس داشته باشیم می‌توانیم استان را به عنوان الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام در کشور مطرح کنیم.

لطفی افزود: نگاه دولت به اقوام براساس نگاه فرصت است نه تهدید. در استان البرز نیز اقوام فرصت محسوب می‌شوند و در این راستا کمیسیون اقوام استان البرز فعال‌ترین کمیسیون در این زمینه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، اقبال قومیت‌های مختلف نسبت به وی بود، اما با این وجود علی‌رغم نگاه مثبت دولت به قومیت‌ها در بخش‌هایی از دولت هم‌چنان به قومیت‌ها نگاهی امنیتی وجود دارد.

لطفی تصریح کرد: رخدادهای تاریخی پس از انقلاب مثل جنگ، دوم خرداد و پیروزی دولت تدبیر و امید، همبستگی ملی قومیت‌ها در کشور را نشان می‌دهد.

مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز افزود: سعی ما در استان این است که اگرچه قومیت‌های متنوعی در البرز وجود دارد اما انتخاب و انتخابات بیشتر براساس مولفه‌های سیاسی برگزار شود.

وی در خصوص اختلافات مرزی با استان‌های همجوار گفت: ناحیه کوچکی بین گرمدره البرز و شهرستان قدس تهران وجود دارد که پیشنهادی در این خصوص به استانداری تهران و وزارت کشور ارایه شده است و بزعم این‌جانب با رایزنی‌های صورت گرفته حل خواهد شد. اخیرا مباحثی هم در محدوده حریم شهرهای کرج و گرمدره وهمین‌طور حریم شهرهای فردیس و کرج و مشکین‌دشت مطرح است که در صدد پیگیری و رفع ابهامات پیش آمده هستیم.

لطفی افزود: با استان قزوین نیز در منطقه بویین زهرا و اشتهارد پیشنهادهایی وجود دارد که فرمانداری شهرستان اشتهارد پیگیری‌هایی در این خصوص انجام داده‌اند اما تحقق درخواست تعدادی از روستاهای مناطق همجوار دو شهرستان از دو استان همسایه به تفاهم و موافقت استانداری‌های متبوع بستگی دارد.

شهرستان شدن کمال‌شهر فعلاً مطرح نیست

این مسئول تصریح کرد: عمده مباحث تقسیمات کشوری داخل استانی است که سعی می‌شود این درخواست‌ها بر مبنای مصوبات هیات وزیران و با توجه به مباحث کارشناسی و تدابیر محلی حل و فصل شود؛ به طوری که از این طریق اختلاف بر سر محدوده خدماتی برخی شهرها در بخش مرکزی و بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ با تدبیر و دستور جناب استاندار فیصله یافت.

وی در پایان در خصوص گمانه زنی‌های مربوط به شهرستان شدن کمال‌شهر خاطرنشان کرد: سیاست دولت بر این قرار است که در آستانه برگزاری هرنوع انتخابات در کشور وارد مقوله تقسیمات کشوری نشود و شهرستان شدن کمالشهر فعلاً مطرح نیست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=166959

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر