2

استیضاح حسینی به صلاح کشور نیست

  • کد خبر : 16802
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۵

استیضاح حسینی از روز یکشنبه ۲۷ شهریور در مجلس کلید خورده و با وجودی که بیش از ۳۰ نماینده طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردند، امابرخی نمایندگان مخالف این استیضاح هستند…

استیضاح حسینی از روز یکشنبه ۲۷ شهریور در مجلس کلید خورده و با وجودی که بیش از ۳۰ نماینده طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کردند، امابرخی نمایندگان مخالف این استیضاح هستند…
بولتن نیوز: اگر چه طرح استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس از ۲۷ شهریور پیگیری شده و حدود ۳۰ نماینده مجلس آن را امضا کرده اند، اما تعدادی از کارشناسان و نمایندگان، معتقدند که این استیضاح جنبه احساسی دارد و بهتر بود که از وزیر اقتصاد در مجلس در این زمینه در چارچوب بررسی کمیسیون ها سوال انجام می شد و تحقیقات و پیگیری ها با حضور وزیر اقتصاد ومدیران بانکی کشور انجام می شد نه این که استیضاح رسمی انجام شود.
عده ای از کارشناسان معتقدند که این استیضاح این احساس راایجاد کرده که مجلس و مردم نسبت به مجموعه سیستم بانکی و وزارت اقتصاد بی اعتماد هستند، در حالی که خطای چند نفر و چند شعبه را نباید به حساب مجموع نیروهای متعهد وشریف نظام بانکی  و وزارت اقتصاد گذاشت.

اگر وزیر اقتصاد در ارتباط این پرونده تخلفی کرده باید جوابگو باشد و استیضاح شود اما اگر در این زمینه تخلفی از سوی مدیران ارشد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی صورت نگرفته، این استیضاح چه معنا دارد.

واقعیت این است که در هر سیستم بانکی متناسب با میزان سپرده ها و نقدینگی موجود در کشور، می توان تا یک استاندارد مشخصی را می توان هزینه ریسک و خطر درنظر گرفت و مدیران ارشد و سیستم های نظارتی و بازرسی بانک ها، در همه کشورهای جهان، دائم با چنین مواردی سروکار دارند  و البته وقتی با موارد بزرگی مواجه می شویم باید برخورد ها و ریشه یابی ها جدی تر انجام شود، اما این نوع برخوردها به معنای بی اعتمادی به کل سیستم و شخص وزیر به عنوان بالاترین مقام اجرایی نیست وهر کس تخلفی می کند باید جوابگو باشد و نمی توان از ابتدا اعلام کرد که چه شخصی ممکن است خطا کند و چه کسی ممکن است به هیچ وجه دچار تخلف نشود.

براین اساس، استیضاح وزیر اقتصاد نباید دریک جو احساسی و به گونه ای صورت گیرد که انگیزه مدیران ارشد اقتصادی را کاهش دهد  و مدیران ارشد اقتصادی، مسوولیت کارهای بزرگ کشور را به عهده نگیرند و به خصوص خدمت به مردم در بانک ها و وزارت اقتصاد را به خاطر احتمال ربط دادن چنین خطاهایی به آنها، نپذیرند.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس در گفت وگو با خبرنگار بولتن نیوز، با بیان اینکه مخالف استیضاح سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد است، گفت: ما قبول داریم که فساد مالی در کشور رخ داده و تخلفی صورت گرفته است. اما استیضاح وزیر به صلاح نیست.

وی افزود: مجلس و نمایندگان خواستار برخورد جدی با متخلفین و مجرمین هستند اما باید توجه داشت که راه مجازات متخلفین استیضاح وزیر اقتصاد نیست. بلکه تخلف باید در هر سطحی که صورت گرفته مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مستقل مجلس گفت: وقتی سران سه قوه بر برخورد جدی با متخلفین این موضوع تاکید دارند، چرا باید دست به کارهای دیگر  و حرکت غیر ضروری زد.

لاهوتی گفت: اگر تخلف حسینی در این زمینه ثابت شد شکی نیست که باید استیضاح شود اما در حال حاضر باید منتظر بررسی این تخلفات از سوی مراجع قانونی بود.

موسی غضنفرآبادی نماینده بم در مجلس نیز گفت: این استیضاح احساسی است و من با آن مخالفم.

وی افزود: اگر حسینی در زمینه اختلاس مقصر باشد باید استیضاح شود در غیر این صورت استیضاح این وزیر مشکلی را حل نخواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: باید از حاشیه درست کردن پرهیز و در یک جو آرام موضوع اختلاس پیگیری شود تا همه عوامل آن مجازات شوند.

استیضاح حسینی از روز یکشنبه ۲۷ شهریور در مجلس کلید خورد.

این استیضاح در راستای اختلاس بزرگ در کشور بوده که دارای چهار محور می باشد. “ضعف مدیریت”، “عدم نظارت کافی” و ” بی مسئولیتی وزیر و مسئولان امر” محور این استیضاح اعلام شده است.

طرح مذکور که تا ششم مهرماه به امضای ۲۵ نماینده رسیده و بنا به گفته نادر قاضی پور نماینده ارومیه که یکی از طراحان اصلی این طرح است،بیش از ۱۰ نماینده دیگر نیز اعلام کرده اند که آماده امضای آن هستند.

نمایندگان معتقدند که وزیر اقتصاد باید استعفاء دهد یا در غیر این صورت استیضاح خواهد شد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس برای استیضاح یک وزیر حداقل امضای ۱۰ نماینده نیاز است.

خروج خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی از کشور و سفر وی به کانادا، نمایندگان را در استیضاح وزیر اقتصاد، ترغیب کرده است

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر