3

خانواده آمنه، در انتظار عذرخواهی و پیگیری مسئولین

  • کد خبر : 16845
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴

آغاز مهر ماه امسال با حادثه‌ای تلخ برای جامعه دانشجویی کشور همراه بود. هنوز یک هفته از آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها نگذشته بود که دوشنبه، ۱۱ مهرماه، آمنه زنگنه – دانشجوی نوبت دوم رشته رنگ و پلیمر مقطع کار‌شناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر در حمام این دانشگاه جان خود را از دست داد.

هر چند دوستان این دانشجو عنوان می‌کنند علت فوت وی گازگرفتگی ناشی از اسیدهای موجود در فاضلاب حمامهای دانشگاه بوده است اما با وجود گذشت تقریبا ۶ روز از این حادثه، هرگونه گمانه زنی درباره مرگ آمنه زنگنه از سوی این دانشگاه رد می‌شود.

مجلس ختم این دانشجوی کار‌شناسی ارشد در حالی برگزار شد که هنوز علت اصلی مرگ وی مشخص نیست و هیچ از مسئولین، مسئولیت این مرگ دلخراش را به عهده نگرفته است.

اما در حالی که دانشجویان و خانواده‌هایشان دیل اصلی اتفاق افتادن این حادثه را کم کاری مسئولان وزارت علوم و عدم تخصیص خوابگاه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌داند، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه این دانشگاه مسئولیتی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان نوبت دوم ندارد، گفت: «این دانشجویان باید تمام هزینه تحصیل خود را بپردازند».

به گزارش شفاف، کیوان مرادیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مرحومه زنگنه، در دوره شبانه دانشگاه امیرکبیر مشغول به تحصیل بوده است وخوابگاه به وی اختصاص نمی‌یافت، هر چند حرکت دانشگاه (تبدیل نمازخانه خوابگاه) مثبت بوده اما در اجرا مشکل به وجود آمده است.

مرادیان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا اسکان دادن دانشجوی شبانه در نمازخانه دانشگاه قانونی است یا خیر، اظهار داشت: «به هر حال، به جای رفتن به خارج از کشور می توانند از ظرفیت داخلی دانشگاهها استفاده کنند».

وی افزود وزارت علوم علت فوت این دانشجو را بررسی می‌کند و اگر سهل انگاری شده باشد پیگیری می‌شود. با توجه به اینکه در سالهای اخیر دانشجویان دوره‌های شبانه دانشگاه های دولتی افزایش یافته است، وزارت علوم از تامین خوابگاه سر باز زده است. دانشگاه‌ها هم رویه واحدی را اتخاذ نکرده‌اند و موجب سردرگمی این دانشجویان شده‌اند.

در همین حال خانواده «آمنه زنگنه» دانشجوی فوت شده دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه‌ای از مقامات قضایی و مسئولین دانشگاه خواستند که با مسببین این حادثه برخورد قانونی را به عمل آورده تا در آینده شاهد این چنین اتفاقات ناگوار در کشور که باعث بهره برداریهای مختلف می‌گردد نباشیم.

در بیانیه خانواده زنگنه، آمده است:

«با درود به روان پاک بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر کشورمان که با فداکاری و جانفشانی خود این مملکت را پاسداری کرده‌اند. به استحضار می‌رساند حادثه درگذشت دانشجوی کار‌شناسی ارشد رشته پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران حاجیه خانم آمنه زنگنه فرزند شهید حاج چراغ زنگنه که در اثر ریختن اسید در لوله‌های فاضلاب و نشت بخار اسید در حمام خوابگاه دانشگاه بوقوع پیوست سبب غم و اندوه این خانواده و بستگان شده است.لذا ضمن تشکر از مردم، مسئولان و دانشجویان که از بدو این حادثه جانگداز با خانواده اظهار همدردی کرده‌اند، از مقامات قضایی و مسئولین دانشگاه خواستاریم که با مسببین این حادثه برخورد قانونی را بعمل آورده تا در آینده شاهد این چنین اتفاقات ناگوار در کشور که باعث بهره برداریهای مختلف می‌گردد نباشیم.

در پایان ضمن آروزی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب و پایداری نظام جمهوری اسلامی بیان هرگونه اظهار نظر غیر کار‌شناسی و خلاف واقع را رد کرده و مجددا از همدردی مردم و مسئولین سپاسگذاری می‌نماییم.»

محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، گفت: «این حادثه از سوی وزارتخانه در دست پیگیری است تا از اقدامات تکراری در این زمینه جلوگیری شود». وی افزود: «براساس اینکه چه کسی در این موضوع دخیل بوده است، پیگیری‌ها و برخوردهای لازم انجام خواهد شد به عنوان نمونه اگر دانشجو سهل انگاری کرده باشد وظیفه معاونت دانشجویی است و ا گر کارمند سهل انگاری کرده باشد وظیفه پیگیری بر عهده شورای اداری می‌باشد». دانشگاه امیر کبیر نیز در دومین اطلاعیه خود در این باره که روز چهارشنبه منتشر کرد، اعلام کرد:

«پیگیری لازم برای بررسی علت حادثه و سایر ابعاد دیگر مربوط به حادثه با توجه به بعد قانونی کشف علت حادثه توسط نهادهای ذیربط و قانونی از جمله پزشکی قانونی در حال پیگیری است که به محض دریافت نتیجه گزارش به اطلاع عموم دانشگاهیان رسانده خواهد شد.در پی ابراز تاسف و تالم دانشگاهیان و تاکید مضاعف آن‌ها مبنی بر رسیدگی بصورت خاص، کارگروهی متشکل از جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه و نمایندگان دانشجویان تعیین شده است.»

جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه خواستار پیگیری ابعاد این حادثه و برخورد با عاملان آن شدند.

توضیحات کمیته حقیقت یاب در مورد فوت «آمنه زنگنه»

اما شخصی که خود را از اعضای شورای دانشجویی کمیته حقیقت یاب حادثه خوابگاه شهید مرادی معرفی می‌کرد، گفت: «نه تنها مرحوم آمنه زنگنه، بلکه دیگر دانشجویانی که در نمازخانه اسکان داشتند نیز باید از حمام کارگران استفاده می‌کردند.»

«محمد صادق عظیمی فر» شخصی که خود را از اعضای شورای دانشجویی کمیته حقیقت یاب حادثه خوابگاه شهید مرادی معرفی می‌کرد، طی تماس با خبرگزاری ایلنا توضیحاتی در مورد مرحوم آمنه زنگنه، دانشجویی که در حمام خوابگاه دانشگاه امیرکبیر فوت شده است، ارایه کرد.

این دانشجوی نفت مقطع کار‌شناسی دانشگاه امیر کبیر با بیان اینکه محیط خوابگاه شهید مرادی به صورت سوئیت است و از حمام عمومی برخوردارنیست، افزود: «دانشجویانی که به صورت اضافه ظرفیت به خوابگاه شهید مرادی اضافه شده بودند در محل نمازخانه این خوابگاه اسکان داشتند.»

وی افزود: «بنابراین نه تنها مرحوم آمنه زنگنه، بلکه دیگر دانشجویانی که در نمازخانه اسکان داشتند نیز باید از حمام کارگران استفاده می‌کردند.» وی در مورد خبر منتشره مبنی بر فوت مرحوم آمنه زنگنه در حمام نظافتچی مرد دانشگاه تصریح کرد: «در خوابگاه شهید مرادی به دلیل آنکه خوابگاه دخترانه است، نظافتچی مرد حضور ندارد، حمامی که مرحوم زنگنه در آن فوت کرد به نظافتچیان خانم دانشگاه اختصاص داشت.»

وی در خاتمه افزود: «پزشکی قانونی علت مرگ ایشان را خفگی دانست اما هنوز معلوم نیست که خفگی براثر گاز اسید یا بخار آب بوده است و گفته‌اند که تا یک ماه دیگر این موضوع مشخص می‌شود.»

عظیمی فر با بیان نارضایتی خانواده مرحوم آمنه زنگنه از انتشار عکس ایشان در رسانه‌ها افزود: «مرحوم آمنه زنگنه از خانواده شهید و متدینی بودند و عکسی که از ایشان در رسانه‌ها منتشر شده مربوط به یک محفل خصوصی بود که توسط یکی از دوستانش در فیس بوک منتشر شده است.»

واکنش رئیس دانشگاه امیر کبیر

معاون دانشجویی و رئیس دانشگاه امیرکبیر تا امروز نسبت به این اتفاق تلخ هیچ گونه واکنشی از خود نشان نداده و سکوت خبری اختیار کرده است. بهروز آرزو – معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در پاسخ به پرسش مهر درباره پیگیری علت فوت این دانشجو نه تنها با توجه به سمت اجرایی خود هیچ پاسخی نداد بلکه تاکید کرد: «این موضوع باید تنها از مرجع روابط عمومی پیگیری شود.»

***

در هر حال، یک دانشجو در مقاطع بالای تحصیلی درخوابگاهی که منتسب به دانشگاه امیرکبیر بوده است جان خود را از دست داده است و حداقل عذر خواهی مسئولین دانشگاه امیر کبیر شاید بتواند مقداری از درد خانواده این دانشجو را کم کند که این اتفاق تا کنون رخ نداده است و تنها واکنش مسئولین این بوده که دانشگاه وظیفه‌ای در قبال دادن خوابگاه به دانشجویان شبانه ندارد! اگر ندارد پس چرا در خوابگاه شهید مرادی به صورت اضافه دانشجو پذیرفته شده که این حادثه رخ دهد؟ سوال اساسی اینجاست که آیا از تکرار این حادثه جلوگیری خواهد شد یا همواره باید منتظر شنیدن اخبار ناگوار از خوابگاه‌های دانشجویی بود؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16845

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر