3

نهضتی برای تنش‌آفرینی

  • کد خبر : 168491
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

پروژه نهضت ثبت‌نام حداکثری که در هفته‌های اخیر ابتدا از جلسات محفلی و سیاست‌گذاری نشت کرد، اخیراً به‌صورت رسمی و آشکار در صفحه اول رسانه‌های وابسته به بعضی احزاب و گروه‌های سیاسی انعکاس می‌یابد.

اگر تا چندی پیش تصمیم‌های سازمانی برای ایجاد اختلال در سیستم سیاسی در اتاق‌های دربسته و جلسات غیررسمی حزبی گرفته می‌شد و به‌صورت غیررسمی وارد فاز عملیات میدانی می‌شد، اخیراً بعضی رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی با تبلیغ و دامن زدن به حرکتی با عنوان «نهضت ثبت‌نام حداکثری»، به این کار صورت رسمی بخشیده‌اند. نهضت ثبت‌نام حداکثری که پیش‌ازاین به‌صورت غیررسمی و چه‌بسا محرمانه، به‌خصوص در انتخابات مجلس شورای اسلامی و توسط گروه‌هایی که نامزدهای وابسته به آن‌ها بیشتر در معرض رد صلاحیت بودند اجرا می‌شد تا هم‌زمان با ایجاد موج سیاسی در جامعه، دستگاه‌های نظارتی و درگیر در امر انتخابات را تحت‌فشار قرار دهند. در این عملیات سیاسی- روانی حجم عظیمی از پرونده‌های داوطلبان حضور در رقابت‌های انتخاباتی روی میز هیئت‌های نظارت در انتخابات قرار می‌گیرد که معمولاً در فرصت قانونی در نظر گرفته‌شده برای بررسی پرونده داوطلبان نمایندگی، بررسی همه آن‌ها ممکن نیست و علاوه بر بالا رفتن احتمال خطا، زمینه سوءاستفاده‌های بعدی تبلیغاتی را هم به وجود می‌آورد.

پروژه نهضت ثبت‌نام حداکثری که در هفته‌های اخیر ابتدا از جلسات محفلی و سیاست‌گذاری نشت کرد، اخیراً باافتخار به‌صورت رسمی و آشکار در صفحه اول رسانه‌های  وابسته به بعضی احزاب و گروه‌های سیاسی انعکاس یافته است.  این پروژه همزمان با عملیاتی پیشدستانه و به صورت گسترده با انتقاد از رد صلاحیت‌های انتخابات آینده(!) توسط رسانه‌ها و سیاسیون پشتیبانی می شود.  این نهضت بنا دارد با تهییج هواداران و چهره‌های اصلی سیاسی خود در همه کشور، سیلی از افراد را راهی مراکز ثبت‌نام شرکت در رقابت‌های انتخاباتی مجلس آینده کند. البته به قرار اطلاع هم‌زمان تعهدی غیررسمی از اعضا گرفته می‌شود که حتی در صورت عبور از صافی دستگاه‌های نظارتی، به تصمیم فرادستی جناحی گردن نهاده و به نفع آخرین فهرست ائتلافی کناره‌گیری خواهند کرد. در این پروژه، علاوه بر تزریق هیجان به بدنه هواداران سیاسی، نوعی بار اضافه بر شبکه نظارتی انتخابات هم تحمیل می‌شود، بار اضافه‌ای که علاوه بر اعمال فشار در روند بررسی تعداد زیادی از پرونده‌های تشکیل‌شده، زمینه‌ساز فشارهای رسانه‌ای و جوسازی‌های سیاسی بعدی را علیه شورای نگهبان ایجاد نماید. طبیعی است که با برپایی نهضتی برای ثبت‌نام حداکثری، برابر نسخه سیاسی پیچیده شده برای انتخابات آینده، هیئت‌های نظارت شورای نگهبان قادر نخواهند بود به‌درستی به بررسی همه پرونده‌های تشکیل‌شده بپردازند و به‌صورت طبیعی صلاحیت بسیاری از افراد شرکت‌کننده در این نهضت برای تصدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی احراز نخواهد شد و به‌خودی‌خود فهرست بند بالایی از به‌اصطلاح «رد صلاحیت شدگان» که شامل دودسته کسان زیر می‌شود، تشکیل خواهد شد؛ اول افرادی که صلاحیت آنان با مستندات قانونی موجود رد می‌شود و دسته دومی، کسانی که به دلیل عدم وجود امارات و دلایل مثبته صلاحیتشان برای این سمت، احراز نمی‌شود. شکل‌گیری چنین فهرست احتمالاً بلند بالایی، فرصت سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی توسط رسانه‌های بیگانه و بعضی در داخل کشور را به وجود می‌آورد.

نهضت ثبت‌نام حداکثری و هجمه پیشدستانه علیه شورای نگهبان در انتخاباتی که هنوز مراحل اجرایی آن آغاز نشده است، آشکارا حرکتی برای به چالش کشیدن نظام سیاسی حاکم تلقی می‌شود که مهم‌ترین هدف آن تحمیل بار اضافه بر سیستم است، کاری شبیه تبلیغات بعضی شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب که در مقاطعی از مردم می‌خواستند برای فشار بر شبکه توزیع برق در ساعات اوج مصرف همه دستگاه‌های برقی منازل را روشن کنند تا شبکه توزیع برق زیر فشار بخوابد و درنتیجه حکومت به بی‌کفایتی متهم شده و زمینه نارضایتی جمعی فراهم شود. به نظر می‌رسد علاوه بر لزوم ورود چهره‌های سرشناس و عاقل سیاسی برای جلوگیری از گسترش این حرکت تنش‌آفرین، دستگاه‌های مسئول  در حوزه حفظ امنیت و نظم عمومی هم باید هوشیاری خود را برای کاستن از تبعات  این نهضت افزایش داده و با تذکر به اتاق‌های تصمیم‌ساز این پروژه‌ها، واقعه را پیش از وقوع، علاج کنند.

* علیرضا قربانی، کارشناس مسائل سیاسی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=168491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر