2

عدم تمکین بانک سپه در رعایت نرخ سود مصوب

  • کد خبر : 169584
  • ۰۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

هرچند مصوبه شورای پول واعتبار دراردیبهشت ماه برای کاهش نرخ سود بانکی توانست کمی به اوضاع تعیین سودهای بلندمدت بانکی سامان دهد ولی عدم رعایت این مصوبه توسط بعضی از بانک ها در حال بی اعتبار کردن این مصوبه قانونی است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):   هرچند مصوبه شورای پول واعتبار دراردیبهشت ماه برای کاهش نرخ سود بانکی توانست مقداری به اوضاع تعیین سودهای بلندمدت بانکی سامان دهد اما مراجعه به بانک های گوناگون و کنکاشی در نرخ های سود کوتاه مدت فعلی سپرده ها و قراردادهای حاکم بر انواع بانک ها و موسسات مالی واعتباری نشان دهنده نوعی نابسامانی و آشفتگی در این نرخ هاست که درمواردی بیم دور زدن مصوبه شورای پول و اعتبار نیز از آن می رود، خاصه این که با ورود بانک ها به بازار سرمایه امکان انعقاد انواع قراردادهای کوتاه مدت از طریق برخی از کارگزاری ها برای اختصاص سود های بیشتر از حد مصوب نیز دربرخی از بانک های خصوصی یا شبه خصوصی وجود دارد.

گرچه بر اساس آخرین بخشنامه های درحال اجرا دربانک های دولتی نرخ سود کوتاه مدت برای سپرده های روزشمار ۱۰ درصد و برای سپرده های کوتاه مدت ۹ ماهه حداکثر ۱۸ درصد است اما نرخ سود کوتاه مدت دربانک های خصوصی و موسسات اعتباری بعضا از۱۹ تا ۲۲ درصد متغیر است.

ولی بعضی از بانک ها نیز با دور زدن قانون و ایجاد طرح هایی که عملا سود ۲۲ درصد را ارائه می کنند باعث جذب سرمایه های کلانی شده اند و سوی دیگر باعث خروج نقدینگی از بانک های بزرگ و قانون مند شده اند.

یکی از این بانک ها، بانک سپه است که با طرح سمن (سپرده مدت دار نوین) به صورت عملی سود ۷۱/۲۱ به سپرده گذاران پرداخت می نماید.

بانک سپه در توجیه این طرح بیان داشته است: در این طرح، مشتریان می‌توانند با افتتاح هر یک از سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار (شش‌ ماهه، یک‌ ساله)، از مزیت سود بالاتر در پایان دوره سپرده‌گذاری (سررسید سپرده) بهره‌مند شوند.

در طرح سمن بانک سپه به وکالت از سوی مشتری سودهای متعلقه را تا مقطع سررسید در قالب سپرده فرعی (ثانویه) سپرده‌گذاری نموده که این سپرده نیز مشمول دریافت سود می‌گردد. بدین ترتیب نرخ سود نهایی (به شرح جدول ذیل) از تجمیع سودهای محاسبه شده طی دوره حاصل خواهد شد و مشتریان در پایان دوره سپرده‌ گذاری (سررسید) علاوه بر دریافت سود متعلقه به اصل سپرده، سودهای تجمیعی حاصل از سپرده‌های فرعی (سود سپرده‌ها) را نیز دریافت خواهند کرد.

درصد نرخ سود سپرده مدت‌دار نوین (سمن)

شرح نرخ سود عادی نرخ سود سالانه کل بازده پایان دوره
سپرده کوتاه مدت ۱۸۰ روزه ۱۸ ۱۸٫۵۰ ۹٫۲۵
سپرده بلند مدت یک‌ ساله ۲۰ ۲۱٫۷۱ ۲۱٫۷۱

قابل ذکر است این طرح با مجوز بانک مرکزی در حال اجرا می باشد که متاسفانه بانک مرکزی نیز با اعطای این مجوز دانسته و یا نادانسته به شکست طرح کاهش هماهنگ سود بانکی کمک می کند.

به نظر می رسد باید دستگاه های نظارتی با برخورد به موقع از رواج این گونه طرح ها جلوگیری نماید چون عملا باعث خروج پول از بانک های بزرگ و ورود پول به این طرح ها و بانک ها می شود چون برای مردم فرق نمی کند که عنوان طرح چه باشد و در چه قالبی باشد .فقط به دنبال سود بیشتر هستند که برای رسیدن به این هدف پول خود را از بانک هایی که سود کمتر می دهند بیرون کشیده و در طرح هایی همچون سمن بانک سپه سرمایه گزاری می نمایند.

قابل ذکر است عدم رعایت سود بانکی مصوب در سایر بانک به شکل های مختلف در حال نقض شدن می باشد که در گزارشات بعدی به آن می پردازیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=169584

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر