1

سردار دهقان: با آمریکا شوخی نداریم/ جنگنده‌های پیشرفته در راه ایران

  • کد خبر : 169772
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴

من رسما اعلام می کنم که در هیچ شرایطی از حمایت مادی و معنوی حزب الله و گروه‌هایی که در چارچوب محور مقاومت، ضد اسراییل و آمریکا اقدام کنند کوتاهی نمی کنیم.

وزیر دفاع ایران درباره بازرسی آژانس از مراکز نظامی ایران به شبکه المیادین گفت: «هیچ برنامه ای برای آینده نداریم که اجازه بازرسی هر مکانی را که می خواهند به آنها بدهیم.»

 

 

سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران گفتگویی اختصاصی با شبکه المیادین داشت که مشروح آن سه شنبه شب از این شبکه پخش شد.

 

 

 

 

*** آمریکا شیطان بزرگ است

 

محمد حسن البحرانی مجری شبکه المیادین پس از معرفی سردار دهقان گفت: در مسیر که برای دیدار با شما می آمدم به یاد سخن مشهور امام خمینی افتادم که فرمود آمریکا شیطان بزرگ است، آیا بعد از توافق هسته ای هم آمریکا شیطان بزرگ باقی می ماند و تا کی این گونه خواهد بود؟

 

 

سردار دهقان پاسخ داد: اینکه امام خمینی رحمت الله علیه آمریکا را شیطان بزرگ خواند مساله عجیبی نبود بلکه برگرفته از مفاهیم قرآن کریم بود که بصورت واضح ویژگی های شیاطین و شیوه ها و اهداف آنها را اعلام می کند.

 

 

آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، سیاست اختلاف افکنی و فتنه انگیزی و جنگ افروزی در میان ملتهای جهان و اشغال کشورها را در پیش گرفت و به اجرای توطئه هایی در اینجا و آنجا و دخالت در امور دیگران و سرنگون کردن نظامهای مستقل را با هدف خدمت به منافع آمریکا پرداخت. آمریکا در اواسط قرن گذشته با دخالت در امور ایران دولت مردمی مصدق را سرنگون کرد و بدترین جنایات را در حق ملتهای ویتنام و کره و دیگر کشورهایی که از آن پیروی نکردند مرتکب شد. تا زمانی که آمریکا به دیگر کشورها به چشم حقارت نگاه می کند طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران آن را شیطان بزرگ بداند.

 

 

*** واکنش به گزینه‌های روی میز اوباما

 

سردار دهقان در پاسخ به سخنان باراک اوباما که گفته بود توافق هسته ای قدرت آمریکا در ضربه زدن به ایران را افزایش داده و همه گزینه ها همچنان روی میز است و باید در برابر سیاستهای خرابکارانه ایران در منطقه ایستاد و باید جلوی ارسال موشک برای حزب الله را گرفت، گفت: اگر آقای اوباما و سایر سیاستمداران آمریکایی کمی تدبیر و منطق عقلایی داشتند اینگونه سخن نمی گفتند.

 

 

این سخنان مصرف داخلی دارد و همه ادعای رییس جمهور آمریکا و اظهارات مقامات این کشور در تاریخ ثبت خواهد شد و در آینده مورد بازخواست قرار خواهد گرفت. امروز به دلیل پیشرفت و توسعه ارتباطات، همه ملتها در جریان این مواضع سیاسی و تصمیمات سیاسی که مسوولان اتخاذ می کنند قرار می گیرند و آنها را مورد ارزیابی قرار می دهند. من فکر می کنم آقای اوباما و دیگر سیاستمداران آمریکایی این سخنان را می گویند تا لابی صهیونیسم و مردم آمریکا را راضی کنند.

 

 

آنها در این راستا گاهی مواضعی غیر عقلانی و به دور از تدبیر و تحلیل سیاسی عمیق اتخاذ می کنند که بیشتر به مواضع نمایشی و انفعلالی شبیه است. کسی که بخواهد کاری انجام دهد آن را اعلام نمی کند، ما در زبان فارسی می گوییم « سنگ بزرگ، نشانه نزدن است.»

 

 

وی ادامه داد: هنگامی که کسی چنین مواضعی را اعلام می کند و به جای جدیت، وارد یک بازی سیاسی می شود چنین مثلی کاربرد دارد. اما به هر حال این اولین بار نیست که رییس جمهور و مقامات آمریکا چنین مواضعی را اتخاذ می کنند. این موضعگیری ها بصورت ثابت وجود داشته و ما مواضع آنها به رسمی و غیر رسمی تقسیم نمی کنیم اما بارها به آنها اعلام کرده ایم که خواهان جنگ نیستیم و از جنگ برای خودمان و دیگر ملتهای جهان استقبال نمی کنیم اما در موضع دفاع با کسی از جمله آمریکا شوخی نداریم.

 

 

 

 

*** هیچ سلاحی برای تهدید ملت ایران وجود ندارد

 

آنها در زمانهای مختلف ما را آزموده اند و به خوبی می دانند که ملت ایران آماده جانفشانی و گذشتن از مال وجان خود در راه استقلال و عزت کشورش است و هیچ سلاحی وجود ندارد که بتواند این ملت را تهدید کند و آن را به عقب براند. این مواضع میزان حقد و دشمنی آمریکا را نشان می دهد و باعث برانگیخته شدن خصومت ملتها با آنها می شود و افکار عمومی جهان که به دنبال حقیقت هستند این ادعاها را تشخیص می دهند. آنها دیگر فرصتی برای تصحیح مواضع خود ندارند. باید به اوباما توصیه کنم که در دو سال باقی مانده خود به مسیر صحیح و ثبات جهانی بازگردد.

 

 

او از ابتدا شعار تغییر سر داد تا وجهه زشت آمریکا را که در اثر سیاستهای بوش پسر بوجود آمده بود ترمیم کند. اما به نظر می رسد رییس جمهور آمریکا به جای اینکه سیاستهای کشورش را تصحیح کند به مقابله با ایران پرداخته است. این سیاست صحیح نیست بویژه اینکه آمریکا در موضع ضعف شدید قرار دارد و آنها به بهانه پرونده هسته ای و اینکه ایران تهدیدی برای صلح جهانی است، ائتلافی بین المللی را ضد ایران تشکیل داد و قوانین و قطعنامه هایی را ضد جمهوری اسلامی ایران تصویب کردند و تحریم های ظالمانه ای را ضد کشور من به اجرا گذاشتند و در زمینه بانکی و اقتصادی و در امور مرتبط با اقتدار ما، ما را تحت فشار قرار دادند.

 

 

 

*** ایران، منزوی نشد اما آمریکا منزوی شد

 

وزیر دفاع گفت: آنها می خواستند رابطه ایران با جهان را قطع کنند و گمان می کردند که توانسته اند ایران را منزوی کنند و به همین علت ایران را تهدید کننده صلح جهانی عنوان کردند تا اقداماتشان را توجیه کنند زیرا جهان این را نمی پذیرد آنها را بازخواست می کند.

 

 

به هر حال ایران اسلامی منزوی نشده بلکه این آمریکاست در انزوا قرار گرفته است. آمریکا باید انتخاب کند میان توافقی که آنها پیشنهاد دادند و آنرا پیگیری کردند و آنها خواستار مذاکره شدند و نماینده ای را فرستادند و اعلام کردند که حاضرند حق غنی سازی را به رسمیت بشناسند و همه تحریمها را دفع کنند اما در خلال مذاکرات بارها موضع خود را تغییر دادند. بنابر این ما به مواضع آنها اعتماد نداریم زیرا آنها ثابت قدم نیستند و به تعهداتشان عمل نمی کنند. اما ما به آنچه متعهد شده ایم عمل می کنیم و آن را اجرا می کنیم ولی در عین حال هوشیاریم و اگر طرف مقابل از التزاماتش سرباز بزند واکنشی جدی و شدید به آن نشان خواهیم داد. علت انزوای آمریکا رفتارهایی است که با موضع گیری هایشان مطابقت ندارد. یکی دیگر از علل این انزوا حمله به کشورهایی است که توان دفاع از خود را نداشته اند.

 

 

*** همیشه از مقاومت حمایت می‌کنیم

 

سردار دهقان ادامه داد: ما فکر می کنیم که آمریکا در اشتباه است زیرا آنها گمان کرده اند که مسیر رسیدن سلاح به حزب الله فقط ایران است. کسی که می خواهد ضد ظلم و تجاوز بجنگد باید امکانات آن را هم فراهم کند. حزب الله برای فراهم آوردن سلاح و موشک به ما نیازی ندارد. آمریکا باید بداند که امروز حماس و جهاد اسلامی و حزب الله، خود می توانند امکانات مورد نیاز خود را از مناطق خود بدست آوردند و خود کفا هستند. البته ما در حمایت آنها کوتاهی نمی کنیم.

 

 

وزیر دفاع ایران در ادامه در پاسخ به اینکه حزب الله و حماس و جهاد چگونه می توانند موشک تولید کنند، گفت: آنها فناوری مورد نیاز را از ما و دیگران کسب کرده اند. من رسما اعلام می کنم که در هیچ شرایطی از حمایت مادی و معنوی حزب الله و گروههایی که در چارچوب محور مقاومت، ضد اسراییل و آمریکا اقدام کند کوتاهی نمی کنیم. ما این را به‌صورت رسمی و با صدای بلند اعلام کرده ایم و در این راه ثابت قدم هستیم.

 

 

*** دشمن حقیقی ایران کیست؟

 

سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین در پاسخ به این سوال که دشمن حقیقی ایران کیست، گفت: امروز دشمن اسلام و دشمن جمهوری اسلامی ایران و جریانهای اسلامی در منطقه و جهان و حتی جریانهای آزادی بخش در سراسر جهان، آمریکاست و در نتیجه نباید رژیم صهیونیستی و صهیونیستها را فراموش کرد. از زمان تشکیل اسراییل و دولت یهودی صهیونیستی، آنها به دنبال این نظریه بوده اند که قدرت و تسلطشان را بر سراسر جهان بگسترانند. صهیونیستها در داخل آمریکا و در سیاست خارجی آن نقشی محوری دارند.

 

 

لابی و عناصر آنها به شدت در حال فعالیت هستند و بر مسوولان آمریکا نفوذ و سیطره دارند. مسوولان آمریکا از سوی لابی صهیونیسم حمایت می شوند و لابی صهیونیسم است که راه آنها برای رسیدن به قدرت را هموار می کنند. طبیعتا ما آمریکا را دشمن خود می دانیم و گاهی اوقات از سوی آن با تهدیدی مواجه شویم. رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان نقش تهدیدکننده را دارد و آمریکا این نقش را در سیاست خارجی خود به رسمیت شناخته است و بصورت آشکار اعلام کرده اند که امنیت اسراییل را امنیت خود می دانند. اسراییل هم در مقابل از آمریکا حمایت می کند.

 

 

سردار دهقان گفت: به هر حال ما آمریکا را دشمن خود می دانیم و بعد از آن اسراییل قرار دارد. متاسفانه باید بگویم که برخی از کشورهای منطقه به مزدوران و بازیچه دست آمریکا تبدیل شده اند و در صف دشمنان ما قرار گرفته اند. سیاست های آنها در منطقه با شکست مواجه شده و ایران را عامل آن می دانند و صراحتا ضد ایران موضع گیری می کنند و گمان می کنند که نفوذ ایران محدود می شود و می توانند رهبری فکری جهان اسلام را در دست بگیرند.

 

 

عربستان سعودی از جمله این کشورها هستند. مدتی هم ترکیه با حمایت از موضوع فلسطین و جریانهای مقاومت، مواضع ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی اتخاذ کرد و از مواضع فلسطین حمایت کرد تا نیازهای آمریکا در منطقه را برآورده کند و خود را به عنوان نظامی با ساختار اسلام میانه رو معرفی کند و میان کشورهای اسلامی به الگو تبدیل شود. اگر خاطرتان باشد بعد از بیداری اسلامی که غربی ها آن را بهار عربی می نامند، ترکیه به شدت تلاش کرد تا اعلام کند که نظام ترکیه بهترین جایگزین برای کشورهای انقلابی است اما نتوانست نتیجه مورد نظرش را بگیرد. امروز سیاستمداران ترکیه به موضعی انفعالی رسیده اند و نمی توانند ثبات کشورشان را برقرار کنند.

 

 

 

 

*** بازرسی از مراکز نظامی را نمی‌پذیریم

 

مجری المیادین در ادامه گفت: توافق هسته ای در برخی نقاط مبهم است از جمله در بحث موشکهای بالستیک و بازرسی از مراکز نظامی، پاسخ شما چیست؟

 

 

سردار دهقان پاسخ داد: در مورد توافق هسته ای باید بگویم که همیشه اعلام کردیم که این مذاکرات فقط در چارچوب هسته ای انجام می شود. ما در مذاکرات در پی چندین هدف بودیم که الحمدلله به همه این اهداف رسیدیم. در عین حال برخی از محدودیتها را پذیرفتیم اما معنای آن این نیست که امتیازی دادیم. ما برخی محدودیتها را پذیرفتیم اما در عوض به همه حقوقمان دست یافتیم. ما به همه جهان اعلام کردیم که به دنبال سلاح نبوده و نیستیم و در این خصوص فتوای صریح داریم. ضمن اینکه به این گونه سلاح ها احتیاجی نداریم.

 

 

ما همیشه با سلاح کشتار جمعی مخالف بوده ایم و خود از قربانیان این سلاح در زمان جنگ تحمیلی هستیم. در آن زمان همه غربی ها و آمریکا از صدام حمایت کردند و سلاح شیمیایی به او دادند و می خواستند سلاح هسته ای هم در اختیار او بگذارند. صدام از سلاح شیمیایی ضد ملت عراق هم استفاده کرد. منطقه سردشت منطقه ای نظامی نبود و مردم آن از اهل سنت بودند که صدام آنها را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد.

 

 

صدام در مناطق نظامی هم از سلاح شیمیایی استفاده کرد. بنابر این ما از جمله کشورهایی هستیم که بیشترین خسارتها را از تروریسم و سلاح های کشتار جمعی دیده ایم. بر همین اساس ما از ابتدا با سلاح کشتار جمعی مخالف بودیم و مخالفتمان با سلاح هسته ای بیشتر است زیرا میزان تخریب و کشتار آن بسیار بیشتر است و بر نسلهای آینده تا مدتها طولانی تاثیر می گذارد.

 

 

وی ادامه داد: ما به جهان اعلام کردیم که در چارچوب معاهده «ان پی تی» می خواهیم به حقوق هسته ای مان دستیابیم و از انرژی هسته ای استفاده صلح آمیز کنیم. ما از انرژی هسته ای در تولید برق و دارو و دیگر زمینه ها استفاده می کنیم.

 

 

بحث دومی که ما داشتیم حق غنی سازی بود که به آن رسیدیم. قطعنامه ها در موضوع توسعه و مطالعات کنار رفته اند که در برجام آمده، بنابر این برنامه اقدام مشترک برای ما ابعاد مثبت زیادی داشته از جمله در ابعاد سیاسی. در عرصه بین المللی هم اثبات شد که ایران به دنبال صلح است و نه سلاح هسته ای. آنچه غربی ها ادعا می کنند فقط بهانه ای برای فشار وارد کردن بر ملت ایران است که باید این بهانه از دست آنها گرفته می شد.

 

 

آنها باید با ما تعاملی ایجابی داشته باشند زیرا ما محدودیتهایی را قبول کرده ایم که یکی از آنها مربوط به موشکهای بالستیک در مدتی محدود است. ما موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای تولید نکرده و نمی کنیم و نیازی به تکرار این موضوع نمی بینیم. اما در مورد مطالعه و توسعه موشکهای بالستیک، ما با توجه و به تناسب تهدیدات موجود همچنان به مطالعه، تولید و آزمایش و اجرای رزمایش می پردازیم و اگر نیاز شد از آن استفاده می کنیم.

 

 

هیچ ملتی وجود ندارد که بر سر امنیت خود معامله کند و در برابر دشمنان دستان خود را ببندد. ما معاهدات را قبول داریم اما هیچ گونه محدودیت در مورد موشکهای بالستیک را نمی پذیریم و محدودیت در این باره را به رسمیت نمی شناسیم. زیرا هیچ منطقی پشت آن نیست. بنابر این به اقدامات خود در این مورد ادامه می دهیم.

 

 

سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران در ادامه گفتگوی اختصاصی با شبکه المیادین در خصوص توسعه موشکهای بالستیک پس از توافق هسته ای گفت: برد موشکهای ایران متناسب با عوامل تهدید هستند. صنایع موشکی ما بومی است بنابر این هیچ محدودیتی مثلا ده ساله برای ما جهت رسیدن به یک سلاح خاص وجود ندارد و می توانیم در مدت کوتاهی آن را تولید کنیم.

 

 

ما عجله ای نداریم اما اگر کشوری ما را تهدید کند به تناسب آن تهدید میزان برد موشک را تعیین می کنیم و اگر شرایط تغییر کرد ما هم (تاکتیک) خود را تغییر می دهیم. مهم آن است که ما می خواهیم به جهان اعلام کنیم و جهان باید بپذیرد که ایران قوی است و عامل ثبات و صلح در منطقه است و ایران مقتدر امنیت منطقه را تهدید نمی کند.

 

 

یکی از اصول سیاستهای ما این است که جنگ طلب نیستیم و از جنگ استقبال نمی کنیم بلکه فقط از خود دفاع می کنیم. بنابراین کسی نباید ما را تهدید کند. آمریکا و برخی از کشورهای عربی و اسلامی در منطقه سیاست ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی را در پیش گرفته اند تا حضوشان در منطقه را توجیه کنند و بازار فروش سلاح های خود در منطقه را گرم کنند. کشورهای منطقه اگر تدبیر داشته باشند نباید ثروتهای خود را در راه خرید سلاح صرف کنند تا چرخ کارخانجات اسلحه سازی غربی به چرخش درآید.

 

 

وزیر دفاع ایران در ادامه در خصوص بازرسی از پارچین گفت: بازرسان از پارچین در سال ۲۰۰۵ دیدار کردند و نمونه برداری کردند اما به چیزی نرسیدند. امروز آنها پارچین را به نمادی تبدیل کرده اند تا ابهت نظام اسلامی را بشکنند. ما اعلام کرده ایم که در آنجا هیچ گونه فعالیت هسته ای نداریم. با آژانس بین الملل هم به تفاهم رسیده ایم که همه ابهامات گذشته در مورد فعالیتهای هسته ای را از بین ببریم.

 

 

ما در این خصوص به تعهداتمان پایبندیم اما هیچ برنامه ای برای آینده نداریم که اجازه بازرسی هر مکانی را که می خواهند به آنها بدهیم. قوانین آژانس و «ان پی تی» چنین اجازه ای نمی دهد. مراکز نظامی شرایط خاصی دارند. اگر ادعایی در مورد آنها وجود داشته باشد باید دلیل و مدرکی بیاورند که در آن اماکن فعالیت های غیر متعارف وجود داشته است.

 

 

اثبات این مساله فقط با بازرسی نیست بلکه ما می توانیم کشورها را انتخاب کنیم و ادله و اسنادی ارایه کنیم که موضعمان را اثبات کند و جواب سوالهای مطرح شده آژانس را بدهیم. اگر اساس کار اعتماد باشد نباید سوء ظن و سوء برداشت را رواج دهیم. همه کشورهای می خواهند که در فضای امن و با ثبات زندگی کنند و در مسیر توسعه و زندگی مشترک گام بردارند. بنابر این هیچ کس نمی خواهد خود را به درد سر بیندازد.

 

 

 

 

*** به نفع روسیه نیست که با دخالت کشورهای دیگر، مواضعش تغییر کند

 

سردار دهقان در خصوص همکاری های نظامی ایران و روسیه گفت: همکاری ما با روسیه در زمینه دفاعی بعد از توافق ژنو آغاز نشده بلکه ما سالهاست که با روسیه همکاری دفاعی و نظامی و حتی معاهده داریم. موضوع «اس ۳۰۰» در زمان ریاست جمهوری مدودف مطرح شد و از سوی مسکو بر هم خورد. در این مورد ملاحظات سیاسی دخیل بود تا اینکه با روسیه به توافقی رسیدیم و بار دیگر بر سر معاهده «اس ۳۰۰» رفتیم. ما با روسیه مجموعه ای از همکاری های نظامی و خرید سلاح را داریم.

 

 

موضوع خرید جنگنده هایی که به آنها نیاز داریم در چارچوب همکاری های جدید صورت می گیرد. ما فقط یک مشتری نیستیم بلکه روسیه می داند که ما می خواهیم زیربناهای خود را که طی سالهای اخیر ضربه خورده اند تقویت کنیم. ما به جای اینکه مشتری باشیم و آنها فروشنده، می توانیم شریک روسیه باشیم و در تولید و بازار هم می توانیم شراکت داشته باشیم. بنابر این در معادله جدید، همکاری های ما بر این اساس خواهد بود. ما قرار بود که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی سامانه موشکی اس ۳۰۰ را تحویل بگیریم اما بخاطر موارد فنی به تاخیر افتاد و حداکثر در اواسط سال ۲۰۱۶ آن را تحویل خواهیم گرفت.

 

 

وزیر دفاع ایران در ادامه درباره پیشرفت ایران در تولید سامانه های دفاع موشکی و در عین حال خرید اس ۳۰۰ گفت: در این خصوص یک ضرب المثل ایرانی می گوید «صلاح مملکت خویش خسروان دانند». این قرارداد خرید مربوط به گذشته است و ما می خواهیم وقتی دو کشور بر یک موضوع به توافق رسیدند باید به آن پایبند باشند.

 

 

زمانی که ما با روسیه دارای رابطه هستیم کشور دیگری حق ندارد در آن دخالت کند. روسیه این دخالتها را قبول کرد و از تعهداتش سر باز زد. ما به دوستان خود در روسیه می گوییم که چرا به دیگران اجازه می دهید که دیگران مواضع شما را تغییر دهند. این به نفع شما نیست. ما در پدافند هوایی، سامانه های متوسط و دور بردی را طراحی و تولید کرده ایم که این مساله حتی به قبل از خرید «اس ۳۰۰» مربوط می شود.

 

 

ما در این خصوص فعالیتهای بزرگی انجام داده ایم. پس از راکد شدن مساله اس ۳۰۰ ما به سراغ طراحی موشکهای دفاعی دور برد رفتیم و آن را طراحی کردیم و تا پایان امسال آن را تولید می کنیم و در این راه هیچ گونه کوتاهی نخواهیم کرد اما در کنار آن مساله قرارداد با روسیه را هم پیگیری می کنیم.

 

 

در ادامه مجری برنامه در مورد جنگنده های روسی سوال کرد که وزیر دفاع پاسخ داد: ما در مورد جنگنده های روسی هم با مسکو گفتگو کرده و به نتیجه رسیده ایم. ما در مورد خرید جنگنده و آموزش آنها به تفاهم رسیده ایم و قرار است از پیشرفته ترین نوع «سوخو» خریداری کنیم. اینکه گفته می شود فرانسه مساله خرید جنگنده های میراژ را به ایران پیشنهاد داده صحیح نیست. بازار سلاح بازاری است که انحصار در آن وجود ندارد هر چند برخی موارد هم انحصاری است اما ما بر اساس نیازمان خرید می کنیم. /نسیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=169772

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر