3

از آیلان سوری تا آیلان های ایرانی

  • کد خبر : 170537
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸

در ایران هم بسیاری به حال آیلان گریستند ، بی آن که بدانند صدها هزار آیلان در کشورشان زندگی می کنند، با این تفاوت که آیلان سوری، در دریا غرق شد و آیلان های ایرانی در دریای فقر و بی غذایی.

عصر ایران – تصویر بی جان “آیلان” ، کودک معصوم سوری که هنگام فرار و مهاجرت از این کشور در آب های مدیترانه جان باخته بود، موجی از احساسات انسانی را در جهان برانگیخت چرا که هر بیننده ای ، آیلان را همانند نوه، فرزند خردسال یا خواهر و برادر کوچکش می دید و حسی از اندوه و همدردی او را فرا می گرفت.

از آیلان سوری تا آیلان های ایرانی: ... اینجا را کلیک کنید

در ایران هم بسیاری به حال آیلان گریستند ، بی آن که بدانند صدها هزار آیلان در کشورشان زندگی می کنند، با این تفاوت که آیلان سوری، در دریا غرق شد و آیلان های ایرانی در دریای فقر و بی غذایی.

آیلان سوری، به لطف عکاسانی که به موقع از راه رسیدند و رسانه هایی که آن را جهانی کردند، معروف ترین کودک جهان در ۲۰۱۵ میلادی شد ولی آیلان های ایرانی در کنج غربت، آرام آرام می سوزند و تنها شانس شان برای زندگی را در میانه فقر و بی غذایی سپری می کنند.

آمارهای رسمی ، حکایت از آن دارد که ۴۰۰ هزار آیلان ایرانی که زیر ۶ سال سن دارند، درست در همین لحظه ای که این متن را می خوانید، از فرط فقر گرسنه اند و درگیر سوء تغذیه.
این کودکان را وزارت بهداشت توسط شبکه خانه های بهداشت که در سراسر کشور پراکنده اند، شناسایی کرده است.

از آنجا که ۹۰ درصد رشد مغزی انسان ها تا قبل از ۶ سالگی صورت می گیرد، سوء تغذیه باعث می شود این کودکان نتوانند به رشد مغزی کامل برسند و در نتیجه ، تمام عمرشان را بامغزهای تکامل نیافته سر می کنند.

تابستان امسال، مدیران سایت های خبری پربیننده ایران، نشستی با مدیران جدید کمیته امداد امام خمینی گذاشتند تا این معضل واقعاً بزرگ ملی و انسانی را بررسی و راهکاری برایش بیایند.

در آن جلسه مشخص شد که کمیته امداد با همکاری وزارت بهداشت و سیستم بانکی، کارت خرید مواد غذایی برای این کودکان در نظر گرفته که با آن کارت فقط می توان مواد غذایی از فروشگاه های خاص برای کودکان خریداری کرد.

 از آیلان سوری تا آیلان های ایرانی: ... اینجا را کلیک کنید

برآوردها نشان می دهد که با شارژ ۷۰ هزار تومانی هر کارت بانکی در ماه ، می توان کودکان زیر ۶ سال را از خطر سوء تغذیه نجات داد.
خانه های بهداشت نیز موظف اند قد و وزن و وضعیت سلامتی این کودکان را رصد و ثبت کنند تا مشخص شود که والدین آنها، وجوه دریافتی را هزینه تغذیه کودک شان می کنند.

با این حال، دو مشکل وجود داشت:
اول این که اعتبارات کافی برای این کار وجود ندارد و اگر قرار باشد این کودکان به امید دولت و مجلس بمانند، ۶ سال شان با مغزهای تکامل نیافته تمام می شود و بعد از آن هم نمی توان کاری برایشان کرد. بنابراین، لازم است خود مردم پا پیش بگذارند.

دومین مشکل این بود که بی هیچ تعارفی، عملکرد کمیته امداد در سال های گذشته، باعث شده است اعتماد مردم به این نهاد امدادی کاهش یابد و حتی بعضاً از بین برود. بنابراین، مردمی که واقعاً دوست دارند به آیلان های ایرانی کمک کنند، مطمئن نیستند که کمک هایشان واقعاً به دست این کودکان می رسد یا خیر؟

بحث های زیادی شد، از جمله این که خود سایت های خبری، عهده دار جمع آوری کمک و رساندن آن به بچه ها شوند ولی واقعیت این است که سایت ها سازوکار این مهم را آن هم تا دورافتاده ترین روستاهای ایران ندارند و این در حالی است که چنین زیرساختی با هزینه بیت المال در کمیته امداد و وزارت بهداشت شکل گرفته است و فقط باید به درستی کار کند.

نتیجه این شد که کمیته امداد عهده دار عملیات اجرایی این کار شود و سایت های خبری ، بر حسن عملکرد آن نظارت داشته باشند و به مردم گزارش دهند.
همچنین، بنا به خواسته سایت ها و فعالان فضای مجازی، کمیته امداد حسابی “جدا از سایر حساب های بانکی” اش برای این طرح گشود تا پولی که مردم به کودکان زیر ۶ سال می دهند، باپول های دیگر تلفیق نشود و صرفاً در این مورد صرف شود.

با همفکری سایت ها و فعالان فضای مجازی، این طرح، “همسفره” نام گرفت و مقرر شد سایتی جدا از سایت اصلی کمیته امداد برای آن طراحی شود تا مردم بتوانند برای کمک به کودکان معصوم زیر ۶ سال ایرانی که دچار سوء تغذیه اند، از طریق این سایت اقدام کنند.

اینک سایت همسفره آماده شده است. هر ایرانی که بخواهد کودکی را همسفره خود کند ، می تواند به این سایت مراجعه کند و عضو آن شود.

از آیلان سوری تا آیلان های ایرانی: ... اینجا را کلیک کنید

حتی می تواند تعیین کند کودکی که می خواهد مسوولیت تغذیه اش را تقبل کند، از کدام شهر باشد.
هر ایرانی خیّر می تواند یک یا چند کودک گرسنه را تحت تکفل خود قرار دهد و به ازای هر کدام از آنها، ۷۰ هزار تومان در ماه کمک کند.

کمیته ای مرکب از مدیران سایت های خبری که به زودی آغاز به کار خواهد کرد، بر روند امور نظارت می کند و تا زمانی که کارها طبق نیت خیرین به پیش می رود، از این طرح حمایت خواهد کرد و گزارش های مستمر از آن را به کاربران و خیرین خواهد داد تا مردم مطمئن شوند پول هایی که به کودکان دچار سوء تغذیه می دهند، صرفاً در این عرصه صرف می شود و نهایتاً به رفع سوء تغذیه از کودکان می انجامد.

همچنین قرار شد از شرکت ها، کارخانه ها ، بانک ها ، موسسات تجاری، فروشگاه های بزرگ و … نیز دعوت شود هر کدام شان تعدادی از این کودکان را تحت پوشش قرار دهند و رسانه ها هم این کار نیکوی آنها را پوشش خبری مناسب دهند.

اگر شما هم می خواهید در طرح همسفره شرکت کنید و یک یا چند کودک زیر ۶ سال ایرانی را که دچار سوء تغذیه است، بر سر سفره مهربانی خودتان بنشانید، اینجا را کلیک کنید و در سایت همسفره عضو شوید و آنلاین کمک ماهانه یا موردی کنید.

همه آن ۴۰۰ هزار کودک ایرانی ، که خودشان هم نمی دانند چه بر سرشان می آید، مثل کودکان خودمان هستند. آیلان های ایرانی را دریابیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=170537

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر