3

واشنگتن به تهران فشار می‌آورد چون ایران دستورات پدرخوانده را نمی‌پذیرد

  • کد خبر : 171056
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴

اندیشمند برجسته آمریکایی با انتقاد از سیاست خارجی ایالات متحده، گفت ایران به این دلیل زیر فشار است که از دستورات واشنگتن پیروی نکرده است.

«نوام چامسکی» اندیشمند برجسته آمریکایی در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، بار دیگر به انتقاد از سیاست خارجی آمریکا پرداخت و گفت سال‌هاست که عرصه روابط بین‌الملل، شبیه به گروه‌های مافیایی شده است.

وی که در ابتدا در مورد تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران صحبت می‌کرد، گفت شرکت‌های نفتی آمریکایی در محافل خصوصی خود از پابرجا ماندن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ناراحت هستند، چراکه می‌بینند شرکت‌هایی از تمام کشورهای جهان پس از رفع تحریم‌ها قادر به رسیدن به بازار ایران هستند، اما آمریکایی‌ها خود از این نعمت بی‌بهره‌اند.

چامسکی که با پایگاه «دموکراسی نو» (دموکراسی حالا) گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه آمریکا در برخورد با ایران مسائل سیاسی در اولویت بالاتری از منافع اقتصادی قرار داده، به کنایه گفت: «ایران باید تنبیه شود، ایران جرم بزرگی مرتکب شده است، آن‌ها از دستورات سرپیچی کرده‌اند. کسی حق ندارد از دستورات سرپیچی کند.»

این زبان‌شناس آمریکایی افزود: «یکی از دکترین‌های مهم در امور بین‌المللی که در ادبیات شاهد آن نیستیم، دکترین مافیا است. امور بین‌الملل، بسیار شبیه به مافیا شده است. پدرخوانده، سرپیچی از دستورات را تحمل نمی‌کند. این بسیار خطرناک است. به همین خاطر هم هست که اگر جایی یک مغازه‌دار بگوید که من باج نمی‌دهم، پدرخوانده این حرف را از او نمی‌پذیرد و حتی اگر به پولش هم نیاز نداشته باشد، باز هم آدمکش‌هایش را می‌فرستد تا او را له و لورده کنند. چراکه در غیر اینصورت، ممکن است بقیه هم از او یاد بگیرند و کم کم اوضاع شروع به تغییر کند.»

چامسکی ادامه داد: «این یک دکترین غالب در امور بین‌الملل است. در حقیقت، وقتی به گذشته نگاه می‌کنید، می‌بینید دلیل کودتای ۱۹۵۳ (علیه دولت محمد مصدق) هم همین بود. دلیل خصومت ایالات متحده با ایران، که خصومت بسیار جدی و شدیدی هم هست، همین است. به حمایت از صدام حسین (دیکتاتور مخلوع عراق) هم در این مورد، اشاره کردم. آن‌ها به ایران حمله کردند، یک حمله جدی.»

وی افزود: «آن‌ها (ایرانی‌ها) از دستورات سرپیچی کردند. آن‌ها یک ستمگر دستنشانده آمریکا را سرنگون کردند. آن‌ها به ایالات متحده دهان کجی کردند. به همین خاطر نمی‌توان آن‌ها را به حال خود گذاشت.»

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر