1

علوی: معاونت حقوقی رئیس‌جمهور موارد حقوقی مِنا را در مجامع بین‌المللی پیگیری می‌کند

  • کد خبر : 171825
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت‌خانه مکلف شده مستندات حادثه منا را جمع‌آوری و عمد یا غیرعمد بودن را بررسی و اعلام کند، گفت: معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز مسئولیت دارد موارد حقوقی را در مجامع بین‌المللی پیگیری کند.

 حجت‌الاسلام سیّد محمود علوی صبح امروز در مراسم تشییع پیکر جان‌باختگان حادثه منا در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، این حادثه را مرتبط با جهان اسلام و نه تنها ایران دانست و اظهار داشت: در این فاجعه مسلمانان ۲۲ کشور جهان داغدار شدند.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته دولت برای بررسی این حادثه افزود: در این جلسه وزارت اطلاعات مکلف شد، مستندات حادثه منا را جمع‌آوری و عمد یا غیرعمد بودن این حادثه را بررسی و اعلام کند؛ در همین راستا از همان زمان فعالیت خود را آغاز کردیم.

وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز مسئولیت دارد به نمایندگی از خانواده‌های داغدار و آسیب‌دیده موارد حقوقی این حادثه را در مجامع بین‌المللی پیگیری و اقدام شایسته را انجام دهد.

علوی با بیان اینکه وزارت کشور نیز مسئول تشکیل ستادهای مردمی و بازگرداندن حادثه‌دیدگان منا و پیکرهای جان‌باختگان شد، تصریح کرد: استانداران مسئولیت برگزاری مراسم تشییع جان‌باختگان و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های آنان را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت مأموریت یافت به عربستان سعودی برود و کمک‌های لازم به مصدومان صورت گیرد، بیان کرد: طی مذاکرات با مقامات سعودی آن‌ها ملزم شدند پیکرهای جان‌باختگان را هرچه سریع‌تر به کشور تحویل دهند و کار شناسایی اجساد انجام شود.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه فاجعه منا هم حج و هم اعیاد دینی و مذهبی را به کام مسلمانان جهان تلخ کرد، اظهار داشت: در این فاجعه دردناک مردم مسلمان ۲۲ کشور جهان داغدار شدند و ایران اسلامی نیز نزدیک به ۴۷۰ تن از عزیزان خود را در حادثه‌ای که به دلیل بی‌کفایتی آل سعود اتفاق افتاد، از دست داد.

وی با تاکید بر اینکه بی‌کفایتی آل سعود از یک طرف و رفتار نابخردانه آنان از سوی دیگر حادثه را در حد یک فاجعه رساند، گفت: اگر حاکمان سفیه آل‌سعود به جای آن رفتارهای نابخردانه با ملت مسلمان همدردی می‌کردند و به کشورهای اسلامی تسلیت می‌گفتند شاید کمی از عمق فاجعه و از خشم ملت‌های اسلامی کاسته می‌شد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه آنچه خشم ملت‌های مسلمان را نسبت به آل‌سعود برانگیخت، رفتار غیر‌انسانی آن‌ها بود که در پی بی‌کفایتی آن‌ها این فاجعه رخ داد، افزود: آل‌سعود با بی‌تفاوتی و دهن‌کجی برابر کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران، این فاجعه را عمیق‌تر کرد و خشم ملت‌های مسلمان را برانگیخت.

علوی تاکید کرد: باید ابعاد بین‌المللی این حادثه حفظ شود و ملت ایران با دیگر ملل کشورهای اسلامی این موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه موضع با صلابت مقام معظم رهبری نقطه عطفی شد که مقامات سعودی مراتب تسلیت خود را به ملت ایران اعلام کنند، گفت: گام‌های بعدی نیز برداشته خواهد شد که از یک سو عزت ایران اسلامی و از سوی دیگر، مراتب تسلی خانواده‌های داغ دیده تأمین شود.

منبع: تسنیم
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171825

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر