1

سعودی ها نشان دادند لیاقت مدیریت حج را ندارند

  • کد خبر : 171835
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

رئیس قوه قضائیه گفت: حضور پر از عاطفه و احساسات مردم عزیز کشورمان در مراسم تشییع جانباختگان فاجعه منا نشان از احساسات عمیق انسانی و توام با رحمت مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تشکر از حضور گسترده و پرمعنای مردم در تشییع جانباختگان حادثه منا افزود: این حضور بسیار پرعاطفه و پر از احساسات بود و این احساسات عمیق انسانی توأم با رحمت، رأفت و عطوفت موجب تسلای خاطر خانواده های داغدار و نشانگر انسانیت و عواطف عمیق در میان مردم بود.

رئیس دستگاه قضا گفت: باید خدا را به سبب این نزدیکی میان قلوب که در حوادثی این چنینی وجود دارد شکر کرد و این نشان می دهد که عمق عواطف انسانی، پیوندهای عمیقی با هم دارد و جدایی ابدان و اجساد آدمیان مانع از نزدیکی روح و عمق باطنشان نمی شود.

وی افزود: ما خدا را بر این نعمت شاکریم.

برای نحوه مدیریت حج باید چاره ای اندیشید

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: فریضه حج تعطیل بردار نیست چرا که بنای این فریضه بر حضور و اجتماع مردم است بنابراین باید برای نحوه مدیریت آن چاره ای اندیشیده شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی با اشاره به اینکه فاجعه منا باید از منظرهای مختلف دنبال و تعقیب شود افزود:‌ در این حادثه با رفتار ناشایست سعودی ها به ویژه نسبت به مجروحان و همچنین با بی توجهی آنها به اصل بروز حادثه مواجه بودیم و پس از آن نیز سعودی ها با اطلاع رسانی های غلط و غیر شفاف ظاهرا قصد تحریف افکار عمومی را داشتند.

وی گفت: همچنین سعودی ها در بیان تعداد جانباختگان و در نحوه رسیدگی و همچنین در تهمت زدن به کشورهای دیگر به گونه ای عمل کردند که نشان دادند در مساله مدیریت حج ناتوان هستند و لیاقت این مدیریت را ندارند که باید کشورهای اسلامی در این خصوص فکری کنند.

رئیس دستگاه قضا مساله حج را برای جهان اسلام مهم خواند و افزود: حج از فرایض بسیار مهم اسلامی است که جنبه های معنوی آن با اخوت اسلامی و جنبه های سیاسی توام شده است.

وی گفت: این فریضه مانند فرایض دیگر تعطیل بردار نیست اما چون این فریضه، فریضه خاصی محسوب می شود و  بنای آن بر حضور و اجتماع مردم است بنابراین برای نحوه مدیریت آن باید چاره ای اندیشیده شود .

آیت الله آملی لاریجانی افزود:‌ امیدواریم کشورهای اسلامی و نهادها و سازمان های مرتبط با این کشورها بتوانند طرحی را دنبال و تعقیب کنند که مساله اداره و مدیریت حج این‌چنین با فجایع غیرقابل بخشش توام نباشد.

وی گفت: مردم بسیاری از کشورهای اسلامی در این حادثه داغدار شدند و رفتار خصمانه و توام با تکبر و بی مسئولیتی سعودی ها در این موضوع قابل اغماض نیست.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: کشورهای اسلامی باید این مساله را دنبال و مسئولان کشور ما نیز باید از جهات مختلف آن را بررسی کنند و  قوه قضائیه هم از ابعاد حقوقی و قضایی کمک می کند تا مساله تعقیب و پیگیری شود.

 غرامت را ما باید از امریکا بخواهیم

رئیس قوه قضائیهدر ادامه  با اشاره به تصویب غرامت علیه ایران در مجلس نمایندگان امریکا گفت: غرامت را ما باید از امریکایی ها بخواهیم نه آنها از ما.

آیت الله آملی لاریجانی به رفتار امریکایی ها در منطقه و نسبت به جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: در بحث برجام امریکایی ها رفتار غیرمنطقی از خود نشان داده اند چون کسانی که با سیر این مسئله آشنا بودند می دانستند نامه ابتدایی که به صورت محرمانه فرستاده بودند چگونه بود و در ادامه امریکایی ها چه کردند.

وی گفت: اکنون مجلس نمایندگان امریکا مصوبه ای را به تصویب رسانده است که در آن غرامت را بر مردم کشورمان صادر کرده اند و از دولت ایران نسبت به آنچه که آنها اقدامات تروریستی در لبنان و جاهای دیگر خوانده‌اند درخواست غرامت دارند.

رئیس قوه قضائیه افزود: واقعاً جای تعجب است کشوری که دست خودش به انحاء ترورها و فجایا در کل دنیا آلوده است جمهوری اسلامی را به اقدامات تروریستی متهم می کند.

وی گفت: دفاع مظلومانه لبنانی ها را تروریست می خواند اما حمایت های خود را که سال ها پیش از منافقان، کوموله و دموکرات ها داشته فراموش کرده است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه امریکا حمایت بی دریغ خود را از صدام در یک جنگ غیرعادلانه و غیرانسانی علیه کشور ما در طول هشت سال فراموش کرده است افزود: همچنین مورد هدف قرار دادن  هواپیمای مسافربری  و پرپر کردن قریب به ۳۰۰ مسافر را فراموش کرده است که با این اوصاف غرامت را ما باید بخواهیم یا آنها؟

وی با بیان اینکه غرامت را جمهوری اسلامی باید بخواهد، گفت: از کودتای ۲۸ مرداد تاکنون جنایت های امریکایی‌ها در این کشور فراموش نشدنی است و در انحاء ، اطراف و اکناف دنیا نیز همین طور بوده است.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: از ویتنام گرفته تا همسایگی ما عراق، افغانستان و فلسطین جنایت های امریکایی‌ها فراموش نشدنی است.

وی گفت: این مسئله مهمی است که امریکایی ها دستشان به خون همه ملت ها آغشته است اما مدعی حقوق بشرند و هم مدعی غرامتند که این کمال پررویی، گستاخی و جسارت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: جالب تر از آن نیز بحث برجام است که عمل کردن به برجام را به پرداخت غرامت متوقف کرده اند که البته این مصوبه مجلس آنان است اما این نشانگر عمق بی صداقتی آنهاست.

وی گفت: ملت عزتمند ما هیچ وقت زیر بار این حرف ها نخواهند رفت.

  با دشمن، نمی توان دوستی کرد

رئیس قوه قضائیه گفت: به دولتمردان و مسئولان به ویژه مسئولان دیپلماسی توصیه می کنم متناسب با رفتار آمریکایی ها رفتار کنند.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه با دشمن نمی شود دوستی کرد ولو اینکه توافق و قراردادی صورت بگیرد، افزود : این قرارداد ، قرارداد با دشمن است و با یک قرارداد، دشمن از ناحیه دشمن بودن بیرون نمی رود خصوصاً دشمنی که چنین سابقه ای دارد و مدعی هم هست .

وی با بیان اینکه ما صلح حدیبیه هم داشتیم، گفت: اخیراً برخی از مسئولان سیاسی آمریکا ادعا کردند که ما گرچه توافق انجام دادیم اما فشار به ایرانی ها را براساس حقوق بشر حتماً ادامه خواهیم داد.

آملی لاریجانی افزود : اینها یک چنین جرثومه فسادی هستند و واقعاً ماهیت شان با عدم صداقت و جنایت توأم شده است؛ با اینها چه دوستی باید کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت : رفتار ما مسئولان در یک چارچوب بزرگتری تفسیر می شود ، ممکن است رفتار مسئولان ما عمدی هم نباشد اما باید توجه داشت رفتار همه ما مسئولان در یک چارچوب بزرگتری تفسیر به فهم می شود.

وی افزود: ما باید این چارچوب را از قبل بشناسیم که با دشمن چگونه رفتار کنیم و  دوست و دشمن کیست؟

آملی لاریجانی گفت: هر کس که به سوی ما دست دراز کند دوست ما که نیست باید حواسمان به این نکته جمع باشد و تا زمانی که آمریکایی ها رفتارشان همین رفتار است که یک دست گرو می گذارند و از پشت خنجر می زنند دوست ما نیستند و این چیز روشنی است و مردم کوچه بازار هم این را می دانند که آمریکایی ها دوست ما نیستند.

وی ادامه داد: اگر دوست ما بودند این همه فشار و تحریم های ظالمانه از چه باب است.

رئیس قوه قضائیه گفت: هنوز که هنوز است تحریم ها به جای خود است و اینها چیزی نشان نداده اند که نشانگر دوستی شان باشد.

آملی لاریجانی افزود: برنامه برجام توافقی است که دو  دشمن هم می توانند با هم توافق کنند.

وی گفت:‌ البته ما نمی خواهیم نفرت پراکنی و دشمن سازی کنیم بلکه باید چشم خود را به واقعیت ها باز کنیم و بدانیم که آمریکایی ها دوست ما نیستند و رفتار آنها در طول انقلاب این واقعیت را  نشان داده و اکنون نیز همین طور است.

رئیس قوه قضائیه افزود: آمریکایی ها با یک دست جلو می آیند و برنامه اقدام مشترک را دارند اما از پشت سر ببینید چه اقدامی علیه جمهوری اسلامی انجام می دهند.

وی گفت: حواس مسئولان کشور جمهوری اسلامی باید جمع باشد و بدانند که رفتار آنها باید با رفتار آمریکایی ها تنظیم شود و رفتارشان براساس واقعیت باشد و امیدواریم که این نکته را فراموش نکنیم چون قابل تفسیر و توجیه نیست.

 در پرونده متهم نفتی تحت تاثیر مداخلات قرار نمی گیریم

رئیس قوه قضائیه گفت: در جریان پرونده موسوم به پرونده نفتی با جدیت و قاطعیت رسیدگی خواهیم کرد و تحت تاثیر برخی مداخلات قرار نخواهیم گرفت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی افزود: پرونده های کلان اقتصادی در دستگاه قضایی مطرح است و ما در طول این سال‌ها پرونده های مختلفی در این موضوعات داشته ایم و قوه قضائیه نشان داد با فساد چه در بعد اقتصادی و چه در بعد امنیتی برخورد قاطع می کند.

رئیس دستگاه قضا گفت: در این موضوع دستخوش احساسات طرفین سیاسی نخواهیم بود و برخی به چپ و برخی به راست می کشند اما قوه قضائیه مسیر اعتدال را براساس مُر قانون و داده هایی که براساس آن می تواند قضاوت کند، تدبیر و رسیدگی می کند.

وی افزود: برخی در این گونه پرونده ها از ما انتظاراتی از جنبه های افراطی یا تفریطی دارند که نادرست است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: قوه قضائیه در پرونده کلانی که به پرونده  نفتی موسوم شده است با جدیت و قاطعیت رسیدگی خواهد کرد و امیدواریم مسیر صحیح حقوقی و قضایی در آن طی شود و برخی مداخلات از ناحیه هر نهاد و غیرنهادی که در مساله رسیدگی باشد از ناحیه قوه قضائیه پذیرفته نمی شود.

رئیس دستگاه قضا افزود: در جریان یک پرونده، افرادی که نقش قضایی در آن پرونده ندارند حق ورود ندارند .

وی گفت: گاهی شنیده می شود برخی ها خواستار ملاقات با متهم اصلی این پرونده بوده اند؛ خب ما نمی توانیم همین‌طور بگذاریم هر کسی ملاقات کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: در پرونده هایی که نکات مهم اقتصادی و جهات سیاسی دارد نمی توانیم بگذاریم هر کسی ورود کند و ورود دستگاه قضایی به این پرونده، حقوقی و قضایی است.

وی گفت: این پرونده علنی رسیدگی می شود و امیدواریم مسیر رسیدگی مانع از علنی شدنش نشود و امیدواریم متهمان به گونه ای برخورد نکنند که دستگاه قضایی مجبور شود این مسیر را عوض کند.

رئیس دستگاه قضا افزود:‌ امیدواریم رسیدگی عادلانه باشد و مردم ما اطمینان بیشتری پیدا کنند که دستگاه قضایی نقش بی طرف دارد و قاضی می خواهد براساس قانون و شرع عمل کند و ما مطمئنیم این چنین خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171835

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر