1

نامه چهار وزیر مربوط به بازار سرمایه و بورس است نه کلیت اقتصاد کشور

  • کد خبر : 171950
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶

سخنگوی دولت گفت: نامه اقتصادی چهار وزیر به دکتر روحانی فقط در ارتباط با بازار سرمایه و بورس مطرح شده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که روز سه شنبه در محل ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد، در ابتدای سخنانش از اعتماد دوباره نمایندگان دولت به وزیر راه و شهرساز قدردانی کرد و گفت: نمایندگان فهیم مردم در مجلس با زبان‌شناسی و قدرشناسی از انسان‌های خدوم، مجدداً به شایستگی‌های آخوندی این فرصت را برای فعالیت دوباره وی در دولت تدبیر و امید فراهم کردند که بتواند چون گذشته منشأ خدمت باشد.

نوبخت همچنین با بیان این که یکشنبه آتی یک تصمیم تاریخی از سوی نمایندگان دلسوز مردم گرفته خواهد شد گفت: در این روز نمایندگان تدابیر لازم را درباره برجام اتخاذ خواهد کرد تا این تحریم‌های ظالمانه اقتصادی کاهش پیدا کند.

وی افزود: با عزم مسئولیت سه قوه آثار سوء تحریم‌ها کم اثر شده و با تصمیم آگاهانه و هوشمندانه مسئولان زمینه اجرای برجام که یک افتخار ملی برای ایرانیان است، در یک قرارداد بین المللی این مهم را پیش خواهند برد و خواسته ملت نیز در آن تعمیم خواهد داشت.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست درباره این سوال که ۴ وزیر روحانی به وی نامه نوشتند و مخاطب این نامه چه کسی است و آیا فقط مربوط به ناهماهنگی برخی از دستگاه‌ها درباره برنامه اقتصادی است، اظهار داشت: در این نامه که در فضای رسانه‌ها نیز مطرح شد، بر روی چندین موضوع متمرکز بود که اساساً ۴ وزیر دولت تدبیر و امید در خصوص تبدیل رکود اقتصادی به یک بحران اعلام نگرانی کرده بودند.

وی افزود: آن‌ها گفتند چون دسترسی به رئیس جمهور ندارند که بتوانند مطالب خود را در جلسه بگویند مجبور شدند درخواست خود را به صورت مکتوب به وی ارائه دهند. دولت در این شرایط خاص برنامه‌ای در اختیار ندارد، بنابراین جای نگرانی است که باید در جهت پاسخگویی مستدل گمانه‌زنی‌ها را کنار بزنیم و به واقعیت دولت و ارتباط تیم اقتصادی‌اش و فعالیت ستاد اقتصادی‌اش بپردازیم تا ذهنیت افکار عمومی نسبت به چرایی این نامه روشن شود.

وی با بیان این که در هر کار مثبت و منفی اعتقاداتی وجود دارد، گفت: برای وجدان کاری‌ام این گزارش را می‌دهم که این نامه به مسئله کلیت اقتصاد ایران معطوف نیست بلکه در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: عده‌ای به دنبال این نامه برداشت‌شان این بود که با توجه به این که رئیس جمهور گزارشی در خصوص خروج از رکورد ارائه داد با این نامه دیدیم که هنوز بحران وجود دارد و ما به سمت چالش جدی حرکت می‌کنیم.

نوبخت با تأکید بر این که فعالیت‌های دولت در طی این دو سال در پی رکود و مهار تورم همچنان مورد تأیید این دو وزیر و افکار عمومی است اظهار داشت: مقام معظم رهبری این دو مؤلفه را به عنوان اقدام مثبت دولت برای مقابله با تورم مورد تأکید قرار دادند اما گفتند باید گام‌های بلندتری باید برداشته شود.

وی اضافه کرد: تبدیل رشد ۶٫۸ درصدی اقتصاد به بالای ۸ درصد حاکی از رشد مثبت اقتصاد است اما ما نیازمند رشد بالای ۹ درصد هستیم، رشد ما مثبت بوده اما ناکافی است و ما این رقم را به عنوان رشد مطلوب قرار ندادیم و همه رسانه‌ها نیز این موضوع را مطرح کردند اما برای رونق اقتصادی هدفمند باید فعالیت گسترده‌ای صورت بگیرد.

سخنگوی دولت با بیان این که امکان دارد این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که چرا دسترسی به رئیس جمهور وجود ندارد و آیا رئیس جمهور مشغله برجام و مسائل بین المللی را دارد که از مسائل داخلی کشور مغفول است، اظهار داشت: در روزهای یکشنبه و پنجشنبه از صبح تا بعدازظهر رئیس جمهور با اعضای ستاد اقتصادی جلسه دارند و گزارشات آن‌ها را جویا می‌شوند.

وی برای برنامه خروج از رکود که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت اقتصاد و دارایی مطرح شده بود، انتظاراتی داشتند و این موضوع در دو مرحله قابل بررسی است؛ یکی این که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک برنامه مدون و درستی داشته باشد و دیگری این که با تخصیص در اعتبارات عمرانی نسبت به افزایش تولید ناخالص داخلی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت کند و سایر بخش‌های اقتصادی نیز به این مهم عمل کنند.

نوبخت عنوان کرد: اولین سوالی که رئیس جمهور از بازگشتش از سازمان ملل به ایران از من داشت، این بود که آخرین گزارش از پرداخت‌های عمرانی چیست که بنده قبلاً گفته بودم ۱۰۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص بدهیم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور درباره سیاست‌های خروج از رکود و تورم که آیا باعث بسط پایه پولی نشده است و این که آیا ثبات لازم در بازار ارز وجود دارد،‌ از رئیس بانک مرکزی سوالاتی داشت. در واقع رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد امور و دارایی باید پاسخگوی سوالات روحانی باشند، چرا که رئیس جمهور درباره بازار سرمایه و بورس از وزرای حوزه مربوطه مطالبه‌گر است.

نوبخت بیان کرد: در همه جلسات وزرا بیش از ۴ ساعت وقت دارند تا طرح و برنامه‌های خود را به رئیس جمهور ارائه دهند. رئیس جمهور همواره در این جلسات بر این امر تأکید دارند که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید برای همه مسائل برنامه داشته باشد.

در ادامه نشست سخنگوی دولت با نشان دادن برخی از جزوات طرح‌ها و برنامه‌های وزرا به رئیس جمهور گفت: گزارش آثار کاهش قیمت نفت در متغیرهای اقتصاد کلان، سناریوهای پیشنهادی برای هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۹۴ برای محاسبه بار مالی بخشی از گزارشاتی است که مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: رئیس جمهور در هشتم تیر سال جاری نامه‌ای به معاون اولش داد تا برنامه جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه سرمایه‌ای را ادامه دهد و اعضای ستاد اقتصادی نیز موظف شدند برای خروج از رکود برنامه‌ای را ارائه دهند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گزارش اصلاح نظام بانکی و توسعه بازار سرمایه‌ای در مرداد سال ۹۴ به رئیس جمهور ارائه شد. همچنین برنامه ساماندهی بازارهای غیرمتشکل پولی و همچنین گزارش برجام، رفع تحریم‌ها و دوران پساتحریم از دیگر گزارشاتی است که وزرای مربوطه به رئیس جمهور ارائه دادند که همه این موارد قبل از دادن نامه ۴ وزیر به رئیس جمهور بود.

نوبخت با اشاره به پروسه رسیدگی به طرح‌ها و برنامه‌ها در جلساتی که با رئیس جمهور دارند، گفت: در این جلسات هر کس که طرحی می‌آورد باید از آن دفاع کرده و سپس نقطه نظرات پیرامون آن بیان می‌شود و پس از تأیید کلی تکمیل خواهد شد و رئیس جمهور نیز در این جلسات اشکالات را منعکس می‌کند. به عنوان مثال درباره کاهش نرخ سود بانکی اتفاق نظر بین وزرا بود و در این راستا وزارت اقتصاد پیشنهاد دیگری داشت و بانک مرکزی نیز پیشنهادات مربوط به خود را ارائه کرد. در واقع به تعداد اقتصاددانان نظرات وجود دارد و باید با یک جمع بندی کلی برنامه مدون به اجرا برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تأکید بر این که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی نسبت به دولت گذشته، بسیار با هم هماهنگ هستند، اظهار داشت: در جلساتمان برادرانه و صمیمانه برنامه‌های خود را ارائه می‌دهیم. درباره این نامه این ۴ وزیر باید بگویم ما همیشه مهر غیرقابل استناد می‌زنیم چون حرف‌های مختلفی زده می‌شود و نمی‌توان افکار عمومی را متشنج کرد.

وی اضافه کرد: نامه این ۴ وزیر به رئیس جمهور تخطئه توجه روحانی به مسائل اقتصادی بود که منجر به فرصت‌طلبی برخی رسانه‌ها شد و به نظر می‌رسد این نامه نباید رسانه‌ای می‌شد چرا که مربوط به مسائل داخلی دولت بود.

نوبخت تصریح کرد: دولت برای شرایط موجود در تاریخ ۸ مهر ماه سال جاری برنامه کوتاه مدتی برای شتاب‌بخشی به رشد اقتصادی را فراهم کرده است.

سخنگوی دولت درباره این سوال که آیا این نامه باعث به وجود آمدن اختلاف در داخل کابینه نمی‌شود، اظهار داشت: این اتفاق نخواهد افتاد و ما برای این که سؤاستفاده‌ای رخ ندهد دنبال ارائه راهکار هستیم و باید بر این امر تأکید کنم که مردم ما نامحرم نیستند و باید حرف‌هایی که هنوز در مرحله کارشناسی است و در حال تصمیم‌سازی است به بیرون درز نکند و پس از آن که به یک نتیجه قطعی رسید، اطلاع‌رسانی شود. هنگامی که من خبر این نامه از سوی ۴ وزیر را شنیدم جاخوردم.

افق نیوز/نوبخت در پایان درباره آخرین پیگیری‌های دولت درباره حقوق قربانیان حادثه منا خاطرنشان کرد: دولت از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی برای استیفای حقوق قربانیان حادثه‌دیدگان منا استفاده خواهد کرد و دولت ایران آن قدر اقتدار دارد که از این حقوق دفاع کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171950

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر