1

سناریوهای جدید واشنگتن برای عدم اجرای برجام/ آماده باش برای دوران پسا اوباما

  • کد خبر : 171995
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

از یاد نباید برد که مخالفان برجام در واشنگتن، نیروهای قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر به‌دلیل دفاع باراک اوباما از برجام قدرت مانور زیادی ندارند، اما آنها منتظرند تا نزدیک به یک سال دیگر که دوره ریاست‌جمهوری اوباما به پایان می‌رسد، تلاش‌های خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه کشورمان از سر بگیرند.

به گزارش پارس، فواد ایزدی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان اظهار داشت: نمایندگان مجلس آمریکا درصددند با تصویب طرحی تازه، راه را برای برداشته شدن تحریم‌ها علیه کشورمان ناهموارتر کنند.

وی افزود: در سنای این کشور نیز جمهوریخواهان تلاش‌های تازه‌ای را برای به نتیجه نرسیدن برجام آغاز کرده‌اند که به‌ نظر می‌رسد همه این سنگ‌اندازی‌ها، آغازی بر فرآیندی باشد که عمل نکردن واشنگتن به تعهدات خود را نشانه رفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه مطالعات جهان با اشاره به اقدامات واشنگتن برای دوران بعد از اوباما گفت: تلاش‌های تازه مخالفان برجام در آمریکا گرچه به‌دلیل استفاده احتمالی باراک اوباما از ابزار وتو، ممکن است در شرایط کنونی مانعی جدی در برابر برجام به‌شمار نیاید، ولی از آنجا که طبق برجام، تحریم‌ها نه لغو، بلکه تعلیق می‌شود، طرح‌ها و مصوبات مخالفان برجام در کنگره آمریکا نشان می‌دهد چنین اقداماتی می‌تواند در آینده دردسرساز شود.

ایزدی افزود: از یاد نباید برد که مخالفان برجام در واشنگتن، نیروهای قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر به‌دلیل دفاع باراک اوباما از برجام قدرت مانور زیادی ندارند، اما آنها منتظرند تا نزدیک به یک سال دیگر که دوره ریاست‌جمهوری اوباما به پایان می‌رسد، تلاش‌های خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها علیه کشورمان از سر بگیرند.

وی اضافه کرد: این مخالفان البته با بخش‌هایی از برجام که شامل محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران یا تشدید نظارت‌ها می‌شود، مشکلی ندارند بلکه در نظر دارند تا یک سال دیگر که از یک‌سو ایران به این تعهدات خود عمل کرد و از سوی دیگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با حساسیت‌هایی احتمالا کمتر از اوباما نسبت به برجام به قدرت رسید، آن‌گاه در برابر اجرای تعهدات واشنگتن مانع‌تراشی کرده و با کاهش دغدغه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران به‌دلیل اجرای تعهدات کشورمان، مانع از آن شوند که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود.

ایزدی تاکید کرد: متاسفانه در چنین شرایطی دست ایران خالی است و به‌دلیل اجرای تعهدات ایران و عمل نکردن طرف مقابل به اجرای تعهداتش، دچار زیان خواهیم شد و برای همین است که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند اگر قرار بر لغو تحریم‌های ایران نباشد، معامله‌ای در کار نخواهد بود.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=171995

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر