1

۲۵ سالگی یک نمایش عاشورایی

  • کد خبر : 172882
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

نمایش «خورشید کاروان» کاری است از گروه فدک که امسال هم برای بیست‌و پنجمین سال پیاپی اجرا می‌شود.

نخستین کارگردان این نمایش عاشورایی حسین مسافرآستانه بود که آن را با همکاری گروه تئاتر آیین به صحنه برد. سال‌هاست قرعه کارگردانی نمایش به نام محمود فرهنگ خورده و قرار است خورشید کاروان از اربعین حسینی در برج میلاد اجرا شود. متن نمایش را مهدی متوسلی براساس داستان معروف «دیر راهب» نوشته که از مستندترین و دقیق‌ترین داستان‌های تاریخی صدر اسلام به‌شمار می‌آید.

فرهنگ که زمانی یکی از بازیگران این نمایش دینی بوده و در سال‌های اخیر در مقام کارگردان گروه را همراهی می‌کند، درباره اجرای خورشید کاروان به همشهری می‌گوید: این نخستین نمایش در تاریخ تئاتر ایران است که به‌صورت مستمر ۲۵سال اجرا می‌شود. نمایش در این سال‌ها علاوه بر سالن‌های بزرگ تهران، در شهرهای بزرگ و کشورهای آسیایی و اروپایی ازجمله هلند، انگلیس و امارات اجراهای متعدد داشته و امسال هم ۱۵شب در برج میلاد روی صحنه می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است نمایش‌های تاریخی و مذهبی هم به ورطه تکرار بیفتند یا نه می‌گوید: بسیاری از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌های معتبر و معروف دنیا سال‌ها روی صحنه نمایش باقی می‌مانند و تکرار می‌شوند. خورشید کاروان هم نمایشی با مضمون دینی است و یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ اسلام را به تصویر می‌کشد. به‌نظر من این نمایش هرگز به تکرار نمی‌افتد و مخاطب خود را از دست نمی‌دهد.

فرهنگ، اعضای اجرایی گروه تولید خورشید کاروان را ۱۲۰نفر و تعداد بازیگران آن را ۵۰نفر ذکر می‌کند و درباره تغییر در متن و شیوه اجرا یادآور می‌شود: متن خورشید کاروان در این سال‌ها کمتر دچار تغییر شده اما امسال متأسفانه برای دومین سال زنده‌یاد مرحوم انوشیروان ارجمند را روی صحنه نخواهیم داشت. ایشان ۱۲سال با گروه همراه بود و جلیل فرجاد نقش او را در خورشید کاروان بازی می‌کند.

خورشید کاروان داستان ورود کاروان اسیران کربلا به یک دیر در مسیر عراق به شام است. راهب پیر تنها در دیر خود به عبادت با پروردگار مشغول است و پسرش پطروس برای یافتن حقیقت آنچه در کتاب مقدس آمده به کوفه رفته است. دیر آن شب یک مهمان ویژه دارد… .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=172882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر