3

گاف مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش بر علیه وام خودرو/ آیا سود وام خودرو ۲۵ درصد بود؟

  • کد خبر : 174992
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲

محمدرضا سبزعلیپور ، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در اظهارنظری عجیب و به دور از منطق علمی میزان سود وام های ۲۵ میلیونی را ۲۵ درصد اعلام کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی افق، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و همچنین رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در اظهار نظری عجیب نسبت به وام ۲۵ میلیونی خودرو واکنش منفی نشان داد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با فاجعه قلمداد نمودن وام ۲۵ میلیونی خودرو میزان سود تعلق گرفته به این وام را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت : فاجعه از آنجا شروع شد که وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو با باز پرداخت ۷ ساله به وامی‌با۸۰ درصد پول خودرو با بازپرداخت ۴ ساله، سود وام از ۱۶ درصد به یکباره به سود ۲۵ درصد افزایش پیدا یافت بطوریکه علاوه بر ۱۶ درصد سود ۹ درصد ارزش افزوده نیز به آن اضافه شد.

خبرنگار افق با مراجعه به قسمت محاسبات اقساط بانک ملت درپی کشف میزان دفیق سود متعلقه به این وام ها و با درنظر گرفتن طولانی ترین مدت زمان ارائه وام برآمد:

در نمونه طرح مورد بررسی شده که توسط شرکت های خودروساز ارائه گردیده است، برای وام ۲۵ میلیونی بصورت ۴۸ ماهه طی ۴ چک به مبلغ تقریبی هرچک ۴میلیون و ۳۵۱ هزارتومان و در مجموع با احتساب سود ۱۶ درصد سالیانه (۹ میلیون و ۸۰۸هزارتومان برای کل دوره )، خریدار می بایست پس از ۴ سال مبلغ ۳۴ میلیون ۸۰۸ هزارتومان را بابت وام ۲۵ میلیونی پرداخت نماید.

melat-khodro

همانطور که در جدول محاسبات بانک ملت مشاهده می شود اختلاف معناداری میان اقساط و درصد سود ۱۶ درصد اعلامی توسط خودروسازان وجود ندارد و خودروسازان مطابق با سود ۱۶ درصد اقدام به دریافت چک نموده اند.

اما مشکلی که در چند روزه اخیر موجبات برداشت نادرست  برخی افراد در خصوص میزان دقیق سود این وام را فراهم آورد، دریافت مبلغ ۹ درصد از میزان سود وام بصورت مازاد بر مبلغ پیش پرداخت از خریداران توسط یکی از خودروسازان  بود.

به عنوان مثال در طرح مورد بررسی شده، خودروساز اقدام به دریافت مبلغ تقریبی ۸۸۳ هزارتومان مازاد به عنوان مالیات ارزش افزوده از خریداران نموده است که این رقم بالاترین میزان دریافت مالیات در کلیه طرح های این خودروساز بوده است.

خبرنگار افق با مراجعه مجدد به قسمت محاسبات اقساط بانک ملت و با این ذهنیت که خودروساز مبلغ ۸۸۳ هزارتومان کمتر از ۲۵ میلیون تومان وام ارائه داده است (ذهنیتی که نزدیک به ذهنیت مورد اشاره رئیس مرکز تجارت جهانی ایران می باشد)، جدول سود و اقساط به شرح زیر مشاهده نمود:

melat-khodro2

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود حتی در صورتی که میزان مبلغ مازاد دریافتی در خصوص مالیات ارزش افزوده  را از کل میزان وام ۲۵ میلیونی کسر نمائیم کل میزان سود دریافتی به مابین ۱۷ تا ۱۸ درصد خواهد رسید و با گفته های رئیس مرکز تجارت جهانی ایران اختلاف معناداری دارد.

البته مسئولین امر در حال پیگیری موضوع و حل مشکل هستند

علی عسگری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور   امروز (۲۵ آبانماه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت : نرخ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی خودروسازان از مردم در این طرح تا حدودی با قوانین مالیاتی ما مغایرت دارد.

وی افزود: البته باید بگویم بخشی از این میزان مالیات بر ارزش افزوده درست و بخشی دیگر نادرست است که در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستیم.

در حالیکه ارائه خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی هفته گذشته با استقبال شدید مردم  و خودروسازان مواجه گردید و در نهایت باعث شد تا طرح ۶ ماهه خروج از رکود اقتصادی در ۶ روز با موفقیت به اتمام برسد، به نظر می رسد برخی واکنش های نادرست  و غیر علمی از سوی برخی چهره های اقتصادی و تجاری موجبات بد بینی افکار عمومی را به طرح های اقتصادی دولت و به تبع آن عدم مشارکت مردم را فراهم آورد که لزوم دقت نظر بیشتر این کارشناسان را برای جلوگیری از این مهم می طلبد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. باسلام
    ما که گافی ندیدیم! اگر رقم سود بانکی اعلام شده توسط ریاست محترم مرکز تجارت جهانی ایران به اضافه مالیات دریافتی کمی متفاوت از آمارهای تحقیقی شما بوده که نامش گاف نیست، چرا از ده مورد آمار درستی که داده اند چشم پوشی کرده اید و درست به یک عدد و رقمی که فکر میکند کمی متفاوت است چسبیده اید؟ هر چند که خودتان بنوعی این آمار را تأیید کردید. اما باتوجه به برداشتی که اینجانب از گفته و تحلیل واقع بینانه آقای سبزعلیپور دارم این است که اصل موضوع میزان سود و مالیات دریافتی نیست بلکه سنگینی اقساط، بی پولی مردم و احتمالاً عدم توانایی در بازپرداخت وامها خواهد بود که هشدار درستی داده اند. با سپاس از شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر