2

حضور سران ۹ کشور در نشست گازی تهران

  • کد خبر : 175085
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

وزیر نفت با اعلام اینکه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۸ رئیس جمهور و یک نخست وزیر برای حضور اعلام آمادگی کردند، گفت: علاوه بر کاهش قیمت نفت حضور آمریکا در بازار گاز نیز موجب کاهش قیمت صادراتی گاز شده است.

بیژن نامدار زنگنه با اعلام اینکه هفته آینده روسای جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان(به عنوان مهمان)، ایران و نخست وزیر الجزایر در نشست اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: حضور این تعداد از سران در چنین نشستی بی سابقه است چرا که در نشست قطر ۴ رئیس جمهور و در نشست روسیه ۳ رئیس جمهور حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس سران جهت همکاری رقبا با یکدیگر است، گفت: کشورهای عضو به حدی از بلوغ رسیده‌اند که در کنار رقابت با یکدیگر به همکاری بپردازند. اگرچه برخی از اعضا رقبای بالفعل و برخی دیگر رقبای بالقوه محسوب می‌شوند.

وزیر نفت بابیان اینکه ایران در حال حاضر نقش تعیین کننده‌ای در بازار صادرات گاز ندارد گفت: در حال حاضر صادرات گاز ایران معادل با حجم واردات گاز است.

زنگنه با اعلام اینکه اولویت ایران برای صادرات گاز کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است گفت: اگر چه قطر درحال حاضر حجم گاز بیشتری نسبت به ایران تولید می‌کند این کشور تقریباً برای حجم زیادی از تولید خود مشتری دارد. این درحالی است که ایران تمایل دارد علاوه بر پاکستان و عراق و عمان به افغانستان و کردستان عراق نیز گاز صادر کند.

وی با اظهار اینکه کلیه فازها به جز فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم افتتاح خواهند شد، گفت: فاز ۱۵و ۱۶ این میدان گازی درحال حاضر آماده افتتاح رسمی است.

وزیر نفت تأکید کرد: در بخش صادرات ال. ان. جی کشورهای آسیایی نسبت به اروپایی‌ها در اولویت قرار دارند. درحال حاضر طرح ایران ال.ان.جی با ۱۰ میلیون تن ظرفیت به پیشرفت ۶۰ درصد رسیده است که متأسفانه به دلیل تحریم‌‌ها ادامه اجرای این طرح متوقف شده است.

زنگنه با اذعان اینکه ایران در صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله موفق نبوده است، گفت: صادرات با خط لوله در مسیرهای طولانی مشکلات زیادی دارد از جمله اینکه باید کشورهای زیادی را در مسیر خط لوله قانع کرد. به همین دلیل تأکید ما برای صادرات گاز به این قاره ال.ان.جی است. اینگونه پول‌هایی که وسط راه می‌خواهند از ما بگیرند را دیگر پرداخت نخواهیم کرد.

وی گفت: برای ساخت واحدهای ال.ان.جی به دلیل ریسک بالا باید حتماً سرمایه گذاری خارجی وجود داشته باشد.

وزیر نفت با تأکید براینکه ایران به دنبال آن نیست که اوپک و جی.سی.اف را سیاسی کند، گفت: جی.سی.اف تنها محل گفتگو است و اینکه در مقطعی سران ۹ کشور جمع می‌شوند تا با یکدیگر گفتگو کنند اینگونه می‌شود برداشت کرد که این اجلاس برای آنها مهم بوده است. در حال حاضر صحبت‌ها بیشتر تحقیقاتی و پژوهشی است اما به مرور وارد بحث‌های قیمتی و بازار هم خواهیم شد.

زنگنه با بیان اینکه دیپلماسی گازی ایران در جی.سی.اف تدوین نمی‌شود گفت: در این نشست تنها سعی داریم که منافع اعضا را به یکدیگر نزدیک کنیم علاوه براین اینگونه نشست‌ها موجب تقویت روابط دوجانبه ، انتقال اموزش و تکنولوژی، سرمایه گذاری مشترک و کنترل قیمت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این اجلاس درباره حضور آمریکا در بازار گاز بحث و گفتگو خواهد شد؛ چرا که آمریکا در بازار گاز واقعیتی است انکار ناپذیر؛ کشوری که قرار بود واردکننده ال.ان.جی باشد الآن بزرگترین صادرکننده ال.ان.جی است.

وزیر نفت با رد این موضوع که تا زمان بهره‌برداری از طرح‌های ال.ان.جی ایران، بازار گاز ال.ان.جی اشباع شده است، گفت: بازار اشباع نمی‌شود بلکه قیمت‌ها تحت فشار کاهش پیدا می‌کند البته ایران قرار نیست به هر قیمتی گاز خود را صادر کند باید قیمت گاز صادراتی با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته قابل قبول باشد.همیشه می‌شود در بازار محموله‌های اسپات وارد شد تنها قیمت‌هاست که تغییر می‌کند.

زنگنه با اشاره به اینکه در نشست وزرای کشورهای عضو جی.سی.اف قرار است در مورد تمدید دبیرکلی ایران بحث شود، گفت: امکان تمدید دبیرکلی ایران زیاد است البته در حال حاضر لیبی نیز برای بدست آوردن دبیرکلی این سازمان ابراز تمایل کرده است.

*دیگران باید نگران قیمت نفت بعد از افزایش صادرات ایران باشند

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران نگران نیست با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام بعد از لغو تحریم‌ها قیمت نفت کاهش یابد، تصریح کرد: کشورهایی که سهم ایران را در زمان تحریم تصاحب کردند باید از این شرایط نگران باشند. درحال حاضر فیوچر افزایش تولید نفت ایران را در قیمت نفت خود مصاحبه کرده است پس هم اکنون قیمت فعلی متأثر از افزایش تولید نفت ایران است.

وزیر نفت ادامه داد: در صورتی که صادرات نفت ایران دوبرابر شود و قیمت‌ها به نصف کاهش یابد بازهم ایران متضرر نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی سهم بازار نفت خود را به دیگران واگذار نخواهد کرد.

زنگنه با اشاره به اینکه در گذشته سهم آسیا از بازارهای نفت ایران ۶۰ درصد و اروپا ۴۰ درصد بود گفت: به دنبال سهم سابق نیستیم نگرانی بابت فروش افزایش تولید نفت خود نیز نداریم. البته تمایل کشور به این است که صادرات خود را به آسیا افزایش دهد چرا که قیمت صادرات نفت خام در این منطقه چند سنت بیشتر است.  البته زمانی که در اوپک اعلام کردم که قرار است تولید ایران ۵۰۰ هزار بشکه اضافه شود برخی گفتند هر زمان که اضافه شد مطرح کنید؛ چرا که با «می‌خوام می‌خوام» دیگران موضوع را جدی نمی‌گیرند.

*خرید پالایشگاه‌های خارجی مشروط است

وی با اعلام اینکه ایران تصمیم دارد در سهام پالایشگاه‌های خارجی شریک شود، گفت: البته این موضوع مشروط به این است که پالایشگاه مورد نظر نفت خام خود را از ایران تأمین کند. در حال حاضر صندوق توسعه ملی در صدد است منابع مورد نیاز برای چنین کاری را تأمین کند این منابع شاید به صورت وام در اختیار افراد قرار بگیرد.

*تجدید نظر در سهم تجارت گاز کشور

وزیر نفت با اظهار اینکه دستیابی به ۱۰ درصد سهم تجارت گاز در جهان توسط ایران عددی است بسیار قدیمی که باید در آن تجدیدنظر شود، درباره مذاکره با روسیه در زمینه بازارهای صادرات گاز یادآور شد: در اقتصاد جهانی وقتی حرف پیش می‌رود که قدرت داشته باشیم؛ وقتی می‌توانیم با روسیه در این زمینه مذاکره کنیم که گاز قابل توجهی تولید کنیم.

تسنیم/زنگنه با اشاره به اینکه تا دو ونیم سال آینده مصرف نفت سفید، ال.پی.جی و نفت کوره تقریباً صفر می‌شود گفت: در این مدت سوخت مایع(بنزین، گازوئیل و سوخت جت) صرف حمل و نقل خواهد شد. اولویت مصرف گاز، تزریق به چاه‌های نفت و جایگزینی با فراورده های نفتی است.

وی با اذعان به اینکه بالاترین قیمت گاز مربوط به سی.ان.جی با نرخ هر مترمکعب ۳۰۰ تومان است، گفت: سود حاصل از فروش گاز به پتروشیمی‌ها به ۲۰۰ تومان هم نمی‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به تخفیف ۵ درصدی در خوراک واحدهای پالایشگاهی گفت: هم اکنون پالایشگاه های کشور یک و نیم میلیارد از درآمدهای مردم را از طریق یارانه دریافت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175085

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر