3

سهمیه‌بندی بنزین به تاریخ پیوست

  • کد خبر : 175454
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۷:۰۶

با تک نرخی شدن بنزین از بامداد امروز طرح سهمیه‌بندی بنزین به تاریخ پیوست.

آرمان: با تک نرخی شدن بنزین از بامداد امروز طرح سهمیه‌بندی بنزین به تاریخ پیوست. بنزین ۷۰۰ تومانی آخرین بازمانده بنزین سهمیه‌ای به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر در کارت‌های سوخت رانندگان شارژ می‌شد، اما در شرایط فعلی و بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این سهمیه قطع شد و از امروز متقاضیان باید بنزین را به صورت آزاد و با نرخ ۱۰۰۰ تومان خریداری کنند. براساس آخرین آمارها، کمتر از ۴۰۰ میلیون لیتر دیگر از بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت باقی مانده که بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر آن مربوط به خودروهای نظامی و انتظامی است که سهمیه داشته‌اند و باید گفت که بیشتر مردم سهمیه ۷۰۰ تومانی خود را مصرف کرده‌اند. بر اساس اعلام وزارت نفت عرضه تک‌نرخی بنزین از جمله اهداف کلانی است که به عنوان موفقیتی مهم به ثمر نشسته، تا جایی که به گفته سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران عرضه تک‌نرخی فرآورده‌های نفتی گام و موفقیتی مهم در کارنامه این شرکت است و با این اتفاق مهم، بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به نظارت و کنترل این فرآورده نفتی، تسویه حساب و تعامل با صاحبان مجاری عرضه سوخت، حل و فصل شد. به گزارش ایسنا، ناصر سجادی با اشاره به سامانه هوشمند سوخت اظهار کرد: عرضه بنزین براساس این سامانه صورت می‌گیرد و با اینکه بعد از تک‌نرخی شدن بنزین به ۱۰۰۰ تومان (در صورت اتمام سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی)، مردم کمتر از کارت‌های سوخت خود استفاده کرده‌اند، تصمیمی درباره سامانه هوشمند سوخت گرفته نشده است و عرضه بنزین بر پایه قبل و با بهره گیری از این سامانه انجام می‌شود. او درباره احتمال اخذ مبلغ اضافی از رانندگانی که با استفاده از کارت جایگاهداران سوخت گیری می‌کنند، گفت: دولت موافق این روند نیست و تمایل ندارد وجه اضافی از رانندگان گرفته شود.
  کارت سوخت هم به تاریخ می‌پیوندد؟
با تک نرخی شدن بنزین عملا حذف کارت سوخت که در سال‌های اخیر مورد استفاده شهروندان بوده است نیز کلید خورده است. سهمیه‌بندی بنزین به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شد. به دنبال اجرای این طرح شهروندان می‌توانستند از سهمیه بنزین خود با استفاده از کارت سوخت استفاده کنند و اگر بنا بر این بود که بنزین بیشتری استفاده کنند باید آن را به صورت آزاد خریداری می‌کردند. کارت سوخت اساسا برای بنزین دو نرخی طراحی شده بود و بعد از اینکه مسئولان تصمیم گرفتند بنزین را تک نرخی کنند، عملا استفاده از آن غیرمنطقی به نظر می‌رسد. با وجود این، مسئولان اصرار دارند استفاده از کارت سوخت همچنان ادامه خواهد داشت. اما آنها سناریو مشخصی برای استفاده از کارت سوخت ندارند و در یک مورد تنها وزیر نفت عنوان کرده است که کسانی که از کارت سوخت استفاده می‌کنند مورد تشویق قرار می‌گیرند. خرداد امسال بیژن زنگنه همچنین گفت: قانون افزایش نرخ بنزین و رسیدن آن را به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس در سال جاری اجازه داده است و ما هنوز از این معیار عقب هستیم. او ادامه داد: وجود چند نرخی در فراورده‌ها ازجمله بنزین به طور طبیعی فسادآور است. البته نمی‌خواهیم کارت سوخت را حذف کنیم چرا که اطلاعات مناسبی می‌دهد. با وجود این، از ماه‌ها پیش جایگاهداران عنوان می‌کنند که استفاده از کارت سوخت عملا غیرمنطقی و غیر ممکن است. آنها اعتقاد دارند که با تک نرخی شدن بنزین باید کارت سوخت حذف شود. با وجود این، برخی کارشناسان هشدار می‌دهند حذف کارت سوخت می‌تواند به افزایش مجدد مصرف بنزین منجر شود. آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد به دنبال سهمیه‌بندی بنزین و گازوئیل مصرف سوخت در ایران به میزان چشمگیری کاهش یافته بود، همانطور که آمار‌ها از کاهش میزان قاچاق سوخت به خارج از کشور که یکی از معضلات اقتصادی سال‌های اخیر بوده است حکایت دارد.
 برنامه‌ای برای کارت سوخت وجود ندارد
در همین رابطه رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت گفت: هنوز برنامه‌ای برای حذف کارت‌های سوخت وجود ندارد و همچنان متقاضیان باید یا از کارت سوخت خودشان یا از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند. به گزارش ایسنا، بیژن حاج‌محمد رضا با بیان اینکه از بامداد یکشنبه یکم آذر بنزین ۷۰۰ تومانی در کارت و بیرون از کارت سوخت هیچ امتیازی ندارد، اظهار کرد: از فردا در سراسر نقاط کشور بنزین معمولی به قیمت ۱۰۰۰ تومان و بنزین سوپر به قیمت ۱۲۰۰ تومان و سایر مشتقات نیز به همان قیمت‌های سابق عرضه می‌شود. او با ابراز گلایه از وجود کارت‌های سوخت در شرایط کنونی و اینکه این کارت‌ها دیگر کارایی قبلی را ندارند گفت: زمانی که بنزین به صورت آزاد عرضه می‌شود دیگر نیازی به وجود کارت نیست و به همین دلیل پیگیری‌هایی را برای حذف کارت سوخت انجام داده‌ایم، اما تاکنون هیچ دستوری به ما ابلاغ نشده است. رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت با بیان اینکه متقاضیان هم می‌توانند از کارت آزاد و هم از کارت خودشان بدون پرداخت هیچ مبلغی استفاده کنند، تصریح کرد: شایعاتی مبنی بر دریافت پول از مشتریانی که از کارت جایگاهداران استفاده می‌کنند وجود دارد، اما باید گفت در این باره هیچ صحبتی نشده است.
 وضعیت جایگاه‌ها عادی است
حاج محمدرضا درباره وضعیت جایگاه‌ها گفت: براساس تمهیدات و اقدامات انجام شده جایگاه‌ها با حداکثر قدرت آماده پذیرش متقاضیان هستند. او ادامه داد: تاکنون آنطور که انتظار می‌رفت جایگاه‌های بنزین شلوغ نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که از ظهر به بعد تعداد متقاضیان افزایش یابد. او با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل وجود CNG مصرف انرژی در قیاس با گذشته متعادل شده است، گفت: در شرایط فعلی مصرف بنزین به‌طور میانگین بین ۷۲ تا ۷۶ میلیون لیتر در روز است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175454

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر