20

قایق صادرات سوار بر امواج شرایط

  • کد خبر : 175618
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

بررسی آمار گمرک نشان می دهد که صادرات کالای ایرانی از الگوی خاصی تبعیت نمی کند و هر ماه بسته به شرایط متغیر است و همین امر موجب می شود که نتوان از ظرفیت و پتانسیل بالای آن در اقتصاد استفاده کرد.

آمار گمرک حاکی از آن است که در مهر ماه صادرات همچنان با نوسان همراه بود و بر خلاف پیش‌بینی‌های انجام شده در هفت ماهه نخست سال‌جاری صادرات از نظر وزنی ۳٫۳۹ درصد و از نظر ارزشی ۱۵٫۰۹ درصد کاهش یافت.

بر اساس این گزارش؛ در هفت ماهه نخست سال‌جاری ۵۶ میلیون و ۱۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار از کشور صادر شد.

آمار گمرک حاکی از آن است که در مهر ماه چین، عراق و امارات متحده عربی سه مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران بودند در کنار همه فراز و نشیب‌ها و موانعی که بر سر راه صادرات بود تجار ایرانی از پا ننشستند و در مهر ماه صادرات به برخی کشورها افزایش یافت.

از آن جمله می‌توان به صادرات کالا به امارات متحده عربی اشاره کرد که در مهر ماه ۷۳۶ هزار و ۹۴۰ تن کالا به ارزش ۳۸۰ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۵۱ دلار از ایران به این کشور صادر شد و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۴۹٫۳۸ درصد و از نظر ارزشی ۲۲٫۸۵ درصد افزایش یافت.

صادرات به افغانستان نیز در مدت یاد شده با افزایش همراه بود و ۳۷۷ هزار و ۶۰۲ تن کالا به ارزش ۲۷۱ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۱۳۰ دلار از ایران به این کشور صادر شد و صادرات به این کشور نیز از نظر وزنی ۴۲٫۲۴ درصد و از نظر ارزشی ۲۹٫۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هند نیز دیگر مقصد کالاهای صادراتی ایران در مدت یاد شده است که ۵۶۸ هزار و ۸۰۰ تن کالا به ارزش ۲۳۷ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۷۲ دلار از ایران به این کشور صادر شد و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۶۱٫۴۹ درصد و از نظر ارزشی ۴۰٫۷۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ترکیه نیز ششمین مقصد کالاهای صادراتی ایران در مهر ماه است که صادرات به این کشور از نظر وزنی ۱۰۳٫۷۲ درصد و از نظر ارزشی ۴۰٫۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کویت از دیگر کشورهایی بود که در مهر ماه صادرات کالایی ایرانی به این کشور افزایش یافت و ۱۹۵ هزار و ۶۳۰ تن کالا به این کشور صادر شد.

قطر از کشورهایی بود که در مهر ماه صادرات کالای ایران به این کشور افزایش چشمگیری یافت به نحوی که ۳۴۷ هزار و ۵۵۴ تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون و ۵۵ هزار و ۶۵۵ دلار به این کشور صادر شد و این میزان صادرات از نظر وزنی ۱۴۶۴٫۴۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۶۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید در مدت یاد شده صادرات به لبنان نیز از نظر وزنی ۳۹٫۸۵ درصد و از نظر ارزشی ۳۲٫۳۶ درصد افزایش یافت همچنین صادرات به سوریه نیز از نظر وزنی ۱۳۷٫۳۶ درصد و از نظر ارزشی ۲۷٫۷۸ درصد افزایش یافت.

گرجستان نیز در مدت یاد شده از کالاهای ایرانی بی‌نصیب نماند و ۲۳ هزار و ۴۷۵ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۸۲۹ دلار از ایران به این کشور صادر شد و این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۶۶٫۳۶ درصد و از نظر ارزشی ۳۲٫۶۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

صادرات به پرتغال نیز در مهر ماه از نظر وزنی ۱۹۱۷۶۳۲۸ درصد و از نظر ارزشی ۴۲۶۶۸۵٫۲۵ درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش اندونزی نیز در مهر ماه با افزایش واردات از ایران همراه بود و صادرات کالای ایرانی به این کشور از نظر وزنی ۱۶۱٫۹۲ درصد و از نظر ارزشی ۲۰۸٫۶۹ درصد افزایش یافت.

همچنین صادرات به اردن نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۹۲۸۰٫۹۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۸۴٫۹۹ درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید در مهر ماه صادرات به بنگلادش از نظر وزنی ۶۴٫۸۲ درصد و از نظر ارزشی ۴۳٫۲۵ درصد و صادرات به الجزایر از نظر وزنی ۹۴۰٫۲۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۳۰۵۶٫۵۱ افزایش یافت.

سودان از دیگر کشورهایی بود که در مهر ماه شاهد افزایش واردات از ایران بود و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۱۶۰٫۶۴ درصد و از نظر ارزشی ۱۸٫۵۸ درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید صادرات به سومالی نیز در مهر ماه با افزایش همراه بوده و صادرات به این کشور از نظر وزنی ۳۶۷٫۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۱۵۹٫۱۷ درصد افزایش یافته است.
صادرات به کانادا نیز در مهر ماه از نظر وزنی ۵۰٫۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۱٫۴۵ درصد افزایش یافت و آمار گمرک حاکی از آن است که صادرات به افزایش نیز در مهر ماه از نظر وزنی ۱۶۰۴٫۷۹ درصد و از نظر ارزشی ۱۱۸٫۰۴ درصد افزایش یافت.

بر اساس آمار گمرک صادرات به عراق، چین، هنگ‌کنگ، ترکمنستان، ایتالیا، ویتنام، آذربایجان، عمان، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، اسپانیا، عربستان سعود، میانمار، اوکراین، کره، سری‌لانکا، مالزی، قرقیزستان در مهر ماه با کاهش همراه بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در شرایط جدید اقتصاد،دولت باید برنامه جدی برای صادرات داشته باشد و اجازه ندهد کشتی صادرات سوار بر امواج شرایط حرکت کند چرا که بررسی آما رنشان می دهد که صادرات کالای ایرانی به کشورهای همسایه نیز از الگوی خاصی پیروی نمیکند و هر ماه متاثر از شرایط تغییر می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175618

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر