1

گشت‌ شبانه دادستانی برای کمک به پلیس

  • کد خبر : 175648
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

دادستان تهران از برگزاری گشت‌های شبانه معاونان دادستان برای کمک به پلیس و اطلاع از وضعیت شهر خبر داد.

به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران، این جلسه که عصر روز یکشنبه اول آذر به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد، سرپرستان نواحی دادستانی تهران، بازپرسان ویژه شعب سرقت، سردار ساجدی‌نیا فرمانده پلیس تهران و سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران حضور داشتند.

عباس جعفری دولت‌آبادی هدف از تشکیل جلسات مشترک بین دادستانی و پلیس تهران را نزدیک کردن رویه‌های قضایی و انتظامی در مبارزه با سرقت اعلام کرد.

* سرقت احساس امنیت را از مردم می­‌گیرد

دادستان عمومی و انقلاب تهران موضوع سرقت را زیرمجموعه­ امنیت عمومی دانست و با اعتقاد بر این که وقوع سرقت موجب کاهش احساس امنیت در مردم می­‌شود، ارتقاء این احساس را در جامعه، از تکالیف حاکمیت به شمار آورد.

وی افزایش شمار جرم سرقت را به عواملی از قبیل جمعیت زیاد، وضعیت اقتصادی و کلان‌­شهر بودن تهران مرتبط دانست و با تقدیر از اقدامات پلیس و قضات در برقراری امنیت در کلان­‌شهر تهران، خاطر نشان کرد باید تمامی تلاش خود را معطوف به ارتقای امنیت جامعه و تقویت این احساس در مردم کنیم.

* برخورد قضایی تنها راه حل نیست

جعفری دولت­‌آبادی این تفکر که اقدام قضایی تنها راه حل مقابله با جرم سرقت است را مردود شمرد و با تاکید بر این که برخورد قضایی به تنهایی کارساز نبوده و کفایت نمی­‌کند، بخشی از زمینه­‌های افزایش آمار جرم سرقت را بی­‌ارتباط به قوه­‌ی قضائیه دانست و در ذکر مثال، به عدم تعبیه­ دوربین­‌های مداربسته در مراکز مهم تجاری و اداری مانند بانک­‌ها اشاره کرد و گفت: دادسرای عمومی تهران از باب وظایف پیشگیرانه بارها به نهادهایی که در این خصوص کم‌توجهی می‌کنند تذکر داده است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران تهران با تاکید بر ضرورت همکاری قضات و پلیس در مقابله با جرم سرقت و دیگر جرایم گفت: ما نباید تقصیر برخی کاستی‌ها و رخدادها را متوجه یکدیگر کنیم، به این نحو که قاضی بگوید فهرست سارقان حرفه‌ای را به پلیس اعلام کرده اما پلیس اقدامی برای دستگیری آن‌ها نمی‌کند و یا این‌که پلیس مدعی شود که ما متهم را دستگیر کرده‌ایم اما قاضی او را آزاد کرد.

* اقدامات قوه قضائیه و پلیس مکمل یکدیگر است

جعفری دولت‌آبادی ضمن تقدیر از فرماندهی پلیس تهران در اجرای طرح دستگیری سارقان سابقه‌دار و حرفه‌ای، اقدامات دادستانی و پلیس را مکمل یکدیگر دانست و در احصاء برخی اقدامات دادستانی تهران در مقابله‌ جدی با جرم سرقت، به راه‌اندازی دادسرای ویژه سرقت (ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی و انقلاب تهران) و تشکیل شعب ویژه بازپرسی و دادیاری در دیگر نواحی دادسرا برای رسیدگی به جرم سرقت تصریح کرد.

* برگزاری گشت‌های شبانه از سوی دادستانی تهران با هدف کمک به پلیس

دادستان تهران وظیفه مهم سرپرستان نواحی را نظارت بر روند رسیدگی به پرونده‌های سرقت از مرحله کشف جرم تا مرحله اجرای حکم دانست و با تاکید بر ضرورت صدور احکام واجد جنبه بازدارنده از سوی دادگاه‌ها، به معاونان دادستان‌ و سرپرستان نواحی دادسرا تکلیف نمود که نسبت به آرای ضعیف اعتراض کنند.

وی هم­چنین خاطرنشان کرد که حضور فعال معاونان دادستان در گشت‌های شبانه با هدف آگاهی دادستان از وضعیت شهر و کمک به پلیس است و از سرپرستان نواحی خواست با فرماندهان پلیس ناحیه خود جلسات مشترک برگزار کنند. وی این تدبیر را موجب موفقیت دادسرا و نیروی انتظامی در مبارزه با سرقت دانست.

دولت‌آبادی با معطوف کردن توجه سرپرستان نواحی و قضات دادسرا به بخشنامه اخیر دادستانی تهران با موضوع مقابله با سرقت، از فرمانده پلیس تهران خواست دستگیری محکومان سرقت را در اولویت برنامه کاری قرار دهد.

وی هم‌چنین خواستار تعقیب قضایی خریداران اموال مسروقه شد.

در ادامه سردار ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران بزرگ، با اعلام کاهش آمار سرقت در سال جاری، به گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۴ با کاهش ۱۱ درصدی سرقت در استان تهران مواجه بوده‌ایم، به افزایش تعداد گشتی‌ها در سطح شهر تهران از شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: روزانه ۳۸۰ تا ۴۰۰ گشتی در پایتخت مشغول گشت‌زنی هستند.

ساجدی‌نیا با پیش‌بینی این‌ که با توجه به اعمال راهکارهای مقابله با جرم سرقت در تهران، در صورت حفظ همین وضعیت تا پایان سال، جرم سرقت از تهران به دیگر شهرهای استان تهران انتقال خواهد یافت و با اعلام این که ۵۰ تا ۶۰ درصد سرقت‌های ارتکابی در تهران از انواع خرد هستند، اظهار داشت: اگر مشکلات مربوط به جمع‌آوری معتادین در پایتخت برطرف شود، فروش مواد مخدر و سرقت کاهش خواهد یافت؛ زیرا اغلب سرقت‌های خرد توسط معتادین ارتکاب می‌یابد.

وی در تبیین نتیجه تلاش‌های پلیس تهران طی سال‌های گذشته در برخورد با جرایم خشونت‌بار و سرقت‌های کلان گفت: در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ تقریباً هر هفته یک سرقت مسلحانه از طلافروشی‌ها ارتکاب می‌یافت که با تلاش پلیس، در سال جاری صرفاً سه مورد سرقت از طلافروشی آن هم در حاشیه‌ی شهر تهران رخ داده است.

در ادامه سردار محمدیان، فرمانده پلیس تهران با نمایش فیلمی مشتمل بر تصاویر ضبط شده از طریق دوربین‌‎های مدار بسته پیرامون سرقت و شگردهای سارقان و همچنین ارائه آماری در این زمینه، از تلاش‌ها و اقدامات دادستان تهران و قضات دادسرا تقدیر کرد و رفع مشکلات موجود در حوزه‌های قضایی را منوط به تدبیر دادستانی و همکاری متقابل قضات و پلیس دانست.

در این جلسه، سرپرستان نواحی دادسرا و بازپرسان شعب سرقت مطالی را پیرامون وضعیت موجود در پرونده‌های سرقت بیان کرده و در جهت رفع مشکلات، راهکارهایی ارائه دادند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175648

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر