1

کنتور هوشمند روی زمین ماند

  • کد خبر : 175676
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: احتمال سر به سر شدن تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی ایران بین ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد قدرت کشور از بین می‌رود.

به نقل از فارس، نصرت‌الله سیفی در چهارمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: کشور ما از نظر منابع گاز در رتبه اول، نفت در رتبه چهارم و زغال سنگ در رتبه دهم جهان قرار دارد و از نظر مصرف گاز در رتبه چهارم، مصرف نفت در رتبه دوازدهم‌ و در مجموع انرژی اولیه در رتبه دهم قرار دارد.

وی اضافه کرد: شدت مصرف انرژی یا کارایی مصرف انرژی به معیار تولید GDP در ایران بسیار ضعیف است و حتی بر اساس برابری قدرت خرید هم وضعیت خوبی در دنیا از نظر شدت مصرف انرژی نداریم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: احتمال سر به سر شدن تولید و مصرف انرژی‌های فسیلی ایران بین ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد قدرت کشور از بین می‌رود.

سیفی تأکید کرد: ۷ سال پیش سیاست‌های الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که اگر اجرا شود مصرف انرژی از تولید آن فاصله می‌گیرد.

وی اظهار داشت: کاربرد ابزار فناوری اطلاعات باعث ایجاد پتانسیل بزرگی برای کاهش مصرف انرژی در اروپا شده است.

سیفی با بیان اینکه نصف شدن شرکت مصرف انرژی هدف سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف است گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف بزرگترین قانون کشور با ۷۵ ماده است که بعضی از آنها مستقیماً با فناوری اطلاعات مرتبط هستند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: معادل ۳۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام از سال ۸۹ به دلیل مصرف مازاد بر اهداف برنامه اصلاح الگوی مصرف دیگر قابل بازیافت نخواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در CNG حدود ۲۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف انرژی ایجاد شده است، گفت: سال گذشته ۲۲ میلیارد دلار طرح در شورای اقتصاد در این زمینه تصویب شد که ۶ میلیارد دلار آن در شرکت ملی گاز و بقیه در شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرا خواهد شد.

سیفی در تشریح بعضی از این پروژه‌ه گفت: در موتورخانه‌ها امکان صرفه‌جویی ۶ میلیارد دلاری در مصرف سوخت وجود دارد که ۲ میلیارد دلار آن به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد؛ برق‌دار کردن چاه‌ها نیز ۴ میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد می‌کند که نیمی از این رقم به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد.

وی تأکید کرد: ۱۰ یا ۱۵ سال پیش اجرای این برنامه‌ها آرزوی ما بود چون زیرساخت‌های لازم وجود نداشت اما الان زیرساخت‌ها آماده است.

سیفی اضافه کرد: کنتورهای هوشمند آب و برق و گاز روی زمین مانده چون می‌گویند زیرساخت ICT نداریم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اضافه کرد: نوسازی ناوگان جاده‌ای ۱۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ایجاد می‌کند که ۲.۷ میلیارد دلار آن به سرمایه‌گذار برمی‌گردد و در راه‌آهن هم قریب به ۷.۵ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

وی در پایان گفت: مجموع طرح‌ها در طول ۱۰ سال ۴۵ میلیارد دلار به کشور سود می‌رساند که ۱۸ میلیارد دلار آن عاید سرمایه‌گذار می‌شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175676

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر