1

توضیح جابرانصاری درباره دفن رکن‌آبادی

  • کد خبر : 175815
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم همکاری ایران و عربستان ادامه یابد تا سرنوشت سایر مفقودان مشخص شود و اجازه ندهد این مساله به یک موضوع بزرگ سیاسی تبدیل شود.

جابر انصاری گفت: بعد از مدت‌ها پیگیری و اقدامات مختلف توسط نهادهای ذی‌ربط ، امروز پیکر سفیر سابق‌مان در لبنان به ایران بازگشت.

سخنگوی وزارت خارجه در حاشیه مراسم استقبال رسمی از پیکر رکن‌آبادی، دیپلمات جان باخته در منا در جمع خبرنگاران گفت: فاجعه منا در تاریخ حج و ملت‌های اسلامی باقی خواهد ماند. متاسفانه سوء مدیریت در برخورد با این فاجعه از ابتدا تا انتها وجود داشت و تشخیص وضعیت بسیاری از قربانیان هنوز باقی است. پایان یافتن مرحله جست‌وجو به معنی پایان پیگیری سیاسی و عبادی این فاجعه نیست و دولت عربستان مسئولیت انسانی، سیاسی و حقوقی دارد.

وی افزود: مجموعه اقدامات طراحی شده دو جانبه و بین‌المللی پیگیری می‌شود و امیدواریم دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم. البته در مراسم حج احتمال این اتفاقات هست اما نباید این حوادث عادی شود. باید مسئولانه با این حوادث برخورد شود و اگر تعمدی بوده دقیق پیگیری شود. در مراسم بزرگ و میلیونی حج کوچکترین خطای انسانی اتفاقات نامبارکی را ایجاد می کند . متاسفانه مدیریت بحران در سطح چنین حادثه ا‌ی باید در دستور کار دولت عربستان می‌بود که نبود.

وی به خانواده رکن‌آبادی تسلیت گفت و برای آن ها صبر مسئلت کرد.

جابر انصاری ادامه داد: درباره سایر مفقودان پیگیری‌ها ادامه دارد و امیدواریم این پیگیری طولانی‌تر نشود.

وی گفت: از همه ظرفیت‌های ایران در قالب دو جانبه با عربستان و منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده می‌شود تا حقوق جان باختگان و بازماندگان ایفاد گردد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه از ابتدای حادثه جلسات متعددی با نهای های ذی ربط داشته است اما مسئولیت پیگیری سیاسی و حقوقی با وزارت خارجه است و در گام نخست پرونده مفقودان ابتدا باید مشخص شود و بعد از آن مجموعه اقدامات برای پیگیری ابعاد سیاسی و حقوقی این موضوع دنبال می‌شود.

وی درباره نحوه مرگ و محل دفن رکن‌آبادی گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در این موارد از ابتدا مطرح شد و با طولانی شدن روند این گمانه های سیاسی و مطبوعاتی بیشتر شد . آزمایش‌های ژنتیکی در عربستان و ایران انجام شده و می‌شود و پیش از اعلام نتایج نمی‌توانیم چیزی بگوییم. فرض ما این است که روند اتفاق روی داده برای آقای رکن ابادی عادی بوده است اما اگر مغایرت داشته باشد با نتایجی که ما به دست می اوریم جدی پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم همکاری ایران و عربستان ادامه یابد تا سرنوشت سایر مفقودان مشخص شود و اجازه ندهد این مساله به یک موضوع بزرگ سیاسی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: ما مایل به روابط اخوت و برادری با تمام کشورهای منطقه هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175815

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر