1

باید برخی خط قرمزهای مصنوعی را کنار بگذاریم

  • کد خبر : 175998
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

اگر برخی خط قرمزهای ساختگی و مصنوعی را کنار بگذاریم، می توانیم بهترین برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در رسانه های کشور و همچنین رسانه ملی داشته باشیم.

مدیر مسئول روزنامه اعتماد در خصوص وضعیت رسانه ها در کشور گفت: اگر برخی خط قرمزهای ساختگی و مصنوعی را کنار بگذاریم، می توانیم بهترین برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در رسانه های کشور و همچنین رسانه ملی داشته باشیم.

الیاس حضرتی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در خصوص شرایط، چگونگی و لزوم برخورداری کشور از یک رسانه تاثیر گذار بین المللی، اظهار کرد: ما به عنوان صاحب بزرگترین انقلاب فرهنگی نیم قرن اخیر جهان که امواج و تلاطمات سیاسی و فرهنگی آن در سطح جهان، بازتاب و تاثیر گذاری دارد، در بخش استفاده از ابزار رسانه چه در داخل و چه در خارج، دارای نقص های جدی و مهمی هستیم.

وی ادامه داد: بزرگی این انقلاب و نظام برآمده از آن این نیست که هم اکنون وجود دارد. وضعیت مطبوعات و رسانه ملی ما در حد و اندازه انقلاب اسلامی نیست. ما به عنوان کشوری که ادعا داریم و مدعی پیام برای جهان هستیم، مجموع تیراژ روزنامه هایمان در داخل کمتر از یک میلیون نسخه است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: کشوری مانند مصر که همیشه گرفتار دیکتاتوری و استبداد سیاسی بوده است، از مطبوعاتی قوی برخوردار است و یا در کشوری مثل پاکستان که از محرومیت های اولیه رنج می برد، روزنامه ای مثل جُنگ بیشتر از ۸ میلیون تیراژ دارد. به صورت کلی ما در زمینه تیراژ و کیفیت روزنامه و رسانه از بسیاری از کشورها، حتی کشورهای جهان سوم عقب تر هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ممکن است از لحاظ کمی، نشریات متعددی در زمینه های گوناگون داشته باشیم، اما باید بگویم بیش از ۹۰درصد این نشریات خاصیتی ندارند. بسیاری از آنها تنها کارشان این است که کنار هم بنشینند و از هم دیگر تعریف کنند.

وی یادآور شد: وقتی که ما در داخل با وجود برخورداری از ابزار و نیروهای فعال و متفکر، تنها به دلیل کج خلقی ها، تحمل کم، وسعت نظر کم و عدم نقد پذیری، نمی توانیم روزنامه ای با تیراژ بیشتر از حتی یک میلیون داشته باشیم، یعنی این که  مطبوعات و رسانه های ما در داخل کشور میدانی برای فعالیت ندارند، چه برسد به خارج از کشور.

این فعال مطبوعاتی با بیان این که ما از ۲ رانت خوب و گاهی (با سوءاستفاده ای که از آن می شود) بد، برای اهمیت ندادن به افکار عمومی برخوردارهستیم، گفت: یکی از این رانت ها رانت نفت است، ما به دلیل درآمدی که نفت برای ما دارد، خود را بی نیاز از افکار عمومی و مردم احساس می کنیم و خیلی اهمیتی برای افکار عمومی قائل نمی شویم .

 وی ادامه داد: دومین مسئله مکتب تشیع است، دردوران کنونی تنها حکومتی که در دنیا افتخار دارد که از مکتب تشیع منبعث شده است، جمهوری اسلامی است. این حکومت برای همه مسلمانان و شیعیان بر اساس «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَهٍ کَریمَهٍ » یک فرصت طلایی است و لذا مسئولان دولتی و غیر دولتی به دلیل این که حکومتی بالاتر از حکومت شیعه وجود ندارد و قائل به آلترناتیوی برای آن نیستند، فکر می کنند مردم به هر صورت پذیرای این شرایط هستند و نیازی به ساخت افکار عمومی نیست.

حضرتی عنوان کرد: ما باید به سمت توجیه، برنامه ریزی، شخصیت دادن و اهمیت دادن به افکار عمومی پیش برویم. این مشکل و نقص در رسانه ها، نه تنها در داخل کشور، بلکه در رسانه های برون مرزی ما نیز باید جبران شود. چرا که ما در این دنیای پر آشوب حرف ها و پیام های زیادی برای گفتن داریم.

مدیر مسؤل روزنامه اعتماد در مورد راه حل های برون رفت از این وضعیت در خصوص فضای رسانه ای کشور، گفت: برای حل این معضل چاره ای نداریم، جز این که دست رسانه هایمان را باز بگذاریم و در مقابل تحمل مان را بالا ببریم. نباید در صدا وسیما جلوی پخش یک برنامه طنز که به بهترین شکل مشکلات جامعه را بیان می کند، بگیریم. رسانه ملی ما اگر نتواند چنین برنامه هایی را تحمل کند ناخوداگاه تبدیل به رسانه ای تکراری و سطحی می شود که باعث خسته شدن مردم و سوق یافتن آنها به سمت ماهواره ها می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما اگر برخی خط قرمز های ساختگی و مصنوعی را کنار بگذاریم می توانیم بهترین برنامه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در رسانه ملی داشته باشیم. با این کار هم می توانیم رسانه ملی را نجات دهیم و هم اعتماد مردم را به رسانه های داخلی بیشتر کنیم. وقتی مردم به رسانه های ما اعتماد کردند و مرجع اطلاعاتی خود را رسانه های داخلی و ملی قراردادند، تیراژ روزنامه ها و کیفیت برنامه ها خود به خود بالا می رود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175998

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر