1

نمی توان به یکباره از درآمدهای نفتی چشم پوشی کرد

  • کد خبر : 176191
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸

عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم بروجن در مجلس درباره نوع نگاه به درآمدهای نفتی، گفت: نه می توان گفت که جلوی صادرات نفت را باید گرفت و نه می توان گفت که باید به درآمدهای نفتی وابسته باشیم؛ چرا که هر دوی این تفکرات اشتباه است.

امیر عباس سلطانی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: اینکه بخواهیم یکباره گامی بلند در راستای رهایی از درآمدهای نفتی برداریم، در عمل بسیار دشوار است؛ چرا که در حال حاضر یک سوم از بودجه کشور بطور مستقیم و ۵۰ الی ۶۰ درصد از بودجه کشور بطور غیر مستقیم به نفت خام وابسته است. لذا دولت باید با برنامه ریزی های ۵ الی ۱۰ ساله، شرایط رهایی از درآمدهای نفتی را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما به درآمدهای نفتی نیاز داریم و باید بازار و سهمیه از دست رفته را دوباره بدست آوریم؛ زیرا امروزه تولید نفت خام برای کشورها یک جایگاه سیاسی محسوب می شود و ما نمی توانیم از این جایگاه چشم پوشی کنیم. لذا باید ضمن حفظ این جایگاه، از خام فروشی به سمت تولید و صادرات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی گام برداریم.

عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: وجود نفت خام برای کشور ما یک مزیت محسوب می شود؛ بنابراین با تولید فرآورده های نفتی از نفت خام می توان هم اشتغال ایجاد کرده و هم باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتری شد.

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه اکنون ما بزرگترین تولید کننده گاز در دنیا هستیم، ‌اظهار داشت: کشور قطر با تولید و صادرات ۹ درصد گاز جهان، ‌دارای جایگاه خوبی در بین کشورهای دنیا است. لذا ما نیز باید از ظرفیت های موجود نهایت بهره را ببریم. در حال حاضر کشور قطر از میدان مشترک گازی حداکثر استفاده را می کند و ما در بهره برداری از این میدان عملکرد خوبی نداریم.

وی افزود: کشورعربستان از ۳۰ میلیون بشکه نفت تولیدی، ۱۲ میلیون بشکه نفت صادر می کند و از درآمدهای آن بر علیه ایران و سایر کشورها استفاده می کند. ما نباید فرصت ها و ظرفیت ها را از دست بدهیم. نه می توان گفت که جلوی صادرات نفت را باید گرفت و نه می توان گفت که باید به درآمدهای نفتی وابسته باشیم؛ چرا که هر دوی این تفکرات اشتباه است.

سلطانی در پایان گفت: ضروری است تا با ترسیم یک برنامه ۵ الی ۱۰ ساله، به مدیریت درآمدهای نفتی پرداخته تا به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=176191

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر