4

روایت کروبی از برکناری منتظری + تصویر اسناد

  • کد خبر : 17748
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۰:۲۰

وی در حالی احمد منتظری را به نپذیرفتن شایعات بدون انجام تحقیق توصیه کرده است که خود به خاطر عدم رعایت همین موضوع، در جریان اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، در برابر انقلاب اسلامی قرار گرفت و شرایط سواستفاده جریان‌های ضدانقلاب از اقدامات و رفتارهای خود را فراهم کرد. مهدی کروبی در اواخر دهه […]

وی در حالی احمد منتظری را به نپذیرفتن شایعات بدون انجام تحقیق توصیه کرده است که خود به خاطر عدم رعایت همین موضوع، در جریان اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، در برابر انقلاب اسلامی قرار گرفت و شرایط سواستفاده جریان‌های ضدانقلاب از اقدامات و رفتارهای خود را فراهم کرد.
مهدی کروبی در اواخر دهه هفتاد و قبل از این‌که به ریاست مجلس ششم شورای اسلامی برسد، در واکنش به ادعاهای احمد منتظری در خصوص برکناری پدرش از قائم مقامی رهبری، به تشریح دلایل واقعی برکناری آقای منتظری توسط حضرت امام(ره) پرداخته بود.

به گزارش ۵۹۸ به نقل از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مهدی کروبی در اواخر دهه هفتاد و قبل از این‌که به ریاست مجلس ششم شورای اسلامی برسد، در واکنش به ادعاهای احمد منتظری در خصوص برکناری پدرش از قائم مقامی رهبری، به تشریح دلایل واقعی برکناری آقای منتظری توسط حضرت امام(ره) پرداخته بود.

کروبی در جوابیه‌ای به نشریه پیام هاجر که از سوی روزنامه کیهان بازنشر شده است، با رد این انگاره که برخورد حضرت امام با منتظری از مقطعی آغاز شده که وی به برخی مسائل زندان‌ها، دادگاه‌ها و دستگاه قضایی انتقاداتی وارد کرده است، اظهار داشت: این برداشت جنابعالی بسیار مایه تاسف و تعجب من شد و شاید از آنجا ناشی می‌شود که شما با دست‌اندرکاران بیت پدرتان همفکر و هم‌دست نبودید. از این رو، از ریشه آنچه که در آن مقطع واقع شد، آگاهی درستی ندارید و نمی‌دانید که حضرت امام از چه مسائلی که در بیت مزبور جریان داشت، رنج می‌کشیدند.

وی در این جوابیه افزوده بود: باید این واقعیت را به صراحت اعلام کنم که نگرانی و ناراحتی امام از آیت‌الله منتظری از آن روز آغاز شد که آقایان سید مهدی و سید هادی هاشمی زمام امور دفتر ایشان را در دست گرفتند.

* قتل دو روحانی و دو کودک در مقابل پدرشان
کروبی با اشاره به قتل آیت‌الله شمس‌آبادی و روحانی دیگری به نام شیخ قنبر علی توسط مهدی هاشمی خاطرنشان کرد: امام درباره مهدی هاشمی فرموده بودند «این شخص در آینده ضربه‌ای به اسلام بزند که جبران ناپذیر باشد.»

وی با ذکر خاطره‌ای از تمسخر فتاوای آقایان طالقانی و منتظری در زندان پهلوی توسط هادی هاشمی تصریح کرد: امام از همان سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی کوشیدند که آیت‌الله منتظری را بر آن دارند که بیت و دفترشان را از افراد ناصالح پاکسازی کنند لکن با کمال تاسف نتوانستند.

*کشته‌شدن مردم بی‌گناه در پی اقدامات مهدی هاشمی
کروبی در تشریح دومین سوءتدبیر آقای منتظری اظهار داشت: دامن زدن اختلاف میان گروه‌های شیعه افغانستان دومین دلیل ناراحتی امام از آیت‌الله منتظری بود. آیت‌الله منتظری مسئولیت روحانیون افغانستان را که بر عهده حجت‌الاسلام شیخ حسن ابراهیمی بود، از او گرفتند و به فردی که سیدمهدی و سید هادی معرفی کردند واگذار نمودند. نتیجه این اقدام، آن شد که نامبرده با یک سلسله آتش‌افروزی، جمعی از برادران شیعه و مجاهد افغانی را رو در روی یکدیگر قرار داد و حوادث خونین و کدورت به وجود آمد و در بعضی کشورهای دیگر هم طرح‌های ایشان باعث قربانی شدن جمعی از برادران شیعه گردید.

کروبی در تشریح سومین دلیل برکناری منتظری یادآور شده است: چنانکه آگاهی دارید قتل‌های مشکوک به وسیله باند هاشمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با کشتن آیت‌الله شمس‌آبادی و شیخ قنبر علی آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با کشتن شخصی به نام حشمت و دو فرزندش ادامه پیدا کرد و شکایت‌هایی که از اصفهان از طرف صاحبان دم می‌رسید، با بی‌اعتنایی بیت آیت‌الله منتظری مواجه می‌شد. در مقابل امام اصرار داشتند که به این جریان رسیدگی شود و قاتل یا قاتلین شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند لیکن آیت‌الله منتظری به شدت مخالفت می‌کردند.

* منظورتان از زندانیان سیاسی، منافقین حربی و قاتلین مردم بود؟!
وی چهارمین دلیل برکناری منتظری را سندسازی دفتر وی علیه کسانی دانست که با قائم مقامی وی مخالف بودند.

کروبی با اشاره به ادعای احمد منتظری درخصوص برخورد با زندانیان سیاسی توسط جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: منافقین محاربی که در آن دوران، هر روز در کوی و برزن، نماز جمعه‌ها و یا اماکن مهم دولتی، آن ترورها، بمب‌گذاری‌ها و جنایت‌ها را انجام دادند و بسیاری از مردم انقلابی و یا مسئولان مملکتی را به شهادت رساندند تا آنجا که هنوز داغ ایشان و فقدان وجودشان کاملاً محسوس است، وقتی با آنها برخورد می‌شود، شما از آنها به عنوان “خون به ناحق ریخته شده” یاد می‌کنید.

حال من می‌پرسم آیا مقابله با عامل خفه کردن یک سید روحانی وارسته و زاهد که بیش از هفتاد سال داشت و یا به چاه انداختن و کشتن یک روحانی دیگر و یا کشتن دو فرزند جلوی چشم پدر و سپس کشتن آن پدر، یا به راه اندازی بلوا میان اهالی قهدریجان و فلاورجان که عده‌ای از نیروهای سپاه و کمیته به خاک و خون کشیده شدند، “خون به ناحق ریخته” است یا برخورد با منافقان جنایتکار؟

* عالم بی عمل!
کروبی در پایان در توصیه‌ای قابل توجه به احمد منتظری گفته است: در انتها از احمد آقای عزیز انتظار این را دارم که از تاریخ گذشته پند بگیرید و هر آنچه را که شنیدید، هرچند از اشخاص به ظاهر مورد اعتماد، بدون تحقیق و تامل باور نکنید و ترتیب اثر ندهید.

وی در حالی احمد منتظری را به نپذیرفتن شایعات بدون انجام تحقیق توصیه کرده است که خود به خاطر عدم رعایت همین موضوع، در جریان اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، در برابر انقلاب اسلامی قرار گرفت و شرایط سواستفاده جریان‌های ضدانقلاب از اقدامات و رفتارهای خود را فراهم کرد.

آنچه کروبی را در جریان اتفاقات سال ۸۸ در برابر مردم و نظام قرار داد و مقدمات پشت کردن وی به همه سابقه مبارزاتی و انقلابی اش را فراهم کرد، شاید به همان نکته‌ای بر می‌گردد که آقای منتظری را از قائم مقامی رهبری عزل نمود؛ اول حضور افرادی بی‌تقوا با گرایشات حزبی تند که بعضاً به خاطر رابطه خویشاوندی با آنها، تاثیر زیادی روی اظهارات و اقدامات او داشتند . دوم پذیرفتن شایعات بدون بررسی واقعیت آن‌ها و سوم، تایید اقدامات نادرست و غیرقانونی اطرافیان به خاطر وجود روابط خویشاوندی.

گرچه اقدامات و اظهارات گذشته کروبی نشان می‌دهد که هنوز هم پایان این دو داستان می‌تواند یکی نباشد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17748

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. گور بابای هر دوتاشون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر