2

واقع‌بینی برخی شاهزادگان در ارزیابی قدرت ایران

  • کد خبر : 178735
  • ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۷:۰۶

برخلاف برخی از شاهزاده‌های جوان و مغرور سعودی که رو‌به‌رو شدن با جمهوری اسلامی را کاری آسان می‌پندارند، شاهزادگان واقع‌بینی هم وجود دارند که به شدت نگران چنین رویارویی بوده،‌از عواقب وحشتناک این رویارویی احتمالی برای کشورشان می‌گویند.

روزنامه «جوان» در سرمقاله شماره امروز خود به قلم«یدالله جوانی»نوشت:

طی یک سال گذشته و خصوصاً بعد از شروع جنگ آل‌سعود علیه ملت مظلوم یمن، برخی از رسانه‌ها در جهان به استناد اظهارات تعدادی از مقامات سعودی، از احتمال وقوع جنگ میان عربستان و ایران خبر دادند. در روزهای اخیر و پس از حوادث مشکوک سفارتخانه عربستان در تهران و متعاقب آن قطع رابطه ریاض با تهران و بسته شدن سفارتخانه‌های بعضی از دیگر کشورهای عربی در ایران با درخواست سعودی‌ها، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال جنگی دیگر در منطقه با تهاجم عربستان به ایران شدت یافت. حمله موشکی عربستان به سفارت جمهوری اسلامی در صنعا با دو ویژگی آگاهانه  و عامدانه بودن، افزایش تنش میان دو کشور را در برداشت و این رفتار سعودی‌ها به همراه برخی از تحلیل‌ها و تحریک‌ها در غرب، نشان داد که عربستان مجری نقشه‌ای شده که صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها طراح آن هستند. گویا سیاستمداران کنونی عربستان به دلیل شکست و ناکامی‌های راهبردی در منطقه، قدرت تصمیم‌گیری‌های درست را در راستای منافع و امنیت خود از دست داده‌، به راحتی حاضرند مجری نقشه‌های صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها شوند؛ نقشه‌هایی که در بدو امر، تأمین‌کننده منافع صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها در منطقه است. براساس چنین نقشه‌هایی ایجاد یک رویارویی همه‌جانبه میان تهران و ریاض و شکل‌گیری دوقطبی
«ایران ـ عربستان» در تمامی کشورهای اسلامی و خصوصاً در غرب آسیا، فشارها را در منطقه بر امریکا و رژیم صهیونیستی کاهش داده، آنان می‌توانند از فضای تضاد، تنش و جنگ میان ایران و عربستان، در راستای منافع و اهداف خود بهره ببرند.
اما در این میان و برخلاف برخی از شاهزاده‌های جوان و مغرور سعودی که رو‌به‌رو شدن با جمهوری اسلامی را کاری آسان می‌پندارند، شاهزادگان واقع‌بینی هم وجود دارند که به شدت نگران چنین رویارویی بوده،‌از عواقب وحشتناک این رویارویی احتمالی برای کشورشان می‌گویند. «طلال بن عبدالعزیز» از جمله این گروه شاهزادگان است. طلال بن عبدالعزیز  شاهزاده سعودی چند روز پیش طی یک مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز» در محل اقامت خود در آلمان، ضمن اشاره به اختلافات موجود در خاندان حاکم بر عربستان درباره حمله به یمن و اینکه عربستان اکنون به این نتیجه رسیده که با تصمیمات اشتباه وارد یک جنگ فرسایشی علیه یمن شده با صراحت در خصوص جنگ علیه ایران گفت: «ما به هم‌پیمانان خود اعلام کرده‌ایم که با تهدید و تحریک ایران قمار نخواهیم کرد، چون تمایل نداریم که در‌های آتش جهنم را به روی خود باز کنیم. ایران یمن نیست و نیروهای ایرانی می‌توانند طی ۲۴ساعت زیرساخت‌ها و نیروی نظامی عربستان را نابود کنند.» وزیر دفاع عربستان نیز از دیگر شاهزادگانی است که به صورت واقع‌بینانه به قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران می‌نگرد. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و فرزند پادشاه این کشور در مصاحبه با هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست، در پاسخ به این سؤال که «آیا جنگ مستقیم میان دو کشور ایران و عربستان ممکن است»، گفت: «این چیزی است که ما به هیچ وجه آن را پیش‌بینی نمی‌کنیم و هر کس به دنبال آن است، کسی است که عقل درستی ندارد. جنگ میان عربستان سعودی و ایران،‌آغاز یک فاجعه بزرگ در منطقه است و شدیداً بر تمام نقاط جهان تأثیر خواهد گذاشت. قطعاً ما اجازه چنین چیزی را نخواهیم داد.» به طور قطع می‌توان گفت، تعداد شاهزادگانی که از قدرت دفاعی  جمهوری اسلامی ارزیابی نزدیک به واقع دارند، قابل‌توجه بوده و آنان به شدت نگران وقوع یک جنگ بین دو کشور هستند.
این شاهزادگان، به خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی، هرگز آغازگر و شروع‌کننده جنگ علیه هیچ کشوری نخواهد بود، لکن اگر هر کشوری به ایران حمله نظامی کند، این حمله را با قدرت پاسخ خواهد داد. این شاهزادگان، ایران را برخوردار از قدرت دفاعی نظامی در سطح بازدارندگی آن هم در برابر بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان یعنی امریکا می‌دانند. آنچه این افراد را در خاندان سعودی به چنین جمع‌بندی رسانده، تهدیدات پی‌درپی نظامی امریکا و رژیم صهیونیستی طی یک دهه اخیر علیه ایران از یک طرف و ناتوانی این دو کشور در عمل به تهدیدات‌شان از طرف دیگر می‌باشد. از منظر این شاهزادگان قدرت پاسخگویی کوبنده و شدید جمهوری اسلامی تنها عامل بازدارنده امریکا و رژیم صهیونیستی در حمله به ایران بوده است.  جنگ هشت ساله رژیم بعثی عراق علیه ایران و فرجام این جنگ، تجربه دیگری است که این شاهزادگان از آن درس‌ها و عبرت‌ها آموخته‌اند. این شاهزادگان در محاسبه قدرت دفاعی ایران، حتماً به نفوذ راهبردی ایران در منطقه راهبردی غرب آسیا توجه دارند و می‌دانند جمهوری اسلامی دارای سرپنجه‌های قوی در کشورهای منطقه برای پاسخگویی به هر تهدیدی می‌باشد. این افراد به خوبی می‌دانند که تمامی زیرساخت‌های عربستان در صورت هر نوع اشتباهی از سوی حاکمان این کشور برای آغاز یک جنگ، چگونه ظرف چند ساعت زیر حجم آتش سنگین ایران فرو خواهد ریخت و نابود خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=178735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر