24

دستاوردهای سفر روحانی برای اقتصاد ایران

  • کد خبر : 180351
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

حجت الاسلام حسن روحانی هفته گذشته به همراه ۱۲۰ چهره اقتصادی و سیاسی به ایتالیا و فرانسه سفر کرد و در این سفر به رایزنی درباره روابط اقتصادی ایران در پسابرجام پرداخت.

در حاشیه این سفر اما قراردادهای متعدد اقتصادی میان ایران و شرکت های معتبر ایتالیایی و فرانسوی منعقد شد که از جمله مهم ترین آنها می توان به قرارداد خرید هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس اشاره کرد.

به گزارش نامه نیوز، بر همین اساس شرکت هواپیمایی ایرباس ۱۱۴ هواپیمای مسافربری به ایران ایر تحویل خواهد داد و همچنین خدمات آموزش خلبان و تعمیر و نگهداری فراهم می کند. این سفارش که بر مبنای قیمتهای اعلام شده از سوی ایرباس، ۲۷ میلیارد دلار ارزش دارد شامل ۱۲ فروند هواپیمای سوپرجامبوی دو طبقه ای ۳۸۰ و ۲۱ فروند هواپیما از خانواده ای ۳۲۰ و ۲۴ فروند ای ۳۲۰ نئو است. همچنین ۷۳ فروند هواپیمای پهن پیکر سفارش ایران شامل ۲۷ ای ۳۳۰ و ۱۸ ای ۳۳۰ نئو و ۱۶ ای ۳۵۰ هستند.

قرارداد دیگری که در حاشیه این سفر منعقد شد در حوزه صنعت خودروسازی بود. بر همین اساس پژو فرانسه با ایران خودرو برای تولید سالانه ۲۰۰ هزار خودرو در ایران قرارداد امضا کرد و ارزش این قرارداد را که تحت آن نخستین خودرو در سال ۲۰۱۷ به تولید خواهد رسید، ۴۳۶ میلیون دلار اعلام کرد.

ایران‌خودرو و پژو اما پس از امضای قرارداد با یکدیگر، بیانیه مشترکی نیز صادر کردند.در این بیانیه آمده است: «این توافق نامه یک هفته پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی بیانگر شروع فصل جدیدی برای طرفین خواهد بود که از سوی شرکت‌های انتقال‌دهنده فناوری و فعالان داخلی نیز مورد حمایت قرار گرفته و در اواسط سال۲۰۱۶ به اجرا درخواهد آمد.» در این بیانیه گفته شده که «پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ تولید خودرو در ایران به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار و در نهایت به دو میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند. براساس آمار فعلی، تعداد خودروهای پژو موجود در جاده‌های ایران بیش از چهار میلیون دستگاه است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده «ایران یکی از مولفه‌های کلیدی استراتژی توسعه شرکت پژو سیتروئن در خاورمیانه و آفریقا و سومین بازار بین‌المللی به سرعت در حال رشد این شرکت به‌شمار می‌رود.»

اما رایزنی در حوزه نفت و انرژی یکی از مهم ترین محورهای سفر اروپایی رئیس جمهور بود. بر همین اساس غول نفتی توتال تفاهم نامه ای برای خرید نفت از ایران بویژه برای پالایشگاههای فرانسوی و اروپایی امضا کرد. این شرکت همچنین به بررسی پتانسیل های صنعت نفت ایران برای ارزیابی حضور گسترده تر خواهد پرداخت.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و یکی از مدیران ارشد شرکت فرانسوی توتال در حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه یادداشت تفاهم امضا کردند. در این تفاهم نامه فروش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است.

جوادی معاون وزیر نفت پیشتر در خصوص امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران به شرکت‌های شل انگلیس و توتال فرانسه، گفته بود: شرکت ملی نفت تاکنون با همه خریداران و مشتریان سنتی خود مذاکره داشته است و محدودیتی به منظور از سرگیری فروش نفت و امضای قراردادهای جدید نفتی با شل و توتال و سایر شرکت‌های نفتی وجود ندارد.

همچنین حجت الاسلام حسن روحانی در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی و بین‌المللی مؤسسه امور بین‌الملل ایفری فرانسه گفت: قیمت نفت هم اکنون در سطح پایینی قرار دارد، من فکر می کنم که قیمتهای پایین نفت خام در بلندمدت دوام نخواهد داشت، فشار بر شرکتهای تولیدکننده نفتی بدان معناست که بازار در کوتاه مدت به تعادل می رسد.

در میان قراردادهای دیگری که در پایتخت فرانسه اعلام شد، شرکتهای آئروپورت دو پاریس وBouygues در ساخت پایانه جدید در فرودگاه امام خمینی تهران مشارکت خواهند کرد و شرکت Vinci SA توافقنامه ای برای اداره و نوسازی فرودگاههای مشهد و اصفهان امضا کرده است.

همچنین شرکت خط کانتینر فرانسوی CMA CGM برای همکاری در زمینه کشتیرانی و توسعه پایانه های بندری توافق کرد. شرکت سوئز که در زمینه محیط زیست فعالیت دارد برای تصفیه آب و شرکت سانوفی برای محصولات پزشکی با ایران قرارداد امضا کردند.

علاوه بر این یک مقام دولتی ایتالیایی گفت: شرکت‌های ایتالیایی به ارزش ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه انرژی، زیرساخت ها، فولاد و کشتی‌سازی با ایران قرار داد امضا کردند.

در همین حال در میان قراردادهای بین دو کشور، قرار داد خط لوله با شرکت خدمات نفتی «Saipem» ایتالیا به ارزش ۴ تا ۵ میلیارد دلار بسته شد.

همچنین شرکت فولاد «Danieli» ایتالیا قراردادی به ارزش ۵.۷ میلیارد یورو و در حوزه زیرساخت هم شرکت «Condotte d’Acqua» ایتالیا  قراردادی به ارزش ۴ میلیارد دلار با ایران منعقد کردند.

همچنین مقامات شرکت نفت «انی»،   شرکت خودروسازی «فیات» و همچین سایر فعالان اقتصادی ایتالیا در جلسه شام نخست وزیر این کشور و حسن روحانی رئیس جمهور ایران شرکت داشتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=180351

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر