1

امضای ۲ قرارداد هوانوردی با ایتالیا/ احداث راه‌آهن تهران ـ قم ـ اصفهان توسط ایتالیا

  • کد خبر : 181395
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با هیأت ایتالیایی در تهران برای امضای ۲ قرارداد هوانوردی گفت: ایران نقطه تلاقی شرق و غرب و محل گذر جاده ابریشم بوده است.

عباس آخوندی امروز در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: ایران همواره نقطه تلاقی بین شرق و غرب آسیا بوده است. اگر جاده ابریشم را در اختیار داریم، یک اتفاق تصادفی نیست؛ این تاریخ است که می‌گوید ایران نقطه تعادل در منطقه بوده است و در چندین سال گذشته برخی از کشورها تلاش کردند، به صورت تصنعی این نقطه تلاقی را تغییر دهند. البته بی‌تدبیری برخی از مقامات داخلی به این امر کمک کرد.

وی ادامه داد: اما امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که نقطه تعادل در منطقه ایران است و ایران باید یک کشور قدرتمند باشد. بر این اساس من این ملاقات‌ و سفرها را فقط تجاری نمی‌بینم، بلکه از نظر سیاسی هم یک تغییر رویکرد نشان می‌دهد.

آخوندی اظهار امیدواری کرد تا ایران با ایتالیا به یک توسعه گسترده و پایدار برسد و افزود: فقط به دنبال شرکای تجاری نیستیم، بلکه شرکایی می‌خواهیم که بلندمدت باشند، بر این اساس قراردادهایی با ایتالیا امضا کرده ایم که ۱۰ تا ۲۰ ساله است و این قراردادها بر پایه برد- برد است. این رویکرد دولت ایران نسبت به توسعه روابط خود با سایر کشورها است.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر حمل و نقل ایتالیا در خصوص اتصال شرق و غرب از طریق ایران تصریح کرد: امروز در پی آن هستیم که جاده ابریشم را دوباره به صورت مدرن در بخش‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی احیا کنیم. خوشبختانه زمینه‌ خوبی را در این باره در کشور داریم و صحبت‌های مفیدی نیز با طرف‌های ایتالیایی انجام داده‌ایم.

آخوندی با اشاره به خرید هواپیما از ایتالیا گفت: دو قرارداد بزرگ در زمینه هوانوردی امضا کرده‌ایم که یکی از آنها خرید هواپیما از ایتالیا بود، اما فقط محدود به خرید هواپیما از این کشور نیستیم و می خواهیم توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری را نیز با این کشور آغاز کنیم.

آخوندی ادامه داد: در بحث گردشگری به دنبال نقاط مشترک هستیم و در زمینه حمل و نقل ریلی با توجه به پیشرفت ایتالیا مخصوصاً در حوزه قطارهای سریع‌السیر گفت‌وگوهای خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که قرار شده یک شرکت ایتالیایی مسیر راه آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و بالعکس را انجام دهد.

وی ادامه داد: عمده هدف ما در حوزه حمل و نقل ریلی چند موضوع است که یکی از آنها کامل کردن تمام خطوط ریلی است و دیگر آنکه با توجه به توسعه صنایع و معادن ایران باید برخی از ترابری جاده‌ای به بخش ریل جابه جا شود.

آخوندی اظهار داشت: در زمینه حمل و نقل حومه‌ای نیز ما تاکنون هیچ کاری انجام نداده‌ایم، به طور مثال در حومه تهران چهار میلیون نفر زندگی می‌کنند که هر روز به تهران در حال رفت و آمد هستند. برای حمل و نقل این افراد باید برنامه‌ریزی شود و باید با سیستم حمل و نقل درون شهری و مترو به صورت هماهنگ عمل کنند.

آخوندی ادامه داد: طرح جامعی را برای حمل و نقل جاده‌ای آغاز کرده‌ایم که مهم‌ترین بخش آن شناسایی ۱۰ کریدور حمل و نقل است که این کریدورها دارای مشکلات متنوعی هستند، به طور مثال در برخی از این کریدورها وضعیت جاده‌ها مناسب نیست و در برخی دیگر از آنها بخش‌های مفقوده داریم. ما به دنبال تکمیل خدمات و تامین بخش‌های مفقوده هستیم و آماده‌ایم که با کشورهایی که در این حوزه تمایل دارند، همکاری کنیم.

وی افزود:در حوزه دریا بحث‌های بسیار مهمی داریم. با توجه به توسعه فاز ۲ و ۳ بندر شهید رجایی و بندرعباس و توسعه بندر چابهار که به منظور ایجاد کریدوری برای اتصال و تامین حمل و نقل دریایی کشورهای افغانستان و پاکستان است طرح های توسعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

آخوندی تاکید کرد: در حوزه مسکن دارای مشکلات بسیار زیادی هستیم، به طوری که ۱۸ میلیون از جمعیت ایران در مناطقی زندگی می کنند که فاقد امکانات شهری مناسب هستند. برای همین مذاکراتی را برای توسعه امکانات شهری با طرف‌های خارجی آغاز کرده‌ایم.

فارس/وی با اشاره به تامین مالی پروژه‌های وزارتخانه خود گفت: برخی از قراردادهای ما BOT است که می‌تواند در حوزه آزادراه‌ها اجرایی شود. در حوزه راه‌های جاده‌ای نیز ما مدل قراردادی BLT را مطرح کرده‌ایم که یک جور فاینانس است و در مورد ارتقای سطح سرویس کوریدورها تا سطح کمتر از آزادراه‌ها خواهد بود. در حوزه دریایی نیز طرح BLZ را مطرح کردیم که همان اجاره به شرط تملیک است.

آخوندی با اشاره به قطار سریع‌السیر تهران – مشهد گفت: برای خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران – مشهد  یک سافتلون با چینی‌ها انجام داده‌ایم که مایل هستیم، همان را با ایتالیایی‌ها نیز به مرحله اجرایی درآوریم.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=181395

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر