1

سرمایه گذاری در حوزه صنعت و خدمات؛ راهکار کاهش فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی

  • کد خبر : 181712
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات کشاورزان شمال کشور گفت: دولتمردان در جهت حل مشکلات کشاورزان شمال کشور عملکرد خوبی از خود برجای ننهادند و فشارهای زیادی در حوزه ساخت و ساز بر مردم وارد نمودند که نارضایتی هایی را ایجاد کرد.

دکتر شمس اله شریعت نژاد در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: شمال کشور خصوصا غرب استان مازندران در عین حال که دارای تراکم جمعیت بسیار زیادی است، از محدودیت شدید اراضی رنج می برد. برخی اعتقاد دارند که غرب استان مازندران یک کلانشهر محسوب می شود؛ چرا که در شهرها و روستاهای غرب استان مازندران جمعیتی زیاد به شکل متراکم قرار دارد و بدلیل نزدیکی این روستاها به هم، این خطه نمی تواند اهداف افرادی که قوانین شهری و روستایی را با ملاحظات زیادی وضع می کنند، برآورده کند.

وی افزود: اصلاح این قوانین در دست پیگیری است و طی جلساتی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، در صدد هستیم تا این حریم ها را معقول کنیم. قاعدتا در مناطق پربارش مانند شمال کشور نباید عرض راه ها زیاد باشد. در این صورت باید حریم ها را نیز به همان نسبت کاهش داده و ضمن آن، طول جاده ها را افزایش دهیم. این امر نیازمند نگاه و بذل توجه مسئولان است.

نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر ادامه داد: در غرب استان مازندران بازدهی اراضی در مقایسه با سایر نقاط بسیار متفاوت است. اراضی بسیار محدود و نیازمند سرمایه گذاری سنگین در واحد سطح است. اگر اصرار داریم این اراضی کشاورزی بمانند، باید در قالب فعالیت های گلخانه ای عمل نمود تا در متراژهای ۴ الی ۵ هزار متر بتوان یک فعالیت اقتصادی مقرون به صرفه راه اندازی کرد.

وی با انتقاد از عملکرد دولتمردان در حل مشکلات کشاورزان شمال کشور گفت: دولتمردان در این حوزه ها عملکرد خوبی از خود برجای ننهادند و فشارهای زیادی در حوزه ساخت و ساز بر مردم وارد نمودند که نارضایتی هایی را ایجاد کرد. لذا اصلاحیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی در کمیسیون کشاورزی مجلس بر اساس اصل ۸۵ به تصویب رسید و باید طول مدت دوره آموزشی آن تعیین شود. در بسیاری از موارد دولت باید پاسخگو باشد. مثلا می گویند اراضی سند ندارند. به اراضی کمتر از ۴ هزار متر سند نمی دهند. به اراضی فاقد سند پروانه ساختمان نمی دهند. اما نکته قابل توجه این است که دولت خود باید سند صادر کند.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: ساختمان های قدیمی برای دریافت خدمات ۴ گانه باید پایان کار دریافت کنند. اما سوال این است که برای ساختمانی که مستهلک شده و امکان بازسازی آن نیز وجود ندارد اخذ پایان کار چه ضرورتی دارد؟ دولت باید این مشکلات را حل کند تا مردم گرفتار سیستم اداری نشوند.

دکتر شریعت نژاد با بیان اینکه اصلاحیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی واقع بینانه است، گفت: خداوند منابع طبیعی را برای استفاده اصولی انسان ها آفریده است. حساب افرادی که به دنبال رزق و روزی خود و محتاج کشت و زرع هستند از افراد زیاده طلب، جداست. با توسعه تجارت، سرمایه گذاری و رونق صنعت باید تلاش کرد که وابستگی مردم به منابع طبیعی کم شود. اصرار بر اینکه مردم فعالیت های کشاورزی سنتی داشته باشند، اشتباه است و پاسخگوی نیازهای افراد نیست.

نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر درباره صحبت های مطرح شده مبنی بر نابودی بخش زیادی از منابع طبیعی شمال کشور گفت: در گذشته نیز بحث نابودی جنگل های شمال مطرح بوده است؛‌ این ها بیشتر صحبت های احساسی دوستداران محیط زیست است. باید انگیزه فشار بر محیط زیست را از مردم گرفت. در شمال کشور، در حوزه تولید و اشتغال متناسب با رشد جمعیت اقدامی در خور توجه صورت نگرفته است. باید در حوزه صنعت و خدمات سرمایه گذاری کرد. نمی توان در کنار هر درخت یک مامور قرار داد تا از قطع درختان جلوگیری کنند. مردم در این عرصه عظیم منابع طبیعی در حال گذران زندگی هستند؛ لذا با ایجاد اشتغال می توان به یاری مردم شتافت. اگر به کشاورز بگوییم کشاورزی نکن، چگونه باید از پس مخارج زندگی برآید؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال،‌ کارخانه خزرخز ۲۰۵۰ نفر پرسنل داشت که دامداری و کشاورزی را رها کرده و در خزرخز مشغول به فعالیت بودند. متاسفانه کارخانه خزرخز تعطیل شد. لذا، دامداران و کشاورزانی که در این کارخانه مشغول به فعالیت شده بودند به مشاغل پیشین خود بازگشتند. یکی دیگر از این موارد، واحدهای صنعتی موجود در سلمانشهر است. از ۱۱۰ واحد صنعتی در سلمانشهر،‌ بیش از ۸۰ مورد از آنها تعطیل شده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: اگر به مردم بگوییم به منابع طبیعی دست نیندازند، ‌آن ها باید چکار کنند؟ از افراد برج ساز انگیزه برج سازی گرفته می شود و آن ها بجای ساخت و ساز در ارتفاع، به ویلاسازی روی می آورند. قانونگذاران باید راه را برای مردم باز کنند. تمام قوانین نباید بازدارنده باشند. وقتی به مردم تسهیلات داده نمی شود، مردم به سمتی دیگر هدایت می شوند.

نماینده مردم عباس آباد، تنکابن و رامسر درباره نحوه برخورد با تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز در زمین های زراعی، عنوان کرد: افرادی که در اراضی زراعی خانه بنا کرده اند، یکی دو تا نیستند که بشود ویلاهایشان را ویران کرد. چرا از اول با اینگونه ساخت و سازها برخورد نکردیم؟ اکنون دیگر نمی توان تمام ویلاهای ساخته شده را ویران کرد؛ زیرا مصالح بکار رفته در ساختمان ها سرمایه ملی است. اصلاحیه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی باغی دارای مجازات های سنگینی برای متخلفان است؛‌ اما برای افرادی که اکنون در این شرایط هستند نیز راهکاری اندیشیده شده است. در بعضی موارد در مورد اراضی دولتی قرار بر این شد که مالکیت برای دولت باشد و افراد از آن جهت تولید محصول استفاده کرده و به تولید ملی بیفزایند.

دکتر شریعت نژاد در پایان تصریح کرد: آیا تا به حال مسئولی عنوان کرده که یک کشاورز زمین کشاورزی را پس بدهد و ما به او کار می دهیم؟ اصلا کار داریم که به او بدهیم؟ باید خود را بجای کشاورز گذاشت تا مشکلاتش حل شود. باید صنایع مختلف از جمله صنعت توریسم را رونق داد. باید با مدیریت عقلانی پاسخگوی مردم بود و شرایط تسهیل سرمایه گذاری را فراهم نمود تا افراد بجای دست اندازی به منابع طبیعی، به فکر سرمایه گذاری در صنعت و تولید باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=181712

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر