1

اکثریت مردم ایران موافق توافق هسته ای با ۵+۱ و اکثریت مردم کشورهای منطقه، مخالف آن هستند

  • کد خبر : 181848
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۹:۵۵

دیدگاه مردم ایران به آینده پس از توافق، مثبت و خوش بینانه است. به گونه ای که ۵۰ درصد معتقدند در سه سال آینده شرایط بهتر خواهد بود و فقط یک پنجم ایرانیان معتقد به بدتر شدن شرایط هستند

نظرسنجی موسسه زاگبی:
اکثریت مردم ایران موافق توافق هسته ای با ۵+۱ و اکثریت مردم کشورهای منطقه، مخالف آن هستند
فصلنامه مطالعات افکار عمومی در آخرین شماره خود در مقاله ای با عنوان “ارزیابی موسسات نظرسنجی افکار عمومی در قبال تحولات اخیر خاورمیانه” به چند نظرسنجی جدید از مهم ترین موسسات نظرسنجی در قبال مسائلی مانند پرونده هسته ای ایران، داعش، جنگ های داخلی در منطقه، ائتلاف عربی، حمله به سفارت و کنسولگری عربستان و… پرداخته است. در یکی از این نظرسنجی ها که اخیرا توسط موسسه زاگبی منتشر شده به دیدگاه مردم ایران و منطقه در مورد پرونده هسته ایران و توافق با ۵+۱ اشاره شده است. بر اساس این نظرسنجی:
• ۸۰ درصد ایرانیان موافق توافق هسته ای با ۵+۱ هستند که منافع ایران را تامین کرده است بااین وجود، دو سوم ایرانیان (۶۸ درصد) موافق اعمال محدودیت ها بر برنامه هسته ای نیستند و تنها ۳۲ درصد آنرا ایده خوبی دانسته اند.
• دیدگاه مردم ایران به آینده پس از توافق، مثبت و خوش بینانه است. به گونه ای که ۵۰ درصد معتقدند در سه سال آینده شرایط بهتر خواهد بود و فقط یک پنجم ایرانیان معتقد به بدتر شدن شرایط هستند
• در مورد اولویت دولت در شرایط بعد توافق نیز، ۸۱ درصد سرمایه گذاری بر اقتصاد ملی و اشتغال، ۷۵ درصد بر گسترش دموکراسی و حقوق مدنی، ۶۰ درصد بهبود روابط با غرب و آمریکا تاکید دارند
از سوی دیگر، بر اساس نظر سنجی زاگبی، دیدگاه افکار عمومی خاورمیانه نسبت به توافق ایران و ۵+۱ متفاوت است به گونه ای که:
• اکثریت مشارکت کنندگان در کشورهای منتخب این نظرسنجی، موافق با توافق ایران و ۵+۱ نیستند. در این زمینه تنها دو کشور لبنان (با ۶۳ درصد) و ترکیه (با ۵۵ درصد) موافق توافق هسته ای ایران هستند.
• بیشترین درصد مخالفت با توافق هسته ای را اماراتی ها دارند(۹۱ درصد)
• اکثریت شهروندان کشورهای این نظرسنجی ، توافق هسته ای ایران را توافقی خوب برای ایران و نه منطقه می دانند(۷۹ درصد امارت، ۷۷ درصد مصر، ۶۹ درصد در عربستان و…) همچنین، اکثریت مشارکت کنندگان در کشورهای منتخب این نظرسنجی معتقدند که توافق هسته ای نمی تواند به مهار برنامه(تسلیحاتی) هسته ای ایران منجر شود(۸۶ درصد امارت، ۶۳ درصد مصر، ۶۸ درصد در عربستان و…)
• بر اساس این نظرسنجی، دیدگاه های مردم کشورهای منطقه در مورد مصارف درآمدهای آزاد شده ایران پس از برداشته شدن تحریم ها متفاوت است اما اکثر کشورها بجز لبنان تقریبا بر استفاده ایران از آن به منظور مداخله در منطقه بجای صرف آن در اقتصاد ملی تاکید کرده اند.(۹۰ درصد در مصر، ۶۶ درصد در عربستان، ۵۲ درصد در ترکیه بر این اعتقادند) در میان این کشورها، لبنان با ۶۶ درصد ، اردن با ۵۴ درصد و امارات با ۵۲ درصد، اعتقاد بیشتری به خرج درآمدهای آزاد شده ایران برای بهبود اقتصادی بجای مداخله در منطقه دارند .
منبع: فصلنامه مطالعات افکار عمومی سال چهارم شماره ۱۶، زمستان ۱۳۹۴

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=181848

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر