1

رئیس جمهور ستاد اقتصادی دولت را مکلف به ارائه برنامه کوتاه مدت رونق اقتصادی کرد

  • کد خبر : 182753
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲

روز یکشنبه رئیس جمهور اعضای ستاد اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی بهبود معیشت مردم و بویژه اشتغال جوانان ارائه کنند و در جلسه هیئت وزیران هم این موضوع به همه وزرا و اعضای هیئت دولت ابلاغ شد.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: روز یکشنبه رئیس جمهور اعضای ستاد اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه کوتاه مدتی برای رونق اقتصادی بهبود معیشت مردم و بویژه اشتغال جوانان ارائه کنند و در جلسه هیئت وزیران هم این موضوع به همه وزرا و اعضای هیئت دولت ابلاغ شد.
وی این برنامه را اقدام عملی دولت نسبت به حماسه ای که مردم در هفتم اسفند آفریدند، خواند و گفت: دولت تصمیم دارد با اقدامات عملی خواسته های مردم را تحقق بخشد و قطعاً مجلس شورای اسلامی می تواند به دولت در اجرای برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت کمک کند.
سخنگوی دولت افزود : دولت همچنین از همه کسانی که در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نتوانستند در سبد انتخاب مردم قرار بگیرند ، برای حضور در دولت و خدمت به ملت دعوت به همکاری می کند چرا که معتقدیم آنها سرمایه های انسانی ارزشمند این کشور هستند.
وی تاکید کرد: این دعوت شامل همراهان و منتقدان دولت است و هیچ کس از کسانی که توفیق خدمت در مجلس را نیافتند از این دایره دعوت خارج نیست.
سخنگوی دولت با اشاره به اختلاف سلیقه و تنوع روش در خدمت گفت: این موضوع نباید باعث حذف افراد شود گرچه از برخی دوستان مکدر هستیم که رعایت اخلاق را نکردند و اما در فضای جدیدی که ایجاد شده و با برداشته شدن زنجیر تحریم ها حق این است که همه ما از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم.
نوبخت با اشاره به استقبال چشمگیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه کشور افزود: این اقبال هیچگاه در این حد نبوده و باید از این فضا برای خدمت به مردم استفاده کرد و به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و تحقیر رقبا باید از حضور مردم برای تکریم رقبا استفاده کنیم ، مردم به آرامش و صمیمیت بیشتر نیازمندند تا پرخاشگری.
وی همچنین تاکید کرد: انتخابات فرصت جدیدی را برای دولت و مردم بوجود آورد و امروز واکنش دولت در برابر این رخداد بزرگ فراتر از تجلیل و تکریم بایسته از مردم و دست اندرکاران و نقش آفرینان انتخابات است.
* انتخابات ۹۴ در راستا و تکمیل انتخابات ۹۲ بود
سخنگوی دولت با بیان اینکه مردم همچنان به فهرست امید رای دادند گفت: می توان انتخابات ۹۴ را نیز در راستا و تکمیل انتخابات ۹۲ دانست و آن را گام دوم ائتلاف و یا هماهنگی مردم در سال ۹۲ تلقی کرد.
 محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه، امید و اعتماد را مشخصه انتخابات  ۹۲ خواند وافزود: مردم با امید و اعتماد در این عرصه ورود کردند و پاسخ خود را هم گرفتند.
وی تصریح کرد: ‌نتیجه امید و اعتماد مردم به اظهارات و وعده های رئیس جمهور مبنی بر صراحت بیان در خصوص حذف تحریم های ظالمانه با حفظ حقوق ملی مردم  اتفاق افتاد و مردم دیدند که در سایه آن اعتماد، طی دو سال گذشته زنجیرهای سنگین تحریم از پای ملت برداشته شد .
نوبخت ادامه داد : شاهد بودید که در سال های گذشته بسیاری از  کشورهای دنیا اجازه نمی دادند حتی بالاتر از پست مدیرکل آنها به ایران بیاید و یا اینکه مقامات ایرانی آنجا باشند اما امروز می بینید که روسای جمهور کشورهای مختلف جهان یکی پس از دیگری به ایران سفر می کنند و رئیس جمهور شما را نیز  با ع‍زّت و احترام به کشورهای اروپایی دعوت می کنند.
نوبخت تاکید کرد ‌: اگر مردم اعتماد نمی کردند و این گزینش را نداشتند و از آن پشتیبانی نمی‌کردند قطعا چنین فضایی امکانپذیر نبود .
وی گفت :  البته ما از حمایت های ارکان نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری در این امر برخوردار بودیم چرا که پیروزی برجام پیروزی نظام بود و نه دولت.
نوبخت با اشاره به اقبال به فهرست امید در انتخابات مجلس دهم تصریح کرد: ان‌شاءالله بتوانیم در این فضای جدید و با هماهنگی بیشتر دولت و مجلس، در سایه حمایت های مردم، در بهبود وضع اشتغال، اقتصاد و وضعیت اجتماعی کشور موفق باشیم.
*همگرایی مجلس دهم با دولت به تضعیف نظارت منجر نمی شود
سخنگوی دولت تعبیر تقلیل بعد نظارتی مجلس دهم در عملکرد دولت را مناسب ندانست و گفت: مجلس آینده به دلیل همگرایی مجلس دهم با دولت، به تضعیف نظارت منجر نخواهد شد.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص دیرکرد اعلام نتایج در برخی حوزه ها  تصریح کرد:  قطعا باید برای اعلام آمار هماهنگی صورت گیرد لذا نمی توانم به طور مشخص دلایل دیرکرد اعلام نتایج در برخی حوزه ها را بگویم چرا که ممکن است دلایل یکسان نباشد.
وی با بیان اینکه وزیر کشور در این خصوص به تفصیل توضیح خواهد داد، افزود: یکی از ویژگی های این انتخاب، انتخابات آرامش و هماهنگی بود که شاید ما شاهد یک نظم و امنیت فراگیر متفاوت با گذشته و یا حتی بیشتر از گذشته را نیز در این انتخابات شاهد بودیم.
نوبخت همچنین در خصوص عملکرد نمایندگانی که نتوانستند به مجلس دهم راه یابند، در زمینه بررسی بودجه  ۹۵ گفت :‌ با اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق موفق به کسب رای مردم نشده اند اما روز گذشته با احساس مسئولیت در این کمیسیون حاضر شدند و با دقت  بودجه  ۹۵ را بررسی کردند .
وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۵ با اکثریت چشمگیر آراء در کمیسیون تلفیق یادآور شد: بعد از ظهر امروز نیز قرار است وارد بحث جزئیات بودجه  ۹۵ شویم و مبحث درآمدها را شروع کنیم.
نوبخت با تاکید بر احساس مسئولیت نمایندگان مردم در مجلس نهم خاطرنشان کرد :‌ این احساس مسئولیت در نمایندگان فعلی آنچنان است که خود را مقید می دانند وقفه ای در کار مردم حاصل نشود چرا که اگر بودجه  ۹۵ به‌موقع تصویب شود، در آن صورت  افزایش حقوقی که  برای کارکنان دولت و  بازنشستگان در نظر داریم می تواند از اول فروردین اجرایی شود .
سخنگوی دولت تصویب به‌موقع لایحه بودجه  ۹۵ را ارسال یک پیام مثبت به بخش غیردولتی خواند و افزود:‌ این پیام عبارت است از اینکه دولت با برنامه ای مشخص بودجه سال ۹۵ را آغاز می کند و نمایندگان مجلس نیز در این زمینه با جدیت کار می کنند .
نوبخت تصریح کرد:‌ ازجانب دولت از نمایندگان مردم در مجلس تشکر می کنم.
*باید در برخی تقسیم‌بندی‌های سیاسی تجدید نظر کنیم
سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز واژگان در تقسیم بندی های سیاسی کشور تغییر کرده است گفت: شاید فرصتی باشد تا در برخی تقسیم بندی های سیاسی تجدید نظر کنیم.
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به این سوال که آیا همگرایی دولت و مجلس دهم  به کاهش وظایف نظارتی مجلس منجر خواهد شد تصریح کرد: زمانی نیروهای سیاسی در کشور در قالب های راست و چپ و در مقطعی نیز به اصلاح طلب و محافظه کار تقسیم می شدند اما امروز این واژگان تغییر کرده است .
وی افزود: امیدواریم فرصتی شود تا در جمع دیگری در خصوص آرایش جدید سیاسی کشور و عناوین واقع بینانه آن صحبت کنیم .
سخنگوی دولت با اشاره به ارائه فهرست امید ازجانب نیروهای معتدل در انتخابات هفتم اسفند ماه یادآور شد: عده ای در جهت خدمت به مردم فکر کردند می توانند به دولت کمک کنند تا دولت نیز به مردم کمک کند.
نوبخت با بیان اینکه این افراد دغدغه مردم را دارند گفت: نمایندگان منتخب وظیفه تقنینی و هم نظارتی‌شان را انجام خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: این بیان را که وظیفه نظارتی مجلس آینده به دلیل همگرایی و هماهنگی بیشتر با دولت در جهت خدمت به مردم تقلیل خواهد یافت مناسب نمی دانم.
سخنگوی دولت ادامه داد: مجلس و نمایندگان جایگاه نمایندگی و وظایف قانون اساسی خود را هیچ گاه فراموش نخواهند کرد و دولت نیز هیچ گاه چنین انتظاری ندارد.
نوبخت افزود: نظارت، ارائه نظر و انتقاد سازنده از دولت، کمک به آن است و ما نیز می خواهیم تا نمایندگان به ما کمک کنند لذا این کمک در راستای خدمت به مردم بعد نظارتی مجلس دهم را تضعیف نخواهد کرد.

*دستگاه قضایی با قاچاق میوه برخورد کند

سخنگوی دولت گفت :‌ توقع دولت از قوه قضاییه و ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که با قاچاقچیان میوه های خارجی برخورد قاطعانه کنند.
محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی درباره واردات میوه های قاچاق گفت:‌ دولت از ماه ها قبل برای تنظیم بازار میوه شب عید مردم برنامه ریزی کرده و سیب و پرتقال مورد نیاز را خریداری کرده است.
وی افزود:‌ باید از کشاورزان خودمان حمایت کنیم و میوه های ایرانی رقابت پذیرند و به همین دلیل در بودجه سال آینده هم هزار میلیارد تومان برای تشویق صادرات غیر نفتی و از جمله میوه در نظر گرفته شده است.
نوبخت گفت : انتظار داریم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دستگاه قضایی با قاچاق چیان برخورد کنند.
وی همچنین درباره نظر دولت در خصوص حذف کارت سوخت افزود: این موضوع هنوز در دولت جمع بندی نشده است چرا که عده ای معتقدند کارت سوخت در حال حاضر امری زاید و موجب ایجاد صف است و عده ای هم آن را موجب به وجود آمدن آمارهای برنامه ریزی می دانند اما دولت هنوز به جمع بندی نرسیده و نظر سازمان مدیریت استمرار وضع موجود است.
*افرایش حقوق ها از اولین ماه سال آینده اعمال می شود
سخنگوی دولت گفت: دولت این آمادگی را دارد که افزایش حقوق ها را از نخستین ماه سال ۹۵ اعمال کند.
محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: نباید شاغلان و بازنشستگان نگرانی و دغدغه افزایش حقوق خود را داشته باشند و امیدواریم مجلس شورای اسلامی با زمانبندی دقیقی که کمیسیون تلفیق بودجه انجام داده است لایحه بودجه را تا پایان اسفند به قانون تبدیل کند و دولت به گونه ای برنامه ریزی می کند که این افزایش حقوق از نخستین ماه سال ۹۵ اعمال شود.
وی همچنین در باره انتظارات دولت از مجلس دهم  هم گفت: دولت انتظاری جز ایفای وظایف قانونی و توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی جامعه از مجلس دهم ندارد و امیدوار است که مجلس در چارچوب قانون فعالیت کند و لوایح دولت را به دقت و به موقع تصویب کرده و در اختیار دولت قرار دهد و از پرداختن به حواشی پرهیز و به اصل مشکلات کشور بپردازد.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضع کیفیت خودرو در ایران افزود: دولت مصمم به تحقق خواست ملت در ارتقاء‌کیفیت خودرو و کاهش قیمت آن است اما باید اجازه دهیم که این موضوع در روال منطقی خود به پیش رود.
سخنگوی دولت همچنین درباره سهم وزارت نفت و نیرو از تامین ردیف های یارانه های گفت: بخشی از منابع یارانه ای کشور از محل افزایش حامل های انرژی تامین می شود و تا کنون شرکت های ملی پالایش و پخش، گاز و توانیر تلاش کرده اند سهم خود را که چیزی حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است بپردازد که امیدواریم مابقی بدهی خود را هم پرداخت کنند و در لایحه بودجه سال بعد تبصره ای مشابه قانون بودجه امسال وجود دارد که سقف منابع مالی اجرای هدفمندی یارانه ها در آن ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و امیدواریم در همین مجلس به تصویب برسد.
وی افزود: دولت آمادگی دارد یارانه اسفند را زود تر از ماه های دیگر پرداخت کند اما این موضوع سختی هایی دارد چرا که علاوه بر این یارانه ها باید بخشی از مطالبات پیمانکاران و حقوق کارکنان هم پرداخت شود.
نوبخت همچنین درباره افزایش حقوق کارگران گفت:‌ برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده باید شورای عالی کار از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود و در خصوص افزایش حقوق کارگران در سال ۹۵ تصمیم گیری کند.

* رشد اقتصادی کشور در سال آینده ۵ تا ۶ درصد است

سخنگوی دولت گفت: بر اساس لایحه بودجه سال ۹۵ رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصدی پیش بینی شده است.
محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود:‌ نرخ تورم پیش بینی شده برای سال آینده هم ۱۱ درصد پیش بینی می شود و رشد سرمایه گذاری نیز بین ۴ و نیم تا ۵ درصد خواهد بود.
وی گفت: موسسات بین المللی اقتصادی هم رشد اقتصادی ایران را بالاتر از ۵ درصد پیش بینی کرده اند.
سخنگوی دولت همچنین درباره حج تمتع در سال آینده  افزود: قرار است وزیر حج عربستان سعودی با مقامات ایرانی دیدار کند و خواسته های ما در خصوص بهبود کیفیت حج مطرح شود اما این جلسه هنوز تشکیل نشده است.
نوبخت همچنین درباره سرانجام پروژه مسکن مهر گفت: دولت متعهد است این طرح را در سال ۹۵ به پایان برساند اما مشکلات عدیده ای در این زمینه وجود داشت و امسال دولت هزار میلیارد تومان برای کمک به این طرح و ایجاد تاسیسات آب و فاضلاب و برق آن تقبل کرد و حتی به بانک مسکن مجوز داد تا باز پرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده از بانک مرکزی را که به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بالغ می شد تا سه سال به تاخیر اندازد تا بتواند از آن محل به سایر وام گیرندگان تسهیلات پرداخت کند.
وی درباره تخلفات برخی رسانه های دولتی در ایام انتخابات هم گفت: الان فرصت خدمت است و مردم تصمیم گرفتند که به چه کسانی رای دهند و لزومی ندارد که دولت نسبت به منتقدان در موضع انتقام بر آید اما اگر برخی رسانه ها تخطی کرده اند و تخلفی مرتکب شدند باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرند و دولت و قوه قضاییه در این خصوص اقدامات قانونی را انجام می دهد.
سخنگوی دولت همچنین درباره سفر اخیر رئیس جمهور آذربایجان به تهران و امضای چند قرارداد همکاری گفت:‌ روابط دو کشور فراتر از قراردادها است و دو کشور اراده دارند روابط خود را گسترش دهند چرا که این توافق راهبردی است ضمن اینکه بهبود رابطه با جمهوری آذربایجان می تواند محور بسط روابط با کشورهای همسایه و از جمله روسیه باشد.
وی افزود: ریل گذاری بهبود روابط با کشورهای همسایه انجام شده و از جمله رئیس جمهور همین هفته دستور پیگیری احداث خط آن آستارا- آستارا را صادر کرد.
* با مجلس دهم هم تفاوت نظر خواهیم داشت
سخنگوی دولت گفت: قطعا دولت با مجلس دهم هم در مواردی تفاوت نظر و دیدگاه خواهد داشت که این امر، کاملا مطلوب است.
 محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره امکان اختلاف نظر دولت و مجلس آینده گفت: حتی دو نفر هم با هم تفاوت نظر دارند که این موضوع برای ما قطعا فرصت مطلوبی برای بیان دیدگاهها و بهبود آن فراهم می کند.
وی افزود: این موضوع حتی در هیئت دولت هم وجود دارد که در برابر یک پیشنهاد چند نظر و دیدگاه مطرح شود اما می توان گفت قطعا برخوردهای سیاسی و جناحی کمتری را شاهد خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به مشکلات مردم و تلاش دولت برای حل آنها گفت: افزایش قدرت خرید مردم یکی از مهمترین اهداف دولت است که برای تحقق آن باید تورم را کاهش داد اما هم اکنون بخشی از جامعه بیکار است و قدرت خرید آنها صفر است بنابراین باید برای آنها فرصت شغلی ایجاد شود.
وی افزود: برای ایجاد فرصت های شغلی هم باید سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت پذیرد که هر دو نیاز به احساس امنیت و آرامش درون کشور دارند.
نوبخت تصریح کرد: حل مساله تحریمها در کنار دموکراسی مردمی که بروز آن در هفتم اسفند بود هم به سرمایه گذار خارجی این اطمینان را می دهد که در بازار ایران سرمایه گذاری کند.
وی افزود: بخشی از سرمایه گذاریها نیاز به تسهیلات بانکی دارد که متاسفانه بخشی از منابع بانکها به دلیل انباشته شدن تعهدات دولتی در بدنه آن رسوب کرده بود و دولت برای رفع این مشکل خود را مکلف کرده تا از سال آینده دیون بانکها را تادیه کند تا توان اعطای تسهیلات بانکها افزایش یابد.
نوبخت، ارتقای حمل و نقل ریلی، حمل و نقل عمومی و هوا نوردی را از دیگر تلاشهای دولت برای ارتقای معیشت و زندگی مردم برشمرد و گفت: دولت با سعه صدر از همه منتقدان دعوت به همکاری و همفکری می کند تا روند خدمت رسانی به مردم شتاب بیشتری بگیرد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=182753

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر