2

شاخص‌های اقتصادی ایران در سال نخست اجرای برجام به روایت صندوق بین‌المللی پول

  • کد خبر : 185507
  • ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۷:۱۸

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود با بررسی شاخص‌های اقتصادی ایران در سال نخست اجرای برجام، رشد ۴ درصدی اقتصاد و در عین حال افزایش نرخ بیکاری به ۱۱٫۲ درصد را برای کشور پیش‌بینی کرد.

خبرگزاری فارس: شاخص‌های اقتصادی ایران در سال نخست اجرای برجام به روایت صندوق بین‌المللی پول

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل فارس، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین برآورد خود از شاخص‌های کلان اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ ، پیش‌بینی کرد، تولید ناخالص داخلی ایران در این سال به ۳۸۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار کاهش یابد. این رقم برای سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۸۷ میلیارد و ۶۱۱ میلیون دلار برآورد شده است.

* رشد اقتصادی ۴ درصدی

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۶ به ۴ (۳٫۹۵۷) درصد افزایش خواهد یافت. برآورد صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی چیزی حدود صفر درصد (۰٫۰۳۲) است که با توجه به برآورد این نهاد بین‌المللی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ برابر با ۴٫۳ درصد نشان از رکود اقتصاد کشور در سال ۲۰۱۵ دارد.

* افزایش سهم ایران از اقتصاد جهان

برآوردهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال میلادی گذشته بالغ بر ۱۳۷۱ میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی بیش از ۶۸ میلیارد دلار افزایش یابد و به بیش از ۱۴۳۹ میلیارد دلار برسد.

همچنین سرانه تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید نیز که در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۷۲۵۱ دلار بوده‌است، در سال جاری به حدود ۱۷۸۸۸ دلار افزایش خواهد یافت.

به این ترتیب، سهم ایران از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ اندکی افزایش ‌می‌یابد و از ۱٫۲۰ درصد در سال گذشته به ۱٫۲۱ درصد در سال جاری میلادی خواهد رسید.

* کاهش سرمایه‌گذاری و پس‌اندازهای ملی

این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است کل سرمایه‌گذاری انجام شده در اقتصاد ایران طی امسال به معادل ۲۹٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد در حالی که این رقم طی سال گذشته ۲۹٫۷ درصد برآورد شده است.

کل پس‌اندازهای ملی نیز نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش خواهد یافت و از ۳۰٫۱۳ درصد جی‌دی‌پی در سال گذشته به ۲۸٫۴۲ درصد در سال جاری می‌رسد.

* بهبود نرخ تورم

بر اساس این آمار، نرخ تورم که در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ بهبود یافت و به ۱۲٫۰۱ درصد رسید، امسال نیز کاهش می‌یابد و به ۸٫۸۹ درصد خواهد رسید.

* رشد ۱۲٫۴ درصدی واردات و ۲۳ درصدی صادرات

واردات ایران که در سال ۲۰۱۴ رشد ۱۴٫۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۱۵ رشد ۲٫۶ درصدی داشت و علی‌رغم انتظارات پیش‌بینی می‌شود که امسال از رشد ۱۲٫۴ درصدی برخوردار شود.

بر اساس برآوردهای این گزارش، صادرات ایران در سال ۲۰۱۵ رشدی  ۱۹٫۴۴ درصدی داشته است اما پیش‌بینی می‌شود که رشد صادرات ایران در سال ۲۰۱۶ به ۲۳٫۲۰ درصد برسد.

* بیکاری بیشتر می‌شود

گزارش صندوق بین‌المللی پول از بدترشدن وضعیت بیکاری در ایران طی امسال نسبت به سال قبل خبر می‌دهد و پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۶ به ۱۱٫۲ درصد برسد در حالی که این رقم برای سال قبل ۱۰٫۸ درصد اعلام شده است.

* افزایش درآمدهای و مخارج دولت

این نهاد بین‌المللی کل درآمد دولت برای سال جاری را معادل ۱۳٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی و کل هزینه‌های دولت را معادل ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی در این سال پیش‌بینی کرده است. درآمد دولت در سال گذشته معادل ۱۲٫۹ درصد تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های آن معادل ۱۵٫۸ درصد برآورد شده است.

* افزایش بدهی ناخالص دولت به ۲۲۶ هزار میلیارد تومان

پیش‌بینی شده است، بدهی ناخالص دولت ایران در سال جاری به حدود ۲۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این رقم برای سال قبل بالغ بر ۱۹۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

تراز حساب‌های جاری ایران نیز که در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۵٫۸ میلیارد دلار بوده است، در سال ۲۰۱۵ به ۱٫۳ میلیارد دلار کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۶ به منفی ۳٫۰۳ میلیارد دلار برسد.

* افزایش سالانه یک میلیون نوزاد به جمعیت ایران

گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که جمعیت ایران در سال ۲۰۱۴ برابر با ۷۸٫۴۷۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ برابر با ۷۹٫۴۷۶ میلیون نفر بوده است و تعداد ایرانی را در سال ۲۰۱۶ به ۸۰٫۴۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=185507

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر